3 / 4

'Trebuie sa invatam sa fim manageri de scadere'

Criza a dispersat in piata de publicitate un nivel de stres foarte ridicat si o agresivitate neintalnita pana acum. “Vanatoarea de clienti e mult mai acuta, ceea ce-i firesc – fiecare incearca sa-si protejeze propriul business si sa mai castige cate ceva sau sa compenseze din ce-a pierdut, dar regulile jocului mi se par putin schimbate fata de cum lucram in anii anteriori”. Energia nu se transforma insa si intr-o lupta pentru inovatie, pentru a iesi din tipare, considera Necula. Incercarile sunt rare, desi foarte vizibile, iar clientii aleg cel mai adesea varianta cea mai lipsita de riscuri.

Partea buna a crizei, in industria de comunicare ca si in celelalte sectoare, e ca va cerne graul de neghina, iar companiile neprofesioniste, care nu livreaza rezultate clientilor lor, vor fi nevoite sa dispara. “Poate ca o parte din dezvoltarea asta haotica a industriei care nu-i deloc potrivita cu secolul in care traim se va ajusta. Si poate si principiile de functionare, principiile de etica vor intra intr-un fagas mai normal”.

Cat despre compania pe care o conduce, lucrul bun pe care Necula l-a observat e ca oamenii au inceput sa lucreze mai bine impreuna. Sa mai lase din orgolii, sa colaboreze chiar daca sunt din divizii diferite si sa caute impreuna solutii pentru clienti.

In grupul Ogilvy lucreaza acum circa 230 de oameni. In urma cu trei luni, a trecut printr-un proces de restructurare, care, potrivit sefei, nu a afectat puternic decat foarte putine persoane. Concedierile urmeaza o reteta seaca intr-un grup multinational: WPP le cere managerilor sai sa aiba o gandire de antreprenor incadrata in parametri foarte stricti. Nu le comunica agentiilor sale din diferite tari cand e cazul sa faca concedieri. Managerii stiu ca nu se incadreaza in parametrii impusi de grup si atunci iau deciziile. La inceputul anului, Necula era convinsa ca nu va ajunge sa faca concedieri.

Dar, pana la urma, una dintre lectiile predate de criza managerilor romani e ca economia poate merge si in jos. “E foarte diferit sa conduci in conditii de crestere de doua cifre si cu totul altceva sa conduci in conditiile actuale. La nivel personal e o provocare foarte mare si e o provocare binevenita. La final cred ca toti o sa iesim niste oameni mai complecsi, poate chiar mai profunzi dintr-o experienta de genul asta. Pentru ca nu ne mai duce valul. Si efortul e mult mai mare. Muncim, fara nici un fel de exagerare, de doua-trei ori mai mult ca sa obtinem cam aceleasi rezultate”.

Unul dintre beneficiile lucrului intr-o multinationala e ca poti sa te consulti si sa inveti de la oameni din diferite colturi ale lumii, care au avut tot felul de experiente. Necula vorbeste cu colegii din Argentina, care au mai trecut printr-o criza financiara grea. O incarca optimismul lor. “Ce am reusit sa invat de la ei e sa privesc lucrurile cat de pozitiv se poate pentru ca OK, e criza, o sa aiba un inceput, o sa aiba un sfarsit, noi suntem tot aici, o sa traim si dupa. Ei au un spirit foarte sanatos, isi traiesc zielele ca si cum ar fi ultimele. Pentru ca au trecut prin multe crize si atunci probabil ca valorile, principiile sunt mai profunde. Nu sunt neaparat atat de pragmatice, cat mai orientate spre alte zone: spiritualitate, lucruri din astea. La nivel de business vom iesi oricum mai buni din chestia asta pentru ca ne forteaza conjunctura”.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri