2 / 6

Romanii si cardurile cu cip

In ceea ce priveste comportamentul romanilor, acesta s-a schimbat foarte mult din 1995, cand au aparut primele carduri de plata, dupa cum sustin specialistii. Astfel, consumatorii au invatat sa le utilizeze si altfel decat retragand numerar de la bancomat, dovada fiind cresterea sustinuta a platilor cu cardul direct la comercianti sau pe segmentul de comert electronic.


“Din fericire, comportamentul clientilor incepe sa tina pasul cu noile tehnologii, astfel incat cardul nu mai este considerat de clienti un instrument de retragere numerar. Comertul electronic cunoaste o dezvoltare deloc de neglijat, iar clientii nu mai au acea retinere in folosirea cardului la comerciantii virtuali. De asemenea, si comerciantii mici au inteles ca nu mai pot “boicota” instalarea POS-urilor in propriile magazine, avand astfel numai beneficii“, declara George Priboi (foto), sef departament carduri in cadrul Romanian International Bank (RIB).

Desi progresul este vizibil, diferentele dintre retragerile de numerar si utilizarea cardurilor conform menirii lor, aceea de instrumente de plata, raman semnificative in favoarea primelor.

„Pe cardurile de credit vorbim de un procent de 50% de utilizare la comercianti, dar pe cardurile de debit proportia este mult in favoarea retragerilor de numerar. Asadar, misiunea noastra de educare a consumatorilor nu este nici pe departe incheiata, atata vreme cat inca exista persoane care nu stiu ca plata cu cardul la POS-urile din tara este gratuita, indiferent de emitent sau comerciant”, specifica Mateescu.

Tehnologia EMV are un potential foarte mare, dar trebuie exploatat, sustine Adrian Apolzan, director departament carduri in cadrul ING Bank Romania, care a fost prima banca din sistemul financiar autohton care a devenit compatibila EMV (cip) pe toate componentele activitatii de carduri: emitere si acceptare, Visa si MasterCard. “Pe acelasi suport cip putem avea mai multe produse bancare (card de debit si credit) sau putem adauga aplicatii specifice din alte domenii – transport public, universitar, sanatate etc. Pentru a ajunge la aceasta dezvoltare este insa nevoie de o colaborare stransa intre banci si alte entitati ce au relatii cu persoane fizice ori juridice”, spune Apolzan.

Apolzan a mai adugat ca daca se va intelege ca aceasta tehnologie reprezinta viitorul platilor, intreaga societate va avea de castigat, astfel ca platile se vor efectua mai rapid si cu o siguranta mai mare, iar timpul pierdut la ghisee se va reduce in folosul clientilor.

„Cardurile cu cip au fost bine primite de consumatori. Au existat chiar persoane care, inainte de expirarea cardului, au solicitat inlocuirea sa cu unul cu cip. Acesta este, evident, un semnal pozitiv si o dovada ca mesajul privind siguranta si beneficiile suplimentarea aduse de cardurile cu chip a ajuns la posesorii de carduri”, detaliaza Mateescu.


Inapoi la articol

Setari Cookie-uri