2 / 5

Pasii pentru listarea pe piata de capital

Primul pas in demararea unui IPO (Oferta Publica Initiala) il reprezinta identificarea obiectivelor care stau la baza transformarii din societate inchisa in companie detinuta public pentru finantare prin piata de capital, a explicat Anca Dumitru (foto), directorul adjunct al Bursei de Valori Bucuresti.

Cele mai des intalnite motive invocate de companiile listate la nivel mondial sunt obtinerea de capital pentru a finanta cresterea companiei, expansiunea sa regionala (globala) sau pentru achizitii; facilitarea “exit-ului” investitorilor care au sustinut cresterea in primele etape de dezvoltare ale companiei; cresterea prestigiului companiei in raport cu concurenta, clientii, mass media, investitorii.

Companiile aleg listarea pe bursa si pentru obtinerea unei valori obiective a companiei (recunoscuta de piata) sau pentru asigurarea unei alternative de finantare in viitor.

Pasii spre listare:

Aprobarea realizarii IPO de catre Consiliul de Administratie si crearea unei echipe de lucru la nivel intern
Hotararea AGA si selectarea intermediarului/consultantului juridic pentru derularea ofertei
Realizarea de intalniri intre managementul companiei si celelalte institutii selectate sa participe la derularea IPO
Due diligence (Consultarea si colaborarea stransa dinte emitentul unui instrument financiar si distribuitorul emisiunii cu asistenta juridica a unui consultant juridic in instrumentul financiar respectiv, pentru ca emitentii si distribuitorii sa se asigure ca toate conditiile legale au fost indeplinite, ca toate informatiile importante cu privire la emisiune au fost incluse in prospectul de oferta publica si ca acesta nu contine afirmatii eronate care ar putea aduce prejudicii financiare viitorilor investitori)
Pregatirea prospectului de emisiune si obtinerea aprobarilor necesare de la autoritatea de reglementare
“Roadshow” de prezentare a ofertei catre investitorii institutionali
Bookbuilding (procesul de a determina si inregistra interesul investitorilor pentru actiuni nou emise, in scopul estimarii pretului)
Derularea ofertei si alocarea actiunilor subscrise: prospectul de emisiune poate contine clauze privind alocarea actiunilor intre investitorii institutionali si cei de retail
Listarea si debutul tranzactiilor pe piata bursiera.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri