2 / 5

Cum au economisit jucatorii din piata de retail

Anul 2009 i-a pus la incercare atat pe dezvoltatorii si administratorii de centre comerciale, cat si pe retaileri, facand diferenta intre proiectele vechi, cu un mix de chiriasi bine stabilit, care raspunde asteptarilor clientilor si proiecte lansate recent, care nu au avut in spate o strategie clara de marketing si dezvoltare. Chiriile au fost reduse cu aproximativ 15% in Bucuresti si circa 20% in provincie, potrivit estimarilor companiei Cegis Imobiliare.

„Criza actioneaza ca o sita, care ii cerne acum pe cei care nu si-au adaptat strategiile la noile realitati economice de retailerii si dezvoltatorii care urmaresc cu atentie evolutia pietei si se adapteaza in permanenta la ea. Pe langa reducerea chiriilor, care nu este o solutie, in piata au fost adoptate si alte metode, precum oferirea unei perioade de gratie de la plata chiriei sau aplicarea unei chirii procentuale din vanzarile realizate”, a declarat, pentru Wall-Street, Sergiu Istrate (foto), director general al Cegis Imobiliare.

Andrei Vacaru, senior consultant in cadrul departamentului de retail al companiei Jones Lang LaSalle, atrage atentia asupra riscurilor pe care le implica rengocierea chiriilor, un risc important fiind recurgerea la compromisuri in ceea ce priveste operarea centrelor comerciale, avand in vedere ca proprietarii sunt nevoiti sa eficientizeze cheltuielile la maxim.

In cazurile extreme, se poate ca veniturile incasate de proprietari din chirii sa nu mai acopere serviciul datoriei bancare. Un alt lucru important este si faptul ca, la nivelul chiriilor pe care il asteapta unii retaileri in prezent, nu se mai justifica dezvoltarea unor proiecte noi. De aceea, numarul mall-urilor livrate in urmatorii ani va fi redus semnificativ”, ne-a explicat consultantul Jones Lang LaSalle.

Si Sergiu Istrate, Cegis Imobiliare, spune ca in piata de retail se poate observa o tendinta periculoasa: retailerii si dezvoltatorii, deopotriva, fac reduceri de costuri care, in timp, se vor dovedi paguboase. „Niciun client nu apreciaza nefunctionarea unor aparate de aer conditionat intr-un magazin, lumina insuficienta intr-o cabina de proba, zonele neincalzite sau personalul insuficient in perioada soldurilor”, subliniaza oficialul Cegis Imobiliare.

Astfel, multi jucatori recurg reduceri de bugete, in special din bugetele de marketing, in loc sa se opteze pentru campanii de tip comercial, care pot genera o mentinere si chiar o crestere a vanzarilor.

Cegis administreaza in prezent noua centre comerciale: patru in Bucuresti (Orhideea, Esplanada, Carrefour Colentina si Parcul Comercial Militari) si cinci in tara (Carrefour Ploiesti, Carrefour Brasov, Tom Constanta, Era Iasi si Era Oradea). Compania a reziliat in toamna contractul cu Euroinvest Intermed, dezvoltatorul si proprietarul centrului comercial Grand Arena, din cartierul Berceni.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri