Cum s-a modificat peisajul publicitatii online
La capitolul ‘schimbari in bine’
Cum au rezistat
O criza…personala
Cele mai bune sfaturi primite
3 / 6

Cum au rezistat

Bogdana Butnar declara ca la mijlocul acestui an agentia pe care o conduce a fost nevoita sa regandeasca strategia de new business.

“Nu am estimat corect procentul cu care investitiile in online ale clientilor nostri se vor reduce. De aceea la mijlocul anului am fost nevoiti sa regandim putin strategia de new business. La o privire generala, ca linii de business nu am avut de suferit aproape niciunde, insa ca volum pe orice proiect punctual bugetele au fost mult mai mici”, spune Butnar.

Ca urmare, au fost adoptate o serie de masuri impuse de catre grupul Interpublic Group of Companies (IPG) la nivelul tuturor agentiilor din retea. “Masurile au fost reactive, s-au reconfigurat bugete interne, sau proactive, am inceput sa facem mai mult new business ca sa atragem new revenue”, declara Bogdana Botnar.

In ceea ce priveste agentia Webstyler, Bogdan Nitu (foto) afirma ca bugetul de investitii privind planul de dezvoltare nu a fost afectat. “Un business puternic nu trebuie sa isi opreasca investitiile din cauza crizei, cat timp le poate sustine financiar. La iesirea din criza, rezultatele se vor vedea cu siguranta. Singurele costuri care au fost optimizate sunt cele care nu produc direct”, spune Nitu.

La randul sau, Cristi Marinescu, director executiv Splendid Interactive, declara ca partea de colectare a debitelor, o componenta importanta a business-ului, este afectata de actualul context economic, alaturi de diminuarea bugetelor investite. “Am incercat sa ne mentinem pe linia de plutire, aliniindu-ne cu noile conditii ale pietei, am incercat sa fim mai prezenti in piata, mai aproape de clientii nostri, am eficientizat la maxim cheltuielile, dar fara sa afectam resursa umana”, explica Marinescu.

Elementul care a lipsit uneori agentiei Thinkdigital a fost flexibilitatea sau puterea de adaptare rapida la piata.

“Thinkdigital reprezinta in Romania publisheri mari internationali, cum ar fi Microsoft Advertising, MySpace.com, Miniclip.com, Oridian. Acestea sunt corporatii globale, listate la bursa, cu niste procedure foarte clare, foarte stricte, si care nu reactioneaza de pe o zi pe alta la schimbarile din pata, asa cum poate reactiona un website local de exemplu. Noi am continuat planul de crestere si investitii intial. Din punctul acesta de vedere, criza nu ne-a afectat in niciun fel, echipa noastra a crescut cu inca doi angajati”, spune Stanescu.

“Cel putin in piata de publicitate online, nu cred ca este nimeni care sa se fi asteptat in urma cu 13 luni la ceea ce s-a intamplat in ultimul an. Nici noi nu am fost suficient de pregatiti, dar faptul ca am reactionat inca din octombrie, la doua saptamani dupa socul Lehman, ne-a permis sa trecem cu bine de aceasta perioada si sa castigam market share la momentul la care piata a scazut semnificativ”, adauga Mihai Seceleanu.

Printre masurile luate de oficialul InternetCorp. se numara reevaluarea strategiei si concentrarea pe principalele proiecte din portofoliu, cu investitii in dezvoltarea acestora, in dauna unor proiecte a caror dezvoltare a fost sistata sau limitata. In plus, publisherul online a renegociat contractele cu majoritatea furnizorilor si a acordat mai multa atentie decat pana in prezent costurilor operationale ale business-ului.

Pe de alta parte, Dragos Stanca afirma ca divizia pe care o conduce a inregistrat cresteri atat ca audienta, cat si afaceri semnate. Problemele apar insa in fluxul de plata. “In cazul nostru, care suntem producatori de content, salariile reprezinta adesea peste jumatate din costuri si, cum salariile nu se pot amana, cash-flow-ul este foarte important si neincasarile din piata ne afecteaza”, spune Stanca.

In aceste conditii, compania a redimensionat schema de personal, prin optimizari, a redus salariile cu 10 pana la 40%, a amanat cateva proiecte in asteptarea dezghetarii pietei.

De asemenea, Carnation Romania a demarat o activitate si mai accentuata de educare a clientilor privind eficienta online-ului ca si mediu de comunicare.

"Am organizat workshop-uri dedicate clientilor actuali si celor vizati si am folosit aceasta perioada slaba pentru a educa marketerii despre cum se planifica elementul online in mixul de marketing si efectele acestuia asupra consumatorilor. Online-ul nu este neaparat mai ieftin decat offline-ul in anumite privinte, insa privit prin prisma faptului ca este printre putinele medii in care o campanie poate fi foarte bine targetata si primesti o raportare foarte exacta a ceea ce s-a intamplat in campania ta, il poti considera cel mai precis si eficient canal de comunicare din punct de vedere al costurilor", sustine Robert Bene, country manager Carnation Romania.

La randul sau, Calin Fusu, director general al Neogen, declara ca incasarile companiei din publicitate in prima jumatate a anului au fost la acelasi nivel ca in 2008. “Aceasta se datoreaza si faptului ca Neogen vinde atat brand-advertising (care a avut de suferit din cauza crizei), cat si performance-advertising (pay-per-click), care mai curand a beneficiat din cauza incercarii firmelor de a pune accent pe vanzari. Anul acesta am separat, organizational, lucrul cu agentiile de lucrul cu clientii directi, cele doua avand ponderi aproximativ egale”, spune Fusu.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri