Vrei sa afli mai multe despre industria de fashion? Fashion ROute, conferinta dedicata retailului de fashion si industriei textile, se reintoarce cu a treia editie pe 21 mai. Sub deviza Fashion Upgrade, Fashion ROute isi propune sa exploreze toate transformarile prin care industria trece si care este impactul acestora asupra pietei romanesti. Detalii, aici.

Glami, primul si singurul catalog online 100% de fashion din Romania, a lansat Fashion (Re)search, un proiect realizat pe termen lung ce analizeaza piata locala si obiceiurile cosumatorilor. Studiul acopera subiecte diverse si se bazeaza pe rezultate adunate din cercetari online realizate pe un esantion reprezentativ de utilizatori de internet din Romania, in ultimul trimestru al anului 2018.

Am analizat Fashion (Re)Search 2018 by Glami, iar apoi am stat de vorba cu echipa Glami despre cele mai importante insighturi ale studiului.

Comportamentul consumatorului de fashion

Utilizatorii Glami care au participat la studiu prefera cumparaturile online datorita preturilor mai bune gasite in magazinele online (63%) si cumpara frecvent online in sezonul reducerilor (52%). 45% dintre cei intervievati au raspuns ca nu gasesc aceeasi diversitate in magazinele fizice.

Motorul de cautare in...
Citeste si: Glami, motorul de cautare in fashion. Ce planuri are

Piata de fashion online a ajuns astfel sa valoreze 2,66 miliarde lei in 2018, iar pana in 2022, reprezentantii Glami estimeaza ca piata de fashion ecommerce va ajunge la valoarea de 4,31 miliarde lei.

“Trendul de crestere al pietei online de fashion are loc la nivel global, avand in vedere ca moda este una dintre cele mai cunoscute industrii, iar produsele de fashion sunt foarte consumate. Pe langa dezvoltarea tehnologiei din ultimii 15 ani si intrarea marilor retaileri in hora ecommerce-ului, cred ca romanii au inceput sa vada shopping-ul online este mult mai usor, dureaza considerabil mai putin, iar oferta este mult mai mare decat in orice magazin fizic in care ar putea merge”, spune Ioana Oprea.

Ponderea curenta a e-commerce-ului in retail-ul general de moda este de 17,2%. In 2022 va creste pana la 21.3%.

Fashion offline vs fashion online

Romanii cumpara cu precadere din magazinele fizice, doar 38% dintre cumparaturile de fashion efectuandu-se in mediul online. 81% dintre romani au tendinta de a cumpara in magazinele online cunoscute, cu continut in limba romana.

Click-wrap agreements sau...
Citeste si: Click-wrap agreements sau incheierea contractelor online

63% dintre cumparaturile realizate online sunt influentate de un pret mai bun fata de pretul din magazinul fizic. Timpul restrans pentru cumparaturi si numarul redus de optiuni in magazinele fizice incurajeaza cumpararea din magazinele online.

"Vedem o crestere continua a cumparaturilor online care se intampla in mod natural, generatiile noi devenind principalul motor in cumparaturile de moda. In special consumatorii care pot cumpara in afara granitelor si au astfel acces la articole care se regasesc in magazine offline straine”, spune Michal Jirak, fondatorul Glami.

13% dintre respondenti au facut achizitii din magazine online internationale precum ASOS.com sau Farfetch.com in ultimul an. Mai mult, respondentii spun ca, in general, vizualizeaza oferta din 4-6 magazine online, inainte de a face cumparaturi propriu-zise, finalizand o comanda in mai mult de 60 de minute, interval peste timpul petrecut intr-un magazin fizic.

52% dintre romani cumpara in perioada reducerilor, arata studiul Glami, care insa ne mai spune ca mai bine de 60% dintre romanii ar fi dispusi sa plateasca mai mult pentru produse sustenabile, sustenabilitatea in moda fiind unul dintre trendurie industriei.

2Checkout: Vanzarea de...
Citeste si: 2Checkout: Vanzarea de abonamente online este preferata la nivel globa

“La nivel global, circa 70% dintre articolele fashion sunt achizitionate la reducere. Desi exista sezoane de discount, avem reduceri pe toata perioada anului odata cu viteza de rotatie tot mai mare a colectiilor. Credem ca multi retaileri sunt fortati sa ofere reduceri care sunt artificiale, iar acest aspect merita o atentie considerabila. Ar trebui sa comparam valoarea cu pretul, nicidecum cu reducerea. Este un subiect sensibil intr-o piata atat de fragmentat precum cea de moda. In prezent, in loc de reduceri, multe branduri vand cu succes prin intermediul povestilor care pot rezona cu consumatorii, iar acest aspect devine tot mai puternic si important”, considera Michal Jirak.

Elena Cobianu, Glami Romania, considera pe de alta parte ca romanii sunt dispusi sa plateasca mai mult luand in considerare durata de data si valoarea produsului atunci cand ofera o calitate ridicata si este creata responsabil. “Disponibilitatea pentru vanzari si reduceri pare normala daca ne gandim la comportamentul clientului, intotdeauna un pret mai scazut declanseaza cumparatorul, dar nu intotdeauna pretul mic si sezoanele de discount ofera ceea ce clientii cauta. In comportamentul clientului va fi intotdeauna un amestec intre preturile totale si produsele la reducere, asa cum se arata in studiul nostru, doar 7% cumpara numai produse reduse. Atata timp cat piata ofera toate tipurile de produse pentru publicul tinta diferit, atat strategiile de moda durabila, cat si cele de reducere vor coexista cu succes”.

Produse preferate

Mai mult de o treime din cumparatorii romani poarta un articol vestimentar de cel putin 30 de ori inainte de a-l scoate din uz. Garderobele sunt reinnoite, in medie, o data pe an (41%), datorita schimbarii stilului personal (49%) sau a marimii (43%).

Coroborand aceste date cu cele obtinute de GLAMI Fashion (Re)search in alte tari participante la sondaj, Romania se situeaza pe locuri codase in ceea ce priveste durata de viata a unui anumit articol vestimentar.

Calitatea de lunga durata este cea mai importanta caracteristica atunci cand vorbim de incaltaminte (69%), urmata de jachete (62%). Alte produse vestimentare care se claseaza pe locuri fruntase, atunci cand achizitia este dictata de calitate, sunt pantalonii, puloverele, rochiile, topurile si camasile. Pentru 11% dintre cei chestionati, calitatea care dureaza in timp este factorul principal pe care il iau in considerare atunci cand vorbesc de achizitia lenjeriei si a pijamalelor.

Tinutele sport sunt preferate de 80% dintre utilizatori, ca parte a vestimentatiei de zi cu zi, datorita confortului.

Calitate si intervalul de pret suportat

In general, 78% dintre cei chestionati sunt dispusi sa cheltuiasca mai mult pe piese vestimentare de calitate atunci cand le comanda online. Un produs care ii tenteaza pe cumparatori si este, de asemenea, unul pe care acestia il considera a fi necesar, este motivul principal pentru cumparaturi online in 39% din cazurile identificate de GLAMI Fashion (Re)search. Pentru o jacheta de calitate, romanii sunt dispusi sa plateasca chiar si cu 300 lei mai mult, atata timp cat le este explicata clar calitatea materialului.

Rata de retur si refuz

85% dintre respondenti spun ca nu ar cumpara online doar pentru ca pot returna comanda, 50% nu ar returna produse care nu le vin bine ca marime si 77% nu ar cumpara acelasi articol vestimentar in doua marimi diferite. 1 din 10 produse sunt returnate de 34% dintre cei chestionati, din cauza diferentelor de marime.

Trenduri in fashion

  • Sustenabilitate - pana la 65% dintre romani sunt dispusi sa plateasca mai mult pentru produsele etice sau sustenabile. In regiune, cei mai receptivi la acest subiect au fost slovacii, care intr-un procent de 84% au declarat ca sunt dispusi sa plateasca mai mult pentru sustenabilitate.
  • Designeri locali - consumatorii sunt interesati de designerii locali, insa puterea reala de cumparare si dorinta de a plati mai mult pentru astfel de produse lipsesc. 47% au achizitionat, in ultimele 12 luni, un articol de la un designer local si doar 6% sunt dispusi sa plateasca mai mult pentru un produs al unui designer local.
  • Sneakermania - Moda sport este foarte populara in Romania: 80% dintre romani poarta articole sport pe langa activitatile sportive. In 2018, pantofii sport au fost purtati cu orice si in orice ocazie. Una dintre cele mai in voga tendinte au fost asa-numitii ugly shoes - sneakers pentru care este valabil sloganul “cu cat mai urati, cu atat mai bine”. In ultimele luni, incaltamintea de strada a ajuns, de la purtatul de zi cu zi, la statutul de high fashion si moda de lux.

Fashion (Re)Search 2018 by Glami poate fi regasit aici.

Lansat pe 15 iunie 2017, Glami.ro ofera pasionatilor de cumparaturi online de moda o destinatie completa si posibilitatea de a vizualiza sute de mii de produse.. Este prima platforma de acest fel din Romania, ce combina continutul de moda cu generarea de vizitatori si actiuni menite sa livreze cei mai potriviti clienti fiecarui magazin inregistrat in platforma. Glami opereaza cu o combinatie de machine learning si automated matching, astfel incat ofertele sunt impartite pe categorii, iar utilizatorul gaseste intotdeauna brandurile preferate.

Sursa foto: Shutterstock