Un raport realizat pentru Comisia Europeană, în scopul fundamentării noilor reguli, arată că, la nivelul anului 2020, 53% din produsele care erau prezentate drept ”verzi”, ”eco” sau ”prietenoase cu mediul” nu ofereau de fapt decât informații vagi, înșelătoare sau chiar false despre impactul produsului respctiv asupra mediului.

Practic, este vorba despre greenwashing, o practică ce le transmite informații false actorilor din piață și dezavantajează companiile care fac eforturi reale pentru a avea produse și practici ”verzi”. În final, prin greenwashing se ajunge la o economie mai puțin verde, astfel încât Comisia vrea să introducă reguli mult mai stricte, scrie Financial Times, care a intrat în posesia unui draft de proiect.

O altă țintă vizată de Bruxelles sunt afirmațiile făcute de numeroase firme cum că produsele sau acțiunile lor au redus amprenta de carbon, lucru pe care vor trebui să-l și documenteze, de acum înainte. Vor fi introduse metodologii clare și foarte detaliate – deși există temeri că acestea ar putea ctește semnificativ costurile pentru business-uri.

Singurul domeniul în care nu se vor aplica aceste norme este cel financiar-bancar, care are reglementări separate. Oficialii nu au vrut însă să dea un termen pentru introducerea noilor reglementări legate de greenwashing.

Pierderi uriașe pentru europeni din cauza greenwashing

Planul Bruxelles-ului este acela de a crea standarde care să permită evaluarea corectă a impactului produselor asupra mediului,. Comisia Europeană vrea ca acest reguli să împiedice companiile să mai pretindă în mod nejustificat că produsele lor sunt făcute din ingrediente 100% naturale sau 100% reciclate – așa cum se întâmplă acum în foarte multe cazuri.

În 2021, estimările oficiale arătau atunci că sectoarele cu cel mai mare procent de greenwashing sunt cel al utilităților, cel al electrocasnicelor mari și cel al cosmeticelor și produselor de îngrijire personală. Conform Comisiei, sunt afectați nu doar cei care plătesc mai mult pentru produse crezând că sunt ”verzi”, dar și cei care nu cumpără astfel de produse, deoarece îi face să nu creadă în etichete de tipul ”eco-friendly”. Tot Comisia estimează că pierderea pentru consumatorii din UE rezultată din greenwashing este de jumătate de miliard de euro pe an.

Sursa foto: Shutterstock