Este vorba despre o finanțare verde în valoare de 426 milioane de lei. Pachetul de finanțare cuprinde un credit de investiții, în valoare de 343 milioane de lei, acordat pe o perioadă de 5 ani și un credit pentru capital de lucru de 83 milioane de lei, pe o perioadă de 2 ani.

Cea mai mare parte a împrumutului, folosită pentru centrele regionale

”Finanțarea obținută de RetuRO este esențială pentru funcționarea Sistemului de Garanție-Returnare în România. Cea mai mare parte a împrumutului va fi folosită pentru înființarea a 17 centre regionale unde ambalajele returnate vor fi numărate, sortate și pregătite pentru reciclare. Împrumutul va fi folosit și pentru a investi în sistemul informatic care stă la baza funcționării proiectului, precum și în alte activități operaționale. Țin să menționez că, în acest moment, avem deja contractate trei centre regionale de numărare și sortare, care sunt în pregătire pentru momentul Go Live. Celelalte sunt și ele identificate și în curs de contractare și vor fi deschise în etape, până la jumătatea anului viitor, concomitent cu dezvoltarea SGR la nivel național”, explică Gemma Webb.

Sistemul Garanție-Returnare este un proiect strategic pentru România, cel mai mare proiect de economie circulară până în prezent, iar cea mai dificilă parte a constat în explicarea lui băncilor interesate, afirmă CEO-ul RetuRO. Compania va avea de recuperat de pe piață peste 7 miliarde de ambalaje anual - inițial estimarea era de 6 miliarde – și în sistem ar trebui să se înroleze aproximativ 80.000 de agenți economici, pentru a nu mai vorbi de cele 19 milioane de români care îl vor folosi.

De ce a fost ING Bank ”aleasa”

”Odată înțeles, SGR a devenit un proiect foarte atractiv pentru mai multe bănci din România, iar un plus l-a reprezentat angajamentul producătorilor de băuturi, acționari RetuRO, de a garanta acest împrumut”, spune Gemma Webb. ”Discuțiile și negocierile au continuat și s-au încheiat cu ING Bank, care nu doar a avut o ofertă financiară foarte bună, dar a venit spre noi și cu ceva care contează la fel de mult, și anume valorile comune, modul în care privim dezvoltarea societății pe termen lung, progresul și implicarea fiecăruia.”

O mare provocare o reprezintă, încă, partea de necunoscut, dar și amploarea proiectului, explică CEO-ul RetuRO. Sistemul este o premieră pentru România și pentru toți cei implicați și singurele repere sunt studiile de caz din alte țări care au implementat un program similar. ”Dar modelele sunt evident diferite, pentru că vorbim de zone geografice diferite, caracteristici demografice diferite, un alt volum de ambalaje, mult mai mare în România față de celelalte state care folosesc SGR, grade diferite de educație civică, cultură și resurse.”

Peste 60.000 de companii, înregistrate în platforma RetuRO

În ce stadiu este RetuRO în acest moment? Până acum în platforma RetuRO s-au înregistrat 63.164 de operatori economici (în toate etapele de înregistrare), dintre care 1.516 producători și 61.648 comercianți. Dintre aceștia, 43.131 de producători și comercianți au parcurs toate etapele procesului de înregistrare. În ceea ce privește producătorii, toate contractele cu cei înregistrați pe platformă au fost deja semnate de către RetuRO. Recent a fost oficializat și simbolul după care vom recunoaște ambalajele care intră în sistemul garanție-returnare - și care era esențial pentru etichetele produselor.

Vor fi gata cele 17 centre la 30 noiembrie și vom vedea sistemul 100% funcțional? Cu toată complexitatea Sistemului de Garanție-Returnare, RetuRO a făcut progrese semnificative în configurarea unor segmente cruciale ale sistemului, precum logistică, IT, finanțare sau resurse umane.

”Am contractat spațiile pentru organizarea primelor centre regionale, avem două centre mari, la Timișoara și București și un al treilea în pregătire și urmează să finalizăm negocierile și pentru celelalte. Momentan, acestea 3 ne permit să lansăm Sistemul Garanție-Returnare, iar celelalte urmează să fie operaționale, etapizat, până la mijlocul anului viitor”, explică Gemma Webb.

Există totuși vreun risc ca termenul de implementare a SGR să se flexibilizeze, în condițiile în care vorbim despre un sistem foarte mare- al doilea din Europa, după Germania? ”În cadrul RetuRO, ne desfășurăm activitatea conform termenului fixat pentru momentul Go Live. Desigur, presiunea timpului este uriașă. Dar lucrăm pentru a avea un sistem de garanție-returnare operațional pe 30 noiembrie. Analizând experiența altor țări, în primele 6 luni de implementare și funcționare, sistemul poate nu a fost perfect și ideal, ci perfectibil și funcțional, aș spune”, conchide Gemma Webb.

Sursa foto: wall-street.ro