Unul din trei români ”digitalizați” (utilizatori de internet) intenționează să-și diminueze consumul de energie, în timp ce 25% au investit deja în acest sens, potrivit studiului „Românii și energia zilei de mâine”, realizat de IZI data pentru Ambasada Sustenabilității din România și prezentat în cadrul dezbaterii SustainAbility Talks cu tema „Energia zilei de mâine”.

În același timp, aproape jumătate dintre respondenți nu știu dacă folosesc energie verde acasă sau la birou, iar 20% declară că nu sunt interesați de acest subiect, în condițiile în care energia provenită din surse regenerabile este un obiectiv strategic pentru România și pentru Uniunea Europeană.

Studiul mai arată că, dintre românii ”digitalizați”, 65% se încălzesc cu centrale pe gaze în mediul urban și 60% au sobe pe lemne, în rural. Majoritatea nu au schimbat furnizorul de energie și nici nu intenționează să o facă.

În ce privește reducerea consumului de energie, cea mai comună modalitate este folosirea de becuri LED, urmată de deconectarea aparatelor nefolosite și de folosirea unor echipamente mai eficiente energetic. Aproape un sfert spun însă că nu și-au redus consumul de energie.

Interesant este faptul că majoritatea celor care nu economisesc energie au studii superioare (64%), venituri mai mari (18% câștigă peste 5.000 lei/lună) și sunt mai degrabă tineri, între 25 și 44 de ani. De asemenea, procentul de ingineri, doctori, economiști și profesii liberale printre cei care nu economisesc energie este foarte mare (în total, aproape 30%).

În schimb, cei care fac mai multă economie la energie au în general venituri sub 3.000 de lei/lună, au vârste mai înainte, iar femeile sunt mai numeroase (60%). Aproape jumătate dintre cei care spun că și-au modificat comportamentul, economisind mai multă energie, sunt muncitori calificați sau șomeri, mulți provenind din zona Moldovei.

Studiul IZI data fost realizat în luna septembrie 2023, prin metodologia online CAWI (Computer Assisted Web Interview) pe o populație de 1009 respondenți, reprezentativă la nivel național urban-rural, cu bărbați și femei cu vârste cuprinse între 18 și 64 de ani, utilizatori de internet. Studiul integral este disponibil AICI.

Sursa foto: Unsplash