"Suntem în momentul acesta foarte, foarte agitaţi, se lucrează foarte mult, aşa cum s-a lucrat şi în ultimele luni. Cred că acum este momentul să ne uităm un pic spre viitor şi să vorbim despre aşteptări şi aşteptările noastre în momentul acesta sunt să începem să vedem sistemul funcţional şi apoi, împreună cu toţi cei implicaţi în sistem, să facem 'fine tuning'-urile de care cu siguranţă va fi nevoie. Nu cred că are cineva aşteptarea că sistemul va fi perfect din primul moment, pentru că nu s-a întâmplat aşa în niciuna dintre ţările care au implementat un astfel de sistem, dar cu siguranţă noi suntem pregătiţi şi ne dorim să fie cât mai bine. Ştim că retailerii cei mari, cel puţin, sunt pregătiţi. Încercăm să depunem toate eforturile pentru a-i ajuta şi pe cei mici să se pregătească. Este o efervescenţă la noi în call center zilele astea. Sună foarte multă lume care vrea să se înregistreze, care vrea să semneze contractele. Deci, credem că toată lumea îşi doreşte, chiar şi cei care au manifestat un pic de rezistenţă la început au înţeles acum importanţa sistemului şi beneficiile pe care cu siguranţă le va aduce pentru toţi. Avem câteva mii de contracte semnate numai în câteva zile de când au fost anunţate", a afirmat Marinescu.

Ea a menţionat, totodată, că ambalajele purtătoare de garanţie vor intra pe piaţă gradual, fiind vorba de o perioadă tranzitorie până la epuizarea stocurilor de produse existente deja la raft.

"Pentru consumatori cred că este foarte important ca fiecare dintre noi să înţeleagă cum va funcţiona la început sistemul şi că ambalajele cu garanţie vor fi gradual în piaţă, că va exista o perioadă tranzitorie în care la raft vor exista ambele tipuri de ambalaje. Să nu facă stocuri de acum în încercarea ca, la 30 noiembrie, să se ducă şi să recupereze garanţia pentru ele, pentru că nu vor putea. Numai ambalajele cu logo 'Ambalaj cu garanţie' vor fi parte din sistem, iar acestea încă nu sunt în piaţă. România are 19 milioane de locuitori şi un număr foarte mare de retaileri, de 80.000, pe lângă, de exemplu, Ucraina sau Polonia, care vor implementa şi ele sistemul, iar la o populaţie mai mare numărul de retaileri este la jumătate. Apoi, vorbim de şapte miliarde de ambalaje pe piaţa din România, un număr foarte mare, pe lângă alte ţări. În Slovacia, de exemplu, sunt până în două miliarde de ambalaje... Sistemul IT pe care RetuRO îl va implementa şi care stă în centrul funcţionării sistemului este un sistem atât de complex, pentru că trebuie să susţină facturarea, raportarea de ambalaje, raportarea de garanţii, toată conectarea cu RVM-urile. Este important să înţelegem că sistemul din România este integrat, spre deosebire de multe alte sisteme din Europa, are la aceeaşi masă producătorii, comercianţii şi statul român prin Ministerul Mediului", a subliniat Anca Marinescu, la conferinţa PRIA Environment.

Sistemul Garanție-Returnare intră în linie dreaptă. Ce trebuie să știm despre cel mai complex sistem de colectare a ambalajelor de după 1990

SGR va fi implementat începând din 30 noiembrie 2023, iar din acel moment românii vor plăti o garanţie de 50 de bani când vor cumpăra o băutură îmbuteliată (apă, băuturi răcoritoare, bere, cidru, vin, băuturi spirtoase) de la un comerciant. Ulterior, după golirea ambalajului, consumatorul va trebui să îl aducă într-unul dintre punctele de returnare organizate de comercianţi şi va primi înapoi, pe loc, valoarea garanţiei plătite iniţial, fără a fi condiţionat de prezentarea bonului fiscal.

RetuRO Sistem Garanţie Returnare SA este o companie ce funcţionează pe principiul "not for profit", ceea ce înseamnă că eventualul profit realizat în urma colectării de ambalaje de băuturi va fi reinvestit, exclusiv, în dezvoltarea SGR. Compania a fost creată de un consorţiu de trei acţionari privaţi: Asociaţia Berarii României pentru Mediu (30%), Asociaţia Producătorilor de Băuturi Răcoritoare pentru Sustenabilitate (30%) şi Asociaţia Retailerilor pentru Mediu (20%) şi un acţionar public, statul român, prin autoritatea centrală de mediu, Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor (20%).

Sursa foto: Pexels