Proiectul de OUG pus în transparență decizională de Ministerul Finanțelor prevede următoarele:

1. În anul 2024, cuantumul ecotichetului acordat prin Programul privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în transporturi, prin promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante şi eficiente din punct de vedere energetic, 2020 - 2024 este în sumă maximă de 10.000 lei.

2. În anul 2024, cuantumul primei de casare acordate prin Programul de stimulare a înnoirii Parcului auto naţional 2020 – 2024 este în sumă de maxim 3.500 lei pentru achiziţionarea unei motociclete noi sau a unui autovehicul nou în schimbul casării unui autovehicul uzat, respectiv 5.000 lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou în schimbul casării a două autovehicule uzate. Prima de casare se acordă numai în cazul în care beneficiarul deține în proprietate autovehicolul uzat pentru o perioadă mai mare de 3 ani.

3. În anul 2024, finanțarea care se acordă prin Programul privind instalarea sistemelor de panouri fotovoltaice pentru producerea de energie electrică, în vederea acoperirii necesarului de consum şi livrării surplusului în reţeaua naţională este în sumă de 10.000 lei/ solicitant.

Practic, subvenția în programul Rabla Plus scade de 5 ori, iar cea în Casa Verde Fotovoltaice se reduce la jumătate. La programul Rabla Clasic, scăderea este de la 7.500 lei la 3.500 lei Deși proiectul nu specifică acest lucru, probabil va fi vizată următoarea ediție Casa Verde, pentru cea actuală fondurile fiind alocate, chiar dacă este blocată.

Reacția fostului ministru al Mediului

Senatorul UDMR Tanczos Barna, fost ministru al Mediului, a declarat că propunerea Ministerului Finanţelor de reducere a fondurilor pentru Rabla Plus, Rabla Clasic şi pentru instalarea panourilor fotovoltaice va distruge aceste programe.

"Este absolut inacceptabil ca, de azi pe mâine, Ministerul de Finanţe să intervină în programe atât de importante şi atât de solicitate de cetăţenii acestei ţări. Programele Rabla Plus şi Rabla Clasic, respectiv programul de susţinerea instalării panourilor fotovoltaice s-au adresat cetăţenilor care vor să aibă grijă de mediu, au avut peste 200.000 de beneficiari, iar timp de doi ani jumătate am pregătit aceste programe în spiritul dialogului constructiv cu companiile producătoare de maşini, respectiv importatorii de autoturisme, în acelaşi timp discutând cu producătorii de sisteme fotovoltaice şi cu potenţialii beneficiari. Predictibilitatea a fost distrusă complet prin acest proiect de ordonată de urgenţă care este promovat de Ministerul de Finanţe, minister care nu a avut niciodată nicio atribuţie în ceea ce priveşte stabilirea cuantumului sprijinului pentru aceste programe. Acest cuantum, de fiecare dată, a fost stabilit de Ministerul Mediului împreună cu Administraţia Fondului pentru Mediu (AFM). Administraţia Fondului pentru Mediu nu a fost consultată în momentul în care s-a făcut această propunere, Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Autoturisme nu a fost consultată şi eu sunt convins că este atât de aberantă această propunere, încât premierul României, la prima citire, o să solicite eliminarea acestor propuneri imediat din textul proiectului de ordonanţă", a declarat Tanczos Barna pentru AGERPRES.

Sursa foto: Pixabay