Potrivit presei norvegiene, 88% din taxiurile noi cumpărate anul trecut au fost electrice – peste media generală (82,4% din vehiculele noi). Ca urmare, țara scandinavă va ajunge în câțiva ani să aibă doar taxiuri electrice, deși nu există o legislație națională care să impună acest lucru. Unele orașe au impus însă termene până la care toate taxiurile trebuie să fie electrice – de exemplu, în capitală regula se aplică de la 1 noiembrie 2024, dată de la care mașinile clasice nu vor mai primi licență de taximetrie. Alte regiuni ale Norvegiei au impus termene ceva mai îndepărtate, ca 1 octombrie 2027, dar e foarte plauzibil ca între timp taxiurile pe benzină sau motorină să dispară de la sine, dat fiind că mulți clienți tind să le evite.

Deja în orașe ca Bergen și Stavenger, toate taxiurile noi înmatriculate în 2023 au fost electrice. În Trondheim proporția a ajuns la 97%, iar în Oslo, la 90%.

În 2022, procentul taxiurilor noi electrice a fost de numai 60%. Dar, cum Norvegia și-a propus ca din 2025 să nu mai vândă nicio mașină cu combustie internă, dorința de a investi într-un vehicul clasic a scăzut rapid. În plus, guvernul de la Oslo a eliminat taxele de import, înmatriculare și vânzare pentru vehicule electrice.

Ca urmare, deși țara scandinavă este un mare producător de combustibili fosili, în același timp este și ”capitala” mașinilor electrice – aproximativ un sfert din vehiculele în circulație.

Problema, în clipa de față, afirmă Asociația Vehiculelor Electrice din Norvegia, ține de infrastructura de încărcare, insuficientă pentru taxiuri. Taximetriștii cer stații de încărcare rapidă rezervate lor, pentru a nu pierde timp și a nu sta la cozi cu celelalte mașini electrice.

Sursa foto: Unsplash