In Romania, in afara de autoritati, cateva firme si ONG-uri, prea putini constientizeaza cat de mult se moare pe sosea si cate accidente ar putea fi prevenite daca invatam si respectam cateva reguli simple de conducere.

Asa ca, numeroasele campanii initiate de Politia Romana, cea mai cunoscuta avand sloganul "Viata are prioritate", au avut un impact relativ modest, cel putin la nivelul schimbarii de mentalitate.

Daca "bizonii din trafic" nu sunt prea impresionati de scenele tragice de la un accident rutier grav, fiind convinsi ca sigur cineva a fost prost si a facut ceva gresit si lor nu li se poate intampla, sunt slabe sanse sa modificam cu mult statisticile care ne plaseaza la coada Europei in functie de numarul de morti in evenimente rutiere.

Potrivit datelor prezentate de Politia Rutiera la un eveniment organizat de ALD Automotive, care a lansat pentru clientii sai un program dedicat de condus defensiv, in parteneriat cu Titi Aur, 5 oameni mor in fiecare zi pe soselele din Romania, iar in 2009 bilantul era mai tragic, de 7 morti pe zi.

Pe de alta parte, in Suedia sau Anglia numarul de victime in evenimente rutiere este de pana la cinci ori mai mic si, cu toate acestea, costul social al accidentelor rutiere este de 2% din PIB-ul UE, probabil mult ridicat de media mare de morti din tarile cu soferi mai necivilizati.

Dupa cum afirma Titi Aur, multiplul campion de raliu in Romania, soferii romani nu sunt mai prosti decat cei straini, sau isi asuma riscuri mai mari, sunt pur si simplu mai putin pregatiti. Daca 80% din straini stiu cum sa reactioneze intr-o situatie limita cu masina, 80% dintre soferii romani fac exact ce nu trebuie intr-un astfel de eveniment.

1. Crezi ca ai nevoie de un curs de conducere defensiva?


Aici intervine rolul scolilor de conducere defensiva, care in SUA si Europa au devenit populare inca din anii '70-'80.

Ce poti invata la un curs de conducere defensiva?

Intr-o atmosfera degajata, chiar relaxanta tinand cont ca demonstratiile de condus defensiv au fost tinute de Titi Aur pe marginea lacului la studiourile Buftea, participantii la evenimentul ALD Automotive au putut sa testeze simulatoarele care te invata cum sa reactionezi cand automobilul nu te mai asculta.

Cel mai util simulator, din punct de vedere al modului in care iti poate schimba imaginea despre un accident, este cel de impact. Un scaun in care sta soferul este ridicat la o anumita inaltime si lasat liber, astfel incat sa se opreasca brusc si sa simuleze in acest fel impactul cu un corp tare la diferite viteze.

Cu toate ca simularea de impact nu putea sa implice riscuri pentru participanti, datorita centurilor de siguranta, nu au fost prea multi amatori, mai ales dupa ce au vazut reactiile primilor curajosi.

Cel mai usor impact care putea fi simulat, la 15 km pe ora, oferea senzatii tari, usor dureroase celor care s-au incumetat la aceasta experienta. Simularea putea avea loc si la viteze mai mari, dar devenea o provocare din ce in ce mai mare, iar senzatia de durere provocata de centura de siguranta crestea in intensitate.

Citeste si:

Temerarii care au incercat simulatorul si-au dat seama ca un accident prin care masina se opreste brusc intr-un corp tare (zid, stanca - n.r.) poate fi dureros la viteze foarte mici si fatal la viteze mai mari.

Pe langa simulatorul de impact, cel de rasturnare a atras multe priviri si la fel de multi oameni care au preferat sa se uite la el de departe, fiind poate speriati de senzatia nu tocmai placuta de a sta intr-o masina rasturnata, cu capul in jos si sustinut doar de centura de siguranta.

Provocarea era aici de a desprinde centura de siguranta si de a iesi din masina in siguranta, intrucat exista riscul unor traume ale gatului si coloanei in momentul decuplarii centurii de siguranta, daca nu te asigurai bine in maini si genunchi.

Desi accidentele rutiere prin rasturanare sunt mai rare, orice sofer ar trebui sa stie cum sa iasa dintr-o astfel de situatie, cand din cauza unui eveniment neplacut masina ramane cu burta la soare.

Cel mai popular simulator a fost cel al automobilului in derapaj, unde participantii au stat la coada sa se dea cu masina cu doua volane. Pana la urma, experienta unei masini in derapaj continuu nu a fost atat de usoara cum se asteptau, dar probabil ca mai multa practica ar putea sa ne salveze viata daca vom intampina o astfel de situatie in viata de zi cu zi.

"Chiar si la 20 de km pe ora, pe gheata, putem derapa si apoi sa intram pe trotuar peste oameni sau intr-o masina care vine de pe contrasens cu 50 la ora. Astfel, poate sa apara un accident grav, pe care il puteam evita printr-un simplu control al masinii in derapaj", explica Titi Aur.

El avertizeaza ca aici nu este vorba de derapajul sportiv sau de pilotul de raliu, ci de soferul care stie sa iasa dintr-o situatie limita.

Cresterea numarului de soferi care vor sti sa reactioneze in astfel de situatii la limita si vor anticipa mai mult se va reflecta cu siguranta si in reducerea deceselor in evenimente rutiere.

Surse foto: ALD Automotive (imaginea campaniei), www.titiaur.ro