Intarzierile succesive ale inaugurarii au alimentat numeroase glume in ultimii ani. Dar vineri seara, glumetii vor fi redusi la tacere cand Erdogan va intra triumfator in Istanbul la bordul primului tren de mare viteza.

Inaugurarea liniei are loc cu mai putin de o luna inaintea alegerilor prezidentiale din 10 august, la care Erdogan este candidat si a carui campanie s-a concentrat pe eforturile de ameliorare a transporturilor in Turcia.

Din nefericire, trenul nu se va opri in centrul Istanbulului. El nu va ajunge decat pe malul asiatic al Bosforului, pentru a-si incheia cursa in indepartata periferi Pendik, la doua ore distanta de malul european in timpul ambuteiajelor.

Proiectul nu a fost ocolit de ghinion: nu numai inaugurarea sa a fost amanata, dar in iulie, in cursul testelor, unul dintre noile trenuri a lovit un vagon folosit la intretinere.

Acesta a fost nevoit, de asemenea, sa rezolve probleme de securitate. Accidentele feroviare sunt frecvente in Turcia, iar in 2004 zeci de persoane au murit cand un tren de mare viteza a deraiat in nord-vestul tarii.

Dar, prin intermediul unei campanii de publicitate intense, cu spoturi televizate prezentand copii ce agitau mainile la trecerea trenului, Guvernul a eludat dificultatile pentru a transforma proiectul in succes.

Erdogan, al carui partid islamo-conservator AKP domina politica turca de peste zece ani, se straduieste sa se prezinte ca omul care a transformat Turcia pentru a face din ea o tara moderna cu un nivel de viata comparabil cu cel al vecinilor europeni.

Premierul a inaugurat recent tunelul de la Marmaray, construit sub Bosfor, care permite legarea printr-o linie de metrou a malurilor european si asiatic ale Istanbulului.

Printre proiectele in curs, se remarca un al treilea pod peste Bosfor si un al treilea aeroport la Istanbul.

Citeste si:

Proiectul de legatura feroviara Istanbul-Ankara a costat 4,25 de miliarde de dolari. Inceput in 2003, chiar dupa preluarea puterii de catre AKP, el a fost terminat abia 11 ani mai tarziu.

Turcia a inceput sa se doteze cu o retea feroviara la mijlocul secolului XIX, sub Imperiul Otoman, iar constructia de cai ferate a fost acordata in concesiune marilor puteri din perioada respectiva, Marea Britanie, Franta si Germania.

Dezvoltarea retelei a fost continuata de fondatorul Turciei moderne, Mustafa Kemal Ataturk, dar intretinerea sa a fost neglijata ulterior, cand situatia economica a tarii s-a deteriorat. Au fost create foarte putine linii noi din 1960.

In prezent, calatoriile in Turcia se fac in principal cu autocarul sau avionul, dar Guvernul spera ca linia Ankara-Istanbul va schimba obiceiurile turcilor.

Calatoria intre cele doua orase va fi astfel de trei ore si jumatate. Proiectul final prevede un punct terminus pe malul european al Istanbulului, cu trenuri care traverseaza Bosforul prin tunelul Marmaray. Trenurile sunt prevazute sa reuleze cu o viteza de 250 de kilometri pe ora, pe o linie lunga de 511 kilometri.

Erdogan a fixat pentru 2023 - cand se implinesc 100 de ani de la infiintarea Republicii de catre Ataturk - obiectivul de a face legatura intre estul si vestul Turciei printr-un tren de mare viteza.

Ruta: durata cursei

Ankara-Istanbul: 3 ore
Ankara-Bursa: 2 ore si 15 minute
Bursa-Istanbul: 2 ore si 15 minute
Bursa-Konya: 2 ore 40 minute

Sursa foto: Mediafaxfoto