CNADNR a anuntat recent ca proiectele autostrazilor Brasov - Bacau, Sibiu - Fagaras, Targu-Mures - Iasi - Ungheni si Bacau - Pascani vor fi amanate cu cel putin un an. In plus, la autostrada Sibiu - Pitesti, noile studii de fezabilitate vor dura 17 luni, ceea ce inseamna ca, in cel mai fericit caz, lucrarile vor demara in 2018, iar termenul de finalizare (2020) nu va fi respectat.

Pe langa existenta unui sistem de autostrazi interconectat, care sa faciliteze masinilor de transport conexiunea cu orasele cheie ale tarii, sunt o serie de proiecte majore de infrastructura care au fost momentan blocate, dar care ar putea scadea considerabil costurile companiilor cu transportul materialelor pe care le produc, ar ajuta, la randul lor distribuitorii de materiale de constructii, iar acest lucru ar face ca, in final, si pretul produselor sa fie mult mai mic decat este in prezent.

O autostrada care sa lege Vestul tarii de Capitala, absolut vitala pentru economia tarii

In opinia jucatorilor din constructii, producatori cu greutate de pe piata locala, cel mai important proiect de infrastructura care ar trebui urgentat este finalizarea autostrazii care ar urma sa lege Capitala de vestul tarii. “Este vitala finalizarea autostrazii care ar urma sa lege vestul tarii, atat prin Oradea cat si prin Arad - cu Bucurestiul, pentru dezvoltarea regionala si pentru conectarea cu retelele europene. (…) Lantul de beneficii incepe de la firmele de proiectare si de constructii implicate. Vorbim de sume importante, care intra in circuitul economic. Sunt generate castiguri pentru companii, locuri de munca noi, incasari la buget, mai ales daca investitia se face prin atragere de fonduri europene. O infrastructura dezvoltata atrage automat investitii si un nivel ridicat al atractivitatii turistice”, a declarat Liviu Stoleru (foto mai jos), director general al Cemacon SA, unul dintre cei mai importanti producatori de blocuri ceramice la nivel local.

11 ore de la Brasov la Oradea, cam tot atat cat de la Oradea la Munchen: Este rusinos, chiar pagubos

De aceeasi parere este si Horatiu Tepes (foto), proprietarul companiei producatoare de tigla metalica Bilka Steel, care considera ca o autostrada Est-Vest care sa lege Nadlac de Vama Veche este in prezent cea mai mare necesitate pentru toate companiile care fac distributie si aprovizionare. “Aceasta autostrada este benefica pentru companii dar si pentru turism.

“Pe ruta Brasov - Oradea tirul cu marfa face 11 ore, iar de la Oradea la Munchen la fel, in conditiile in care numarul de kilometri este dublu. Este rusinos, ba mai mult devine si pagubos. Daca nu sunt luate cat mai curand posibil toate masurile necesare pentru implementarea master planului de transport si infrastructura pierdem ”trenul” dezvoltarii si alinierii la standardele europene. Infrastructura deficitara are o influenta negativa asupra investitiilor straine directe care au scazut anul trecut cu 10,6% fata de 2013. Pe langa mediul legislativ, fiscal si administrativ instabil, studiile arata ca lipsa infrastructurii este unul dintre motivele pentru care strainii se gandesc daca sa investeasca sau nu in Romania.

O autostrada care sa lege Moldova de centrul tarii, la fel de necesara ca si cea care sa lege Estul de Vestul tarii

Pentru compania Barrier (cu sediul in Bacau), unul dintre cei mai importanti producatori de tamplarie PVC de pe piata locala, cel mai important tronson de autostrada ar fi Brasov - Bacau.

“Avantajele sunt enorme pentru toate sectoarele. Se vor imbunatati foarte mult relatiile comerciale intre producatorii autohtoni, dar vorbim si de o crestere a exporturilor. Starea actuala a infrastructurii rutiere si pozitia noastra geografica ne creeaza un dezavantaj fata de producatorii romani cu activitati de export apropiati de granita vestica a tarii, deoarece costurile de transport, cat si timpii de livrare sunt mai mari. Aceasta situatie impiedica cu siguranta dezvoltarea producatorilor care au activitati de export, mai ales a celor care sunt pozitionati geografic, cu unitatile de productie in zona estica a tarii”, a declarat Valentin Stan, director executiv Barrier.

La randul sau, Sebastian Bobu (foto mai jos), director executiv al Symmetrica, unul dintre cei mai mari producatori de borduri si pavele din Romania, este de parere ca ar trebui urgentata constructia unei autostrazi care sa lege Moldova de Transilvania. “Fara cai de acces moderne si fara o investitie majora in infrastructura care sa dezvolte economia locala nu vom reusi sa crestem nivelul de trai in aceasta zona a tarii. Potentialul economic al zonei de est a Romaniei este foarte mare mai ales prin prisma existentei de forta de munca calificata si neocupata . O autostrada ar deschide perspective noi investitorilor care pana in acest moment au preferat investitii mai ales in zonele in care au avut acces la infrastructura mai dezvoltata”, a subliniat Sebastian Bobu.

Lipsa autostrazilor aduce pierderi de MILIARDE la economia tarii

Reteaua rutiera insuficient dezvoltata, mai ales in ceea ce priveste drumurile de mare viteza, afecteaza atat timpul mediu de livrare a marfii, cat si costul marfii care ajunge la consumator.

Potrivit managerului Cemacon, lipsa unei infrastructuri dezvoltate are un impact negativ masiv si dezavantajele sunt multiple si mai mult decat atat afecteaza mai multe sectoare ale economiei. “Pierderile sunt semnificative, probabil la nivel de miliarde de euro. jucatorii din piata nu au avut de ales si au invatat sa se adapteze. Din pacate, cel care are de suferit este clientul final, care in primul rand plateste un pret mai mare si care poate sa beneficieze de produse neconforme din cauza livrarilor. Pentru potentiali investitori, lipsa infrastructurii din Romania este unul dintre cele impedimentele majore”, a mai spus seful Cemacon.
Horatiu Tepes, proprietarul si directorul general al Bilka Steel, sustine ca exista diferente foarte mari la livrarea de produse, ceea ce se reflecta puternic in economie, atat la nivel de companie, cat si la nivelul tarii, prin propulsarea investitiilor si crearea de noi locuri de munca.

Citeste si:

“Una este sa ajungi cu camionul la granita in 6 ore si alta e sa ajungi in 12, asa cum se intampla in prezent. Estimarile noastre arata ca daca am avea o autostrada legata de la Est la Vest, costurile logistice s-ar diminua cu pana la 20% ceea ce s-ar reflecta in profit, noi investitii, noi locuri de munca, vanzari mai mari si in final in taxele pe care le platim.

Conform managerului Bilka, Romania nu beneficiaza nici de autostrazi si nici taxe prea mici nu are, iar intrebarea fireasca pe care si-o pune este „de ce ar alege un investitor sau un turist Romania?”.

„Atragerea de investitii straine si dezvoltarea turismului au fost obiectul proiectelor de miliarde de euro. Toate acestea ar fi avut un efect mult mai mare daca am fi avut drumuri civilizate. O sosea de la Est la Vest ar sustine proiectele guvernamentale de crestere a investitilor straine si dezvoltare turistica ceea ce in timp se va reflecta in cresterea economica a Romaniei. Mai mult, exportul ar fi un alt avantaj. Pentru ca accesarea altor piete inseamna mai multe resurse pentru dezvoltarea pietei de la noi din tara”, a mai spus Horatiu Tepes.

Costurile de transport, pana la 35% din pretul produselor comercializate

“Costurile de transport reprezinta, pentru sectorul materialelor de constructii si, mai ales, pentru producatorii de solutii de zidarie - caramida (material cu greutate mare – n.red.), o pondere mare in totalul costurilor si in pret, de pana la 35% din pret, si influenteaza major profitabilitatea operationala. Estimativ, impactul negativ se masoara in milioane de lei anual pentru Cemacon. (…) Daca in momentul de fata am avea o autostrada care sa lege Estul de Vestul tarii estimam o reducere a costurilor logistice de minim 10%, care, coroborata cu reducerea timpilor de livrare, ar aduce o eficienta operationala semnificativa. Totodata, daca tinem cont de ponderea de pana la 35% a costurilor de transport in pretul produselor, impactul unui sistem rutier optimizat ar putea fi si de 5% scaderi de pret”, a precizat Stoleru.

Totodata, Sebastian Bobu (Symmetrica), a mai subliniat faptul ca transportul materiilor prime reprezinta aproximativ o cincime din valoarea totala. “Transportul pe categorii de drum inferior are un cost mai ridicat mai ales datorita consumului de carburant suplimentar, dar si a duratei mai mari a transportului . In conditiile in care starea drumurilor ne-ar permite realizarea de transporturi intr-un timp mai scurt am putea avea costuri cu minim 5% mai scazute”, a punctat acesta

In ceea ce priveste costurile de transport, reprezentantii Barrier sustin ca datorita sezonalitatii sectorului in care activeaza si a faptului ca activitatea companiei depinde de evolutia vremii, cat si de evolutia sezoniera a constructiilor, costurile de transport variaza.

“Pe piata interna acestea pot varia intre 2 % si 4 %, iar pentru cea externa costurile pot varia intre 12-15%. Cu siguranta costurile de transport se pot diminua atat prin scaderea consumului mediu de carburant/masina, prin scaderea costurilor de mentenanta a parcului auto, cat si prin optimizarea timpului de livrare.

Romania este in prezent unul dintre statele europene cu cel mai scazut numar de kilometri de autostrada inaugurati, reteaua totala de autostrazi din tara noastra masurand circa 700 de kilometri, nivel mult mai scazut decat cel al unor state din Comunitate.

Oare guvernantii tarii vor intelege vreodata necesitatea dezvoltarii unui ecosistem care sa aduca un castig tarii?