Uniunea Nationala a Transportatorilor Rutieri din Romania (UNTRR) atrage atentia ca proiectul de Ordonanta a Guvernului pentru modificarea anexelor nr. 1 si 2 la Ordonanta Guvernului nr. 15/2002 privind aplicarea tarifului de utilizare si a tarifului de trecere pe reteaua de drumuri nationale afecteaza cel mai mult cele peste 30.000 de autovehicule de transport marfa cu masa maxima autorizata intre 3,5 tone si 12 tone (cu maximum 3 axe, inclusiv) din Romania.

Acestea vor trebui sa plateasca tarife de rovinieta pentru o zi de 12 euro, in crestere cu 33% de la 9 euro pentru vehiculele de si peste 12 t (cu maximum 3 axe, inclusiv), cu 71,42% de la 7 euro pentru vehiculele intre 7,5 - 12t si in urcare cu 200% de la 4 euro la 12 euro pentru vehiculele intre 3,5 - 7,5t.

Cele peste 100.000 de autovehicule de transport marfa de peste 12 t (categoria F), vor plati 12 euro in loc de 11 euro la vinieta de o zi, iar pentru rovinieta de 30 zile aceasta categorie de autovehicule va plati cu 5 euro in plus de la 55 la 60 de euro.

In principal, cresterea valorilor rovinietelor prin proiectul mentionat afecteaza cel mai mult autovehiculele din categoria C (intre 3,5 - 7,5t) si apoi autovehiculele din categoria D (intre 7,5 - 12t).

Proiectul publicat nu vizeaza nicio modificare pentru valorile rovinietelor pentru autoturisme (categoria A) si nici pentru autovehiculele de transport persoane indiferent de numarul de locuri, sub sau peste 23 locuri (categoriile G si H).

Trotinetele electrice,...
Citeste si: Trotinetele electrice, interzise pe strada in Romania

In prezent, la nivelul Comisiei Europene se discuta modificarea Directivei 1999/62/CE prin directiva eurovignetei, prin care se urmareste implementarea conceptului de plata a taxelor pe kilometru si nu pe timp, asa cum se aplica in prezent in Romania. CE considera ca masura propusa in proiectul de directiva contribuie la aplicarea in mod consecvent a principiilor „poluatorul plateste” si „utilizatorul plateste” in vederea generarii de venituri si a asigurarii de finantare pentru investitiile viitoare in transporturi. In Romania, principala problema este legata de dezvoltarea insuficienta a infrastructurii rutiere, astfel ca cel mai probabil va fi solicitata o perioada cat mai lunga de tranzitie pana cand Romania isi dezvolta infrastructura, dar care potrivit estimarilor actuale nu va putea depasi anul 2027. Totodata, in Romania, astazi nu se tine cont de nivelul de poluare, in timp ce restul tarilor taxeaza suplimentar acest aspect, in cadrul conceptului “internalizarea costurilor externe”.

Tendinta de taxare la kilometru a autovehiculelor comerciale de transport marfuri s-a extins odata cu extinderea retelei de autostrazi si drumuri expres, de la tari cu traditie in taxarea pe autostrazi precum Franta, Italia, Spania, Germania, la tari precum Austria, Cehia, Ungaria.

Unele dintre aceste tari taxeaza autoturismele in functie de distanta parcursa (Italia, Franta) sau pe timp - prin viniete/stickere cu diferite valabilitati (Austria, Romania, Ungaria).

In Romania taxarea pentru utilizarea celor peste 17.000 km de drumuri nationale (autostrazi – 748 km, drumuri europene, drumuri cu trei benzi de circulatie, drumuri cu patru benzi de circulatie, drumuri cu sase benzi de circulatie), acelasi autovehicul de 40t, cu mai mult de 5 axe, plateste intre 11 euro/zi si 1210 Euro/an indiferent de numarul de km parcursi sau de nivelul emisiilor poluante.

Dancila: Eliminam autorizatia...
Citeste si: Viorica Dancila: Eliminam autorizatia de constructie

Drumurile judetene insumeaza aproape 35.400 km, iar cele comunale peste 33.100 km, ambele categorii au administratori diferiti si pot avea propriile tarife de utilizare a infrastructurii proprii, cat si propriile portante, de obicei inferioare retelei principale, precum si propriile tarife pentru depasirea acestor valori.

Un autoturism plateste astazi in Romania 28 euro/an, in Austria 87,3 euro/an (Austria are o retea de autostrazi de 1.720 km), in Ungaria 140 euro/an (Ungaria are o retea de autostrazi de 1.500 km), in Bulgaria 50 euro/an (Bulgaria are o retea de autostrazi de 800 km), iar in Germania (reteaua de autostrazi are 13.000 km), daca se va aplica din 2019, 130 Euro/an.

In Bulgaria, unde taxarea este tot pe timp, pentru vehiculele de transport marfa cu MTMA mai mica de 12 tone tariful pentru o vinieta anuala este de 413 euro pentru vehiculele Euro III – Euro VI si 537 euro pentru EURO 0 – II, iar la vehiculele de peste 12 tone, vinieta anuala este de 685 euro (Euro III – Euro VI) si 891 euro (EURO 0 – II).

In Ungaria, pentru autoturisme si vehiculele de transport calatori taxarea se face pe timp, in timp ce la vehiculele de transport marfa de peste 3,5 tone nivelul taxei de drum este stabilit in baza tipului de drum, a categoriei de autovehicul si a gradului de poluare (emisie CO2). Taxa de drum se calculeaza pe kilometru. Astfel pentru vehiculele intre EURO III – VI, taxa de drum/km este de 44,54 HUF, aproximativ 0,14 euro/km.

15% dintre romani au realizat...
Citeste si: Ce analize medicale si-au facut romanii in 2018

In Austria, vinieta se calculeaza in functie de numarul de axe la care se adauga taxe suplimentare pentru poluarea aerului si poluare fonica. Vinieta se aplica pentru vehiculele cu MTMA peste 3,5 tone si se calculeaza pe kilometru si variaza intre 0,2540 euro/km – 0,3152 euro/km. In Austria, incepand cu 01.01.2010, a fost introdusa taxa pe clasa de emisii EURO pentru autovehiculele de peste 3,5 tone, iar la 01.01.2017 s-au adaugat taxe suplimentare pentru poluarea aerului si poluarea fonica.

Costurile cu utilizarea infrastructurii in Germania pot varia de la 0,135 Euro/km pentru un autovehicul Euro 6 cu remorca cu 5 axe sau mai mult pana la 0,218 euro/km pentru un autovehicul non-euro, reprezentand un total de 1.350 euro/luna pentru 10.000 km pana la 2.180 euro/luna pentru un autovehicul non-euro.
Cele mai multe autovehicule comerciale sunt din categoria Euro 5, cu 5 axe, pentru care costul lunar este de 0,156 euro/km, adica 1.560 euro lunar pentru numarul de km considerati.

Un camion de 40 tone poate rula circa 100.000 km pe an cu un sofer in Romania, pentru care plateste 1.210 euro (tarif de utilizare a infrastructurii), iar in Europa de Vest, avand in vedere infrastructura si logistica bine puse la punct, unde nu se pierde timp la incarcare si descarcare, un camion poate rula 150.000 km intr-un an cu un sofer (12.000 – 14.000 km lunar), platind o medie de 15.000 euro pe an, tarif de utilizare a infrastructurii.

Totodata, UNTRR atrage atentia ca taxarea infrastructurii rutiere din Republica Moldova se realizeaza intr-un mod discriminatoriu pentru transportatorii romani care tranziteaza tara. Acestia platesc, conform art. 346 din Codul Fiscal al Republicii Moldova, o taxa de 15 euro in momentul in care intra pe teritoriul Republicii Moldova, iar pentru fiecare 24 de ore petrecute pe teritoriul Republicii Moldova sau fractiune din 24 ore se percep la iesire 24 euro – rezulta ca pentru prima zi de utilizare a infrastructurii rutiere a republicii Moldova, un transportator rutier roman plateste 39 EUR - aspect nemaiintalnit in practica europeana si internationala. Avand in vedere ca in legislatia europeana in vigoare – Directiva 62/1999 Anexa II, “taxele zilnice de utilizare pe zi sunt egale pentru toate categoriile de vehicule si se ridica la 12 EUR”, iar „valorile maxime lunare si saptamanale sunt proportionale cu durata utilizarii infrastructurii”, UNTRR considera ca taxa de 15 euro si de 24 de euro pentru fiecare zi practicata in Republica Moldova este exagerata.

UNTRR sustine necesitatea accelerarii ritmului de construire de autostrazi in Romania, aceasta fiind o prioritate atat pentru sectorul transporturilor cat si pentru intreaga economie nationala.


Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Auto »



Citeste si
Aproximativ 30.000 de vehicule vor plati mai mult pentru roviniete