Candva, in viitorul nu foarte indepartat, consolidarea clasei de mijloc din China si cererea din ce in ce mai mare de autoturisme vor da la o parte piata americana si vor ocupa prima pozitie la nivel mondial.

Scenariul este logic, avand in vedere populatia Chinei, de peste 1,3 miliarde de locuitori, o cincime din totalul mondial, si economia solida, care, desi nu mai inregistreaza o crestere de peste 10%, are in continuare o stabilitate demna de invidiat, potrivit NewsIn.

"Piata auto chineza va creste exponential in urmatorii 5-10 ani", a declarat Mirko Mikelic, analist in cadrul Fifth Third Bank. "Au o baza de consum care creste constant, asa ca nu cred ca va fi surprinzator daca piata chineza o va depasi pe cea americana in urmatorii zece ani".

Insa plasarea Chinei pe primul loc din punct de vedere numeric are implicatii mai largi pentru sectorul auto mondial.

In contextul in care din ce in ce mai multi oameni vor sa isi cumpere prima masina, se estimeaza ca cererea de masini mici, ieftine si solide va domina piata chineza.

Constructorii americani nu s-au concentrat in ultimii ani pe productia de masini mici, ceea ce inseamna ca vor fi construite mai multe autoturisme in Europa si in Asia, continuand tendinta de indepartare de Detroit ca centru de cercetare si dezvoltare.

Cu toate acestea, constructorii americani ar trebui sa beneficieze de imaginea buna pe care o au in pietele emergente, precum China.

"Cresterea Chinei subliniaza faptul ca grupurile auto care se vor descurca bine in aceasta situatie sunt cele cu adevarat globale", a declarat Aaron Bragman, analist in cadrul IHS Global Insight. "In cazul in care grupul nu are o prezenta globala, va avea de pierdut".

Spre deosebire de celelalte piete auto, China a continuat sa afiseze o crestere impresionanta in acest an.

Pe 9 iulie, Asociatia Constructorilor Auto din China a anuntat ca vanzarile de autoturisme au crescut cu 47,7% in iunie, la 872.900 de masini, sustinute in parte de masurile guvernamentale de stimuli, ce au inclus injumatatirea taxei de vanzare pentru masinile mici si subventii pentru cumparatorii din zonele rurale.

Asociatia a anuntat ca numarul total de autovehicule vandute in 2009 va depasi 11 milioane de masini.

In Statele Unite, vanzarile au scazut cu 27,7% in iunie, la 859.847 de masini, iar analistii estimeaza ca numarul total de autovehicule vandute in 2009 va fi de 10 milioane.

Datele din SUA nu includ, insa, si vanzarile de camioane, asa cum este cazul Chinei. In plus, vanzarile din Statele Unite sunt estimate sa revina odata cu economia, la circa 14 milioane de unitati anual.

Cu toate acestea, piata americana este aproape saturata, fiind mai multe autoturisme decat persoane cu carnet de conducere, in timp ce China este departe de acest nivel.

Intr-un document publicat pe 6 iulie, analistul Hung Bin Toh, din cadrul Credit Suisse, a precizat ca, pana in 2012, "estimam sa atingem 148 de autoturisme la 1.000 de locuitori", de cinci ori peste nivelul actual.

Pentru constructorii auto, China reprezinta cea mai buna ocazie de a-si extinde rapid vanzarile, fara sa se lupte pentru cota de piata, ca in Europa sau in Statele Unite.