"Programul a fost realizat in proportie de 65%, din totalul celor 50.000 autoturisme destinate persoanelor fizice in anul 2009, valoarea primei de casare fiind de 3.800 lei", a precizat AFM, care nu a mai luat in calcul cele 10.000 de masini alocate prin program pentru persoanele juridice si care vor fi date abia din 2010, potrivit agentiei NewsIn.

Pe 4 noiembrie, APIA estima ca pana la finele programului de innoire a parcului auto din acest an, la 11 decembrie, ar putea fi casate circa 34.000 masini, din tinta de 60.000 programata pentru acest an.

Numarul masinilor cumparate in cadrul acestui program a fost destul de redus in acest an de criza, cu toate ca autoritatile au incercat mai multe variante pentru cresterea interesului. Astfel, in 2009, prima de casare a fost cu 800 lei mai mare decat anul anterior, de 3.800 lei.

Ulterior, Ministerul Mediului a largit plaja beneficiarilor, aproband un act normativ prin care un proprietar poate beneficia de pana la trei prime de casare. De asemenea, autoturismele si autoutilitarele de pana la 3,5 tone pot fi cumparate inclusiv prin credite bancare sau prin finantare in baza unui contract de leasing financiar.

In 2008, rata de succes a programului a fost 76%, fiind inregistrate 30.466 de cereri de casare a masinilor. In 2007, din 16.500 masini au fost date 16.444, inregistrandu-se cea mai mare rata de succes a programului (99%), de la lansarea sa in 2005. In 2005 au fost date 14.607 masini, in 2006 - 15.110, ratele de succes fiind de peste 90%, potrivit datelor AFM.

Totalul primelor de casare acordate de la Fondul de mediu a depasit 122,8 milioane lei. In 2009, in vederea implementarii programului de stimulare a innoirii parcului auto au fost alocate 190 milioane lei pentru scoaterea din uz a 50.000 de autoturisme de la populatie, precum si 38 milioane lei pentru innoirea flotelor auto ale firmelor.

Pentru 2010, valoarea nominala a tichetului valoric este tot de 3.800 lei, iar pentru achizitionarea unui autovehicul nou se pot utiliza unul, doua sau cel mult trei tichete valorice, potrivit datelor din ghidul de finantare publicat pe pagina de internet a AFM.

Marca preferata a ramas Dacia, cele mai multe masini s-au dat in perioada 20 martie-29 mai.

Romanii au luat cele mai multe masini noi in prima etapa a programului, respectiv 11.543. In ultima etapa, derulata intre 1 septembrie si 11 decembrie, romanii au luat prin Rabla, 11.135 de autoturisme, iar intre 1 iunie si 31 august numai 9.649 de masini.

Marca preferata a fost Dacia, din care romanii au luat 18.153 de masini, urmata de Renault Nissan cu 2.651 de autoturisme. Pe locul al treilea intre preferintele romanilor a fost marca Skoda, cu 2.249 de masini vandute. Cele mai putine masini date prin programul Rabla au fost pentru marcile Audi (2) si Lada (4).

Presedintele Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA) din Romania., Ernest Popovici, declara in noiembrie ca programul Rabla ar trebui sa continue inca patru-cinci ani si, ca sa-si dovedeasca eficienta, acesta ar trebui sa inceapa la 1 ianuarie.

Programele de prime de casare pentru stimularea vanzarilor de masini noi implementate de mai multe state europene, printre care Germania, Italia, Spania, Franta, Marea Britanie, precum si de SUA, au inregistrat succese mult mai mari decat programul Rabla.