"Ce este bine in alternative si ar trebui dus in tot sistemul national este o alta atitudine fata de greseala. Noi ne vedem cu liceeni din traditional si ne spun ca unul dintre lucrurile pe care le invata in scoala foarte bine este frica de greseala, pentru ca cum gresesc sunt penalizati cu nota, cu cearta, cu avertismentul. Ori daca nu gresim, nu invatam", a explicat Daniela Visoianu.

Intre sistemele educationale prezente si in Romania se numara Step by Step, Montessori, Waldorf si Freinet.

"Acest lucru trebuie rezolvat in scoala romaneasca, prin incurajarea grelii, in sensul in care copilul nu spune ca nu a inteles, de frica sa nu fie ridicularizat. Termini patru ani de gimnaziu si nu spui o data ca nu ai inteles, nu iei nota cinci la evaluarea nationala, faci un liceu tehnologic patru ani, nu iei bacalaureatul, pentru ca inca nu ai rezolvat lucruri din clasa a cincea sau a sasea. Astfel, nu ai o calificare si nu contezi pe piata fortei de munca", a subliniat reprezentantul Coalitiei pentru Educatie.

Ea a adaugat ca inca de la introducerea unei verificari adevarate la bacalaureat, prin montarea camerelor de filmat, un numar de pana la 700.000 de tineri s-au "pierdut", adica fie nu sunt oficial in piata muncii, fie fac munci subcalificate, fie au plecat in strainatate sau sunt in continuare in grija familiilor.

Putine optiuni de invatamant alternativ

In ciuda faptului ca sistemele alternative de educatie vin cu o serie de avantaje, in Romania majoritatea dintre acestea sunt in cadrul unor institutii private, pentru care se percep taxe. Parintii au foarte putine optiuni de a-si inscrie copiii la clase cu predare dupa sisteme alternative, existand doar cateva scoli de stat care au incluse aceasta varianta.

"Alternativele ne arata ca lucrurile se pot face diferit, ele sunt cele importante surse de inovare si de dezvoltare de noi metode. Alternativele au avut o perioada ascendenta in Romania in perioada anilor 2000, in care au fost formate multe cadre didactice cu sprijin financiar de afara si s-au infiintat clase de educatie alternative in sistemul de stat, Step by Step, Waldorf si Montessori. Acestea nu s-au dezvoltat insa, pentru ca sunt destul de costisitoare cand vine vorba de formarea cadrelor didactice. Astfel, scade numarul de elevi care invata la stat (in sistem alternativ n.red) cand se ajunge la gimnaziu, pentru ca o scoala isi asuma invatatori formati intr-o alternativa si sprijinul logistic necesar, dar la gimnaziu devine foarte complicat pe toata lista de materii", a aratat Daniela Visoianu, presedinte al Coalitiei pentru Educatie.

Coalitia pentru Educatie, o federatie creata in 2015 de ONG-uri active in domeniu, are ca misiune asumata coagularea energiilor si resurselor pentru implinirea unei viziuni curajoase despre invatare in Romania. Federatia a fost constituita de un nucleu de organizatii neguvernamentale cu peste 10 ani de experienta in domeniu si mii de beneficiari, pe diferite paliere ale educatiei, fie ca este vorba despre prescolari, elevi, studenti, educatori sau parinti.