„Exista manageri care isi aleg un coach si alaturi de care nu ies dintr-o anumita stare de confort. Acestia se limiteaza la a discuta fara a urmari obtinerea de rezultate”, explica Mihai Stanescu business & life coach la RoCoach. Vorbim practic de o vanzare falsa intrucat un coach trebuie sa produca schimbari nu numai la nivel individual, ci si organizational”, a adaugat Stanescu.

In coaching-ul cu persoane ce au o experienta profesionala bogata, rolul coach-ului este de a gasi acele „goluri” pe care le au si care pot fi dezvoltate astfel incat clientul respectiv sa evolueze. Astfel, coaching-ul tine mai mult de intuitie, crede Stanescu.

„Este o profesie mai degraba intuitiva decat structurala, si de aici femeile sunt mai potrivite si au mai mult succes in coaching. In lume, majoritatea specialistilor in coaching sunt femei, iar in Romania numarul acestora va creste ”, este de parere Mihai Stanescu.

Daca in ultimii ani coaching-ul se adresa mai ales elitelor, lucrul cu managerii si echipele de top management fiind cel mai des intalnit, tendinta actuala este ca orice angajat sa beneficieze de acest tip de serviciu.

Potrivit lui Stanescu, coaching-ul are avantajul ca poate fi aplicat la orice nivel, chiar si la copii, fiind aplicat atat individual, cat si prin intermediul telefonului sau la e-mailului.

Coaching vs. training

Trainerul este persoana care ofera valoare adaugata unui manager, oferindu-i modelele de comportament managerial sau organizational, in timp ce un coach, produce schimbari profunde ale mediului organizational si la nivel de individ, folosind resursele proprii ale acestuia.

Citeste si:

„Se spune ca coach-ul are o pozitie joasa fata de client pentru a nu ii bloca nici un fel de purtare, in timp ce in consultanta se vine de pe o alta pozitie, cea superioara. In timp ce trainerul transfera cunostinte, coach-ul are rolul de a pune acele intrebari care genereaza raspunsuri noi la problemele clientului”, sustine Stanescu.
In coaching-ul organizational, de exemplu, prima etapa o reprezinta detectarea unor abilitati care nu sunt la locul lor, sau exista si nu sunt puse in valoare. Daca alegi sa faci training in aceasta situatie faci o investitie pe care in doua luni nu o mai gasesti. Este vorba de „efectul lunii de miere” – acum suntem incantati, dar peste doua luni nu mai stiu unde am pus suportul de curs, a adaugat acesta.

Rezultatele coaching-ului

In fiecare sedinta de coaching important este rezultatul si mai putin metoda de abordare. „Trebuie sa te gandesti si sa intrebi ce putem face astazi ca sa fie mai bine maine. Desi intrebarea este putin generala, prima reactie produsa asupra clientului este aceea de a medita asupra acestui aspect si asta este un semn bun. In coaching exista ceea ce se numeste cadru de referinta pentru ca fiecare din noi gandeste altfel”, a declarat Stanescu.
Rezultatele apar atat la nivel de individ, prin schimbarea comportamentului , cat si la nivel de companie prin cresterea productivitatii. „Primul meu client mare si-a dublat profitul dupa un an de coaching, iar la nivel comportamental managerii au invatat sa comunice si sa delege”, a adaugat Mihai Stanescu.

Cat costa o „cura” de coaching?

Coach-ii sunt in general liber profesionisti si nu au un salariu fix stabilit. In medie un coach poate castiga pe zi intre 700 de euro si 1.000 de euro. Anual, castigurile ajung insa cu usurinta si la 70.0000 de euro, atunci cand se lucreaza mai ales pe coaching de echipa.

O sedinta de coaching „one to one” dureaza in medie o ora, insa pot fi sedinte si de doua ore in functie de nevoile si cerintele clientului. O astfel de „cura” dureaza cel putin sase luni, cu intalniri periodice la doua saptamani.
Pentru un astfel de serviciu, costurile incep de la 2.500 de euro si pot ajunge chiar si la 10.000 de euro pentru sase luni.

La fel de des intalnite sunt sedintele de coaching de echipa care se intind fie pe parcursul a sase luni, fie un an de zile. O echipa fiind formata in general din 15 manageri. Costurile ajung la 30.000-70.000 euro anual.