“Este un moment favorabil pentru industria de outsourcing pentru ca pe timp de recesiune companiile incearca sa economiseasca., a declarat, pentru Wall-Street, Crina Ilie, HR Operations & Enabling Functions pentru Europa.

In target se inscriu persoane tinere, vorbitoare de limbi straine europene – italiana, spaniola, franceza si engleza - cu sau fara studii si experienta intr-unul din domeniile financiar-contabil, achizitii, IT, servicii clienti. De asemenea, compania recruteaza in acesta perioada nu numai persoane pe posturi de executie, ci si manageri.

Genpact, companie desprinsa in urma cu cativa ani din gigantul General Electric, a intrat pe piata romaneasca in 2005, deschizand mai intai un birou in Bucuresti, apoi unul in Cluj. Din cei 1.400 de angajati in Romania, un numar semnificativ de 1200 sunt concentrati in filiala din Bucuresti.

Datorita exploziei pietei fortei de munca, in ultimii ani companiile de outsourcing s-au aflat intr-un proces masiv de recrutare, inregistrand deopotriva si un nivel ridicat al fluctuatiei de personal.

Acum, chiar daca Genpact isi continua procesul de recrutare, numarul angajarilor a scazut fata de perioada de dinaintea crizei. „In anii anteriori recrutam chiar peste 100 de angajati pe luna.”, spune Crina Ilie.

Majoritatea angajatilor au regim de lucru full-time, sub 10% dintre acestia lucrand part-time. Media de varsta in Genpact este de 26 de ani, iar fiecare angajat vorbeste cel putin o limba europeana, in afara de limba engleaza

La nivelul anului 2009 amprenta crizei s-a simtit in crsesterea numarului aplicantilor si in scaderea fluctuatie de presonal. Constant a ramas pachetul de beneficii extrasalariale care nu a suferit modificari. „In ceea ce priveste pachetul salarial, avem o componenta importanta de performanta, care tine de targetul individual al fiecarei persoane. Ca beneficii, oferim tichete de masa, servicii medicale, asigurare de viata, si traininguri care merg dincolo de aptitudinile si cunostintele strict necesare jobului. La noi, componenta de training nu este una sezoniera, ci este continua.”, a adaugat Ilie.

In anul 2009 rata fluctuatiei de personal la nivelul tuturor departamentelor a scazut semnificativ, in special la nivelul tinerilor aflati la inceput de cariera mai existand plecari si noi angajari. Desi nu exista sezonalitate in ceea ce priveste angajarile, ponderea aplicatiilor directe a crescut fata de anul trecut, acest lucru observandu-se si la targurile de joburi unde numarul CV-urilor colectate aproape s-a dublat in acest an.

Mediul economic turbulent si explozia de absolventi de facultate proveniti scoaterea pe piata a doua generatii simultan (sistemul de patru ani plus sistemul Bologna de trei ani) usureaza munca recruterilor din companiile de outsourcing. Candidatul ideal pentru astfel de companii este o persoana cu sau fara studii, tanara, vorbitoare a cel putin doua limbi straine. Chiar daca experienta in munca sau cunostintele teoretice nu sunt obligatorii pentru a obtine un loc de munca, proba lingvistica este obligatorie. „Putem angaja pentru contabilitate chiar si un absolvent de litere. La recrutare ii verificam aptitudinile de a lucra cu calculatorul si capacitatile analitice”, afirma Ilie.

Cu toate acestea Ilie se plange de calitatea proaspetilor absolventi, constatand ca acestia, desi au terminat o facultate cu profil economic nu cunosc limbi straine, fiind astfel neeligibili pentru un post in outsourcing. Ca o solutie la oferta slaba de pe piata, compania a infiintat Genpact Career Academy, un program de training adresat tinerilor absolventi, cunoscatori de limbi straine dar lipsiti de experienta profesionala. “Prin acest program gratuit le oferim cunostintele de proces (in special finante si contabilitate) necesare unui angajat in Genpact. Daca dupa acest stagiu consideram ca sunt potriviti pentru un job in companie, le facem o oferta”, completeaza Ilie.

Statisticile companiei atesta faptul ca 80% din cei care urmeaza cursurile Career Academy sunt angajati ulteriorin Genpact.

Compania indiana Genpact este unul dintre cei mai importanti furnizor de servicii de outsourcing din Romania, avand competitori directi gigantul Accenture, TechTeam, Wipro si WNS.