“Pentru reprezentantii medicali care nu au experienta in munca, salariul fix variaza intre 20 si 22 de milioane de lei vechi (aproximativ 500 de euro). In cazul celor cu experienta de un an, salariul de baza variaza in jurul a a 28 de milioane iar pentru cei cu multi ani in campul muncii se poate ajunge la 1000-1.500 de euro pe luna. De exemplu, avem reprezentanti medicali nisati pe domeniul oncologic, foarte putini pe piata, care trebuie motivati sa ramana in companie”, spune Craciun.

Reprezentantul Expand Health- firma care colaboreaza pe proiecte de outsourcing, recrutare si training cu peste o treime dintre cele aproape 350 de companii de pe piata Farma - afirma ca angajatii din domeniu isi pot mari veniturile prin castigarea unor bonusuri de performanta in valoare de 90% din salariul de baza, acordate odata la trei luni.

Pana in prezent, companiile din piata farma sunt unii dintre cei mai rezistenti jucatori la efectele crizei. In ciuda scaderii cifrelor de afaceri in T1 din 2009, acestia inca se pot sustine fara a conduce disponibilizari in masa si fara a taia substantial din veniturile angajatilor, afirma recruiterii. [Ce amprente lasa criza in industria farma locala]

Cu toata aparenta stabilitate a sectorului, angajatii sunt precauti cand se decid sa isi aleaga un nou loc de munca. Fluctuatia de personal, cu valori chiar si de 30% in 2008, s-a domolit in acest an, nedepasind pragul de 10%.

Anul trecut, fluctuatia de personal era cauzata de dorinta oamenilor de a se duce pe o pozitie remunerate cat mai mult. Companiile care licitau mai mult pentru un viitor candidat, castigau. Anul acesta exista o tendinta de migrare a personalului inspre companii mari, datorita stabilitatii economice pe piata a acestora, afirma recruiterul Expand Health.

Amenintarile majore ale pietei farma sunt reprezentate de scaderea de 2,5% a pietelor farmaceutice si de potentiala lipsa de lichiditate din a doua jumatate a anului. Solutia cea mai des utilizata pentru mentinerea echilibrului costurilor: serviciile de outsourcing.

“Din punct de vedere al recrutarii anul 2009 este un an al rezervelor si al prudentei. Toata piata este in expectativa. Partenerii Expand Health din companiile farma ne-au transmis ca iau in calcul posibilitatea inghetarii angajarilor si chiar a inlocuirilor. In general, pozitiile care nu sunt cheie, strategice in companie vor fi amanate si se va prefera externalizarea serviciilor. E un an de dezvoltare pentru outsourcing in industria farma”, mentioneaza Craciun, care cifreaza cresterile serviciilor de outsourcing in farma la 2 milioane de euro, pe o piata care atinge deja cifra de sase milioane de euro.

Conceptul de outsourcing in segmentul farmaceutic se traduce prin exernalizarea serviciilor de promovare medicale, adica prin platirea uei echipe externe de reprezentanti medicali insarcinati sa sa convinga personalul medical si pe cel din farmacii de beneficiile si utilitatea produselor din portofoliul alocat.

“Pe piata au existat companii care au apelat la solutia disponibilizarilor. Insa in acest moment cred ca piata se afla in expectativa, urmand sa ia o decizei dupa centralizarea rezultatelor din semestrul intai al anului 2009”, subliniaza Craciun. In ceea ce priveste Expand Health, cu afaceri centrate 80% pe oferirea de servicii de outsourcing, ea sustine ca in ultimul an numarul de angajati aproape ca s-a dublat, ajungand in prezent la circa 150.

Salariile si beneficiile extrasalariale si-au pastrat aceleasi valori, in ciuda degradarii rapide a mediului economic si a scaderii de lichiditati. Insa atunci cand se pune in discutie externalizarea serviciilor, clientii au pot stabili nivelul salarial si bonificatiile de performanta ale reprezentantului medical.

“Acesta (n.red. reprezentantul medical) beneficiaza de aproape toate beneficiile de are are parte si salariatul intern al clientului. Firma noastra agreaza cu clientul un nivel salarial si bonusurile. Evaluarea personalului se realizeaza atat de catre Expand cat si de catre client. Daca clientul este foarte multumit de rezultat, poate acorda un bonus. Daca clientul este extrem de nemultumit de reprezentantul medical, atunci putem chiar renunta la serviciile acestuia din urma, tendinta fireasca inclusiv in situatia angarii directe la un producator farmaceutic.”, spune Craciun.

Cifra de afaceri a Expand Health Romania a fost in anul 2008 de circa 2,5 milioane de euro, iar pentru acest an reprezentantii companiei estimeaza o crestere a cifrei de afaceri cu 40% mai mare fata de anul anterior, pana la aproximativ 3,5 milioane de euro.

Expand Health furnizeaza servicii de recrutare de personal (inclusiv reprezentanti medicali) pentru toate pozitiile ierarhice cerute de clientul farma, dar si servicii de training si coaching. 80% din activitatea Expand se centreaza pe oferirea serviciilor de outsourcing, preluand proiecte de coordonare HR logistica a personalului clientului (CSO Tactic) dar si prin preluarea si dezvoltarea unor activitati de suport pt marketing ale companiei (CSO Strategic).

Ce amprente lasa criza in industria farma locala

Ce amprente lasa criza in industria farma locala