Scaderea in volum a pietei farmaceuticelor, in special pe segmentul de OTC-uri, restructurari de personal si apelarea la serviciii de outsourcing sau presiunea pe lichiditati in retail sunt printre cele mai importante amprente pe care si le pune criza financiara asupra pietei locale de farma.
In perioada mai 2008 - aprilie 2009 piata farmaceuticelor a inregistrat un declin de 2,5% in termen de volum, in timp ce valoarea medicamentelor vandute a crescut cu 9%, potrivit Cegedim.

Cea mai mare scadere a inregistrat-o piata produselor farmaceutice fara prescriptie (OTC) care a scazut cu 9,3% in volum in perioada mai 2008 - aprilie 2009, in timp ce valoarea medicamentelor vandute fara prescriptie a crescut cu 1,1% in perioada mentionata. “Este normal ca acest segment sa fie cel mai afectat in conditii de criza: puterea de cumparare a scazut si oamenii cumpara doar strictul necesar, medicamentele cu prescriptie. Declinul pe OTC-uri se va adanci pana la sfarsitul anului”, a declarat Petru Craciun (foto), directorul general al Cegedim.

In luna aprilie, piata locala de pharma s-a diminuat din punct de vedere al unitatilor vandute cu 11,7 % fata de luna similara din 2008 si cu 4,9% in comparatie cu luna martie. In valoare, vanzarile din luna aprilie au inregistrat un declin de 5,2% comparativ cu aceeasi luna a anului trecut si cu 6,3% fata de martie 2009.

"Estimarile pentru 2009 prevad o scadere atat in volum, cat si in valoare. In plus, pe fondul crizei, vor exista acumulari de pierderi la distribuitori, o scadere a incasarilor si se prevede un risc de retragere a unor produse de pe piata, si chiar retragerea unor companii din cauza presiunii pe preturi", a mai declarat directorul general al Cegedim.

Potrivit acestuia, vanzarile de medicamente au scazut in fiecare an cu o rata medie de 10% in ceea ce priveste categoria de medicamente pentru spitale si a crescut cu 5% pe segmentul de retail.

Acesta considera ca cea mai mare problema cu care se vor confrunta retailerii anul acesta este presiunea pe lichiditati. “Avand in vedere ca multe companii au facut disponibilizari, contributia la asigurarile de sanatate au scazut si retailerii vor duce lipsa de lichiditati in special in cea de-a doua parte a anului”, considera Craciun.

Cele mai mari provocari ale anului 2009 vor fi pentru companiile producatoare, in opinia lui Craciun, optimizarea portofoliului de produse si monitorizarea re-exporturilor.


In ceea ce ii priveste pe distribuitori, acestia vor trebui sa se confrunte atat cu riscul de arierate, dar si cu controlul costurilor. “Problemele pe distributie au aparut din luna august 2008, odata cu depreciera cursului. Atunci, pentru a evita consecinte si pierderi mai mari, am decis restructurarea echipei de distributie cu 80 de persoane”, a declarat Anca Vlad, proprietara distribuitorului de medicamente Fildas Trading.

Daca pe partea de distributie Fildas nu a avut profit, retailul, prin lantul de farmacii Catena, a raportat o crestere de 15% in lei in primele 5 luni ale anului. “Chiar daca pe segmentul de distributie am recurs la restructurari, pe retail am angajat, si astfel numarul angajatilor a ramas constant, la circa 1.500 de persoane”, adauga proprietara Fildas, care estimeaza o cifra de afaceri a grupului pe care il detine de 200 milioane euro in 2009.

Potrivit directorului general al Agentiei Nationale a Medicamentului (ANM), Robert Ancuceanu, in Romania exista 7.263 de medicamente autorizate, 4.500 dintre acestea fiind autorizate prin procedura nationala.

Criza determina companiile farmaceutice sa apeleze la outsourcing
Tendinta de reducere a costurilor sub presiunea actualei crize financiare determina tot mai multe companii din domeniul produselor farmaceutice sa isi externalizeze serviciile.

“Anul acesta, piata farma de outsorcing va creste cu circa 2 milioane de euro in valoare, pana la 8 milioane euro. Externalizarea serviciilor se traduce in flexibilitate”, a declarat managerul de resurse umane al Expand Health, Monica Craciun.

"In ceea ce priveste compania noastra, a crescut atat numarul de contracte, cat si numarul de reprezentanti angajati pentru fiecare contract, de la 10 anul trecut pana la 20-25 anul acesta”, a mai declarat reprezentantul Expand Health, care spune ca numarul angajatilor companiei pe care o reprezinta s-a dublat fata de anul trecut, pana la 150 de persoane.

Potrivit acesteia, exista contracte pentru piata de produse farmaceutice care includ pachete integrale, inclusiv echipamentul utilizat, sau pot fi incheiate exclusiv pentru gestionarea angajatilor. In prezent, compania numara 600 de angajati pregatiti cu ajutorul unor traininguri, iar in ultimii 10 ani compania a asigurat un numar de 420 de angajati pentru companiile din domeniu.

Cifra de afaceri a Expand Health Romania a fost in anul 2008 de circa 2,5 milioane de euro, iar pentru acest an reprezentantii companiei estimeaza o crestere a cifrei de afaceri cu 40% mai mare fata de anul anterior, pana la aproximativ 3,5 milioane de euro.

"Estimam o crestere anuala a pietei cu circa 2 milioane euro in urmatorii ani, astfel incat, pentru 2009, se preconizeaza o valoare totala a pietei de externalizare a serviciilor din domeniul farmaceutic de circa 8 milioane de euro, in timp ce, pentru anul urmator, valoarea se va situa in jurul a 11 milioane de euro", a mai declarat Monica Craciun.

Expand Health Romania este o companie de consultanta in management si marketing farmaceutic, prezenta pe piata autohtona din anul 1999 si se ocupa cu dezvoltarea indivizilor si organizatiilor din acest domeniu.


Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri