Cu toate ca situatia economica din Romania nu pare sa cauzeze probleme majore, retailerul nu are in plan o expansiune a business-ului care sa genereze noi locuri de munca, iar majoritatea angajatilor anuntate vizeza pozitii de inlocuire.

“Angajarile pe care le anticipam pana la sfarsitul anului 2009 vor avea ca scop doar inlocuirea lucratorilor din pozitii deja existente, in functie de rezultatele lor. Este greu de avansat un numar de inlocuiri”, sustine Oliver Lorincz, HR Manager IKEA Romania.

In prezent, IKEA cauta sa acopere posturi vacante in majoritatea departamentelor magazinului, pe pozitii de lucrator comercial pentru departamentele de vanzari, logistica si restaurant, mentionand o preferinta pentru candidatii dispusi sa lucreze part-time.

Potrivit surselor din piata, un loc de munca in departamentul de productie al IKEA este remunerat cu o medie de 250 de euro, la care se adauga bonuri de masa. IKEA intregeste veniturile angajatilor prin acordarea unui bonus bazat strict pe performanta personala, combinata cu castigurile companiei. In IKEA Romania evaluarea personalului, realizata bi-anual, cu periodicitate fixa (martie – septembrie), isi propune, in principiu, localizarea si dezvoltarea competentelor angajatilor, in opinia HR manager-ului.

La fel ca majoritatea business-urilor de profil, IKEA s-a confruntat cu cateva schimbari in ceea ce priveste atat comportamentul personalului, cat si atitudinea candidatior din piata.

Pe de o parte, seceta de pe piata fortei de munca si scaderile salariilor de intrare (cele negociate inainte de semnarea contractului de munca) cantaresc greu in balanta pentru un angajat care vrea sa isi schimbe slujba. Pe de alta parte, training-ul investit si remuneratia in functie de performanta reprezinta factorii-cheie in retentia personalului, in criza, sustine specialistii in resurse umane

Pastrand constant numarul de angajati si investind in trainingl, rata fluctuatiei de personal in IKEA a scazut la 28%, in primele noua luni ale anului 2009, fata de 40%, in anul precedent, conform datelor furnizate de Lorincz.

Cu o rata a fluctuatiei in scadere, compania se concentreaza pe furnizarea training-ului, destinat majoritatii departamentelor, in functie de necesitati. “ Avem un buget de training pe anul in curs (,.red. anul financiar 1 septembrie 2009 - 31 august 2010), similar din punct de vedere financiar cu cel din anul precedent, dar superior in ce priveste timpul investit, pentru ca in acest an toate activitatile companiei fac obiectul proceselor de eficientizare, inclusiv trainingul”, precizeaza Lorincz, fara a estima valoarea bugetului.

Conform lui Cornel Oprisan, retail manager IKEA Romania, bugetul de training pe anul financiar incheiat in 31 august 2009 este de 7 ori mai mare decat cel de anul trecut, pana la cateva sute de mii de euro. ”Toti cei 500 de angajati vor beneficia anul acesta de training, fiind cel putin 3 cursuri comune, pentru ca apoi fiecare sa faca pe specializarea sa”, explica reprezentantul IKEA, intr-un interviu acordat Wall-Street in vara acestui an.

O alta schimbare observata de manager-ul HR a fost o crestere accentuata a numarului de CV-uri spontane (trimise de candidati care nu specifica insa un post pe care vor sa aplice), cu pana la 20%.

Multi dintre aplicantii pentru aproape orice tip de job-uri pe domeniu entry-level in cadrul companiilor sunt absolventi sin ultimele doua generatii, conform recruiterilor. Lorincz a sustinut interviuri cu cativa dintre absolventi, insa considera ca “productia” de absolventi este net disproportionata fata de capacitatea de absorbtie a unei piete in plina contractie.

Marca IKEA a intrat pe piata romaneasca in 2007, fiind cel de-al 253-lea magazin deschis in a 35-a tara. In prezent, compania numara aproximativ 500 de angajati.