S-a nascut in anul 1968 si a copilarit printre vinuri si viile din Valea Calugareasca. Acolo era si locul unde parintii sai il trimiteau atunci cand facea cate o “boacana”, isi aminteste Razvan Macici (foto), fiul lui Mihai Macici, unul dintre numele importante ale viticulturii si oenologiei romanesti.

A absolvit Facultatea de Horticultura din Iasi, iar primul sau loc de munca a fost in cadrul Vinexport Bucuresti, cel mai mare exportator de vinuri pe plan local, unde a avut posibilitatea de a calatori in intreaga tara si de a cunoaste potentialul mai multor podgorii. “Aventura africana” a inceput in anul 1994, cand a ajuns in Africa de Sud pentru o specializare.

“A fost un an extraordinar, odata cu alegera lui Nelson Mandela in functia de presedinte tara practic s-a deschis”, povesteste Macici.

La momentul respectiv a ramas in Africa de Sud doar pentru sase luni, dupa care s-a intors in tara. Nu stia ca peste trei ani urma sa primeasca intr-un plic o oferta de munca la peste 8.000 de kilometri distanta de tara, pentru un contract de un an si jumatate. Tatal sau i-a spus atunci cu fermitate ca nu se va mai intoarce in tara. L-a contrazis, insa timpul avea sa ii dea dreptate. Acel un an si jumatate s-a transformat in 17 ani, iar Africa de Sud a devenit pentru Razvan Macici “acasa”, aici aflandu-se acum sotia, copii si mama sa.

A pornit initial de pe pozitia de asistent vinificator si in patru ani a ajuns sa conduca crama Nederbburg, cea mai mare si cea mai premiata crama din Africa de Sud. Cu o capacitate de 20.000 de tone, la Nederburg se imbuteliaza anual 15 milioane de litri de vin, din care 60% merge la export in tari precum Olanda, America de Sud, Asia, Tarile Scandinave. Tot aici a fost produs si vinul principal al Campionatului Mondial de Fotbal, care s-a desfasurat anul trecut in Africa de Sud.

2010 a fost si anul in care Razvan Macici a primit cu surpriza o oferta din partea celui mai mare producator de vinuri din Romania. In decembrie a venit in tara pentru a discuta despre colaborarea cu Murfatlar, care pregatea o strategie indrazneata pe zona vinurilor premium. Acum face naveta Romania-Africa de Sud. Un drum de 17 ore cu avionul. Acesta va fi scenariul pentru urmatorii cinci ani.

“Voi fi in tara pe parcursul campaniei de vinificatie, intre doua saptamani si pana la o luna. Voi mai veni apoi pentru perioade scurte de timp, la cupaje, la imbuteliere”, explica Razvan Macici, a carui provocare este sa demonstreze ca si un producator roman de vinuri poate crea vinuri deosebite.

Primul pas a fost lansarea in acest an a gamei 3Hectare Sable Noble, o extensie a gamei 3 Hectare. In plus, in luna septembrie Murfatlar a inaugurat o mini-crama, un concept nou pe piata din Romania, in urma unei investitii de 550.000 euro. Aici vor fi procesati strugurii cultivati pe o suprafata de 30 de hectare, in special soiuri autohtone, destinati producerii de vinuri de o calitate superioara. Capacitatea cramei mici este de 180.000 de sticle.

Tot ca parte a strategiei de dezvoltare in zona premium, Murfatlar va lansa anul viitor primele vinuri albe premium.

Ce sanse are vinul romanesc la export?

In opinia lui Razvan Macici, vinuri romanesti de o calitate superioara exista, insa pentru a avea succes la export e nevoie de cateva ingrediente: consistenta, seriozitate si un efort serios din partea producatorilor de a promova “brandul Romania”.

Citeste si:

“Nu poti produce un vin bun intr-un an si sa-ti creezi o piata pe care sa o dezamagesti anul viitor. De ce sa beau un vin romanesc atunci cand pot sa aleg unul sud-african, francez, spaniol sau italian? La aceasta intrebare ar trebui sa gaseasca raspuns producatorii romani de vin. Alegerea unui vin are si un aspect foarte clar de preferinta si un aspect sentimental. Vinuri sunt insa trebuie inceput undeva”, spune Macici.

Acesta a oferit exemplul Africii de Sud, care in anul 1994 a inceput o campanie de promovare a valorilor tarii, a incheiat contracte cu distribuitori seriosi pentru sustinerea vinurilor locale pe plan international.

Chiar daca la inceputul anilor ’90 exista un interes ridicat din partea investitorilor sud-africani pentru piata romaneasca de vin, in prezent acesta s-a diminuat semnificativ. Motivul: Romania si vinul produs aici sunt doua elemente necunoscute, in special din cauza distantei foarte mari.

“Am incercat sa promovez Romania prin tot ce fac, eu sunt un roman mandru, toata lumea de acolo stie ca sunt roman, aduc si prezint prietenilor sticle de vin romanesc, insa nu l-am promovat la un nivel comercial, ci doar la nivel de hobby”, afirma Razvan Macici.

Potrivit acestuia, meseria de oenolog si industria de vin pot fi profitabile, intrucat vinul este un element “permanent in viata multora”, chiar daca in momentul de fata exista schimbari in tipicul de consum, la nivel mondial. “Oamenii continua sa bea vin, insa e mai greu sa le vinzi vinurile scumpe. In schimb raman la fel de pretentiosi in privinta calitatii”, conchide Macici.

Murfatlar este cel mai important jucator din industria locala a vinului. Compania estimeaza pentru acest an o cifra de afaceri de 185 mil. lei.

Murfatlar detine o suprafata de 3.000 de hectare de vita de vie in zona localitatilor Murfatlar, Valul lui Traian, Poarta Alba si Siminoc.

Principalii actionari sunt companiile Euroavipo (41,94%), Euro Trade Invest (39%) si Vitivinicola Basarabi (19%) detinute de fratii Ion si Emanuel Dobronauteanu. Potrivit topului Forbes, acestia au o avere estimata la 50 mil. euro.

Piata interna a vinului, care reprezinta valoare vanzarilor vinului produs in Romania, va stagna anul acesta la aproximativ 350-400 de milioane de euro, potrivit Patronatului Vinului si Viei din Romania (PNVV). [Cum arata Harta celor mai importanti producatori de vinuri din Romania]

Harta celor mai importanti producatori de vinuri din Romania [INFOGRAFIC]

Harta celor mai importanti producatori de vinuri din Romania...

Alaturi de Murfatlar, printre cei mai importanti producatori sunt Jidvei, Cotnari, Vincon Vrancea si Cramele Recas.