Biletul de intrare pe piata produselor lactate din Romania i-a costat pe francezii de la Lactalis aproximativ 100 mil. euro. La trei ani de la preluare, perioada in care afacerile LaDorna au fiert la foc mocnit, Dorel Radu, directorul general al companiei, face pentru prima oara o radiografie a business-ului local si incearca un raspuns la intrebarea: A fost sau nu un loz castigator aceasta tranzactie?
Grupul francez Lactalis a intrat pe piata romaneasca in anul 2008 prin preluarea LaDorna, brand creat de omul de afaceri Jean Valvis, intr-o tranzactie evaluata la peste 100 mil. euro.

La trei ani de la preluare, Dorel Radu (foto), directorul general al LaDorna, considera ca decizia francezilor a reprezentat un loz castigator, in conditiile in care evolutia business-ului este una pozitiva, desi piata este in scadere.

“Poate actionarii si-ar fi dorit cresteri duble, triple ale afacerilor, insa evolutia business-ului este una pozitiva pe o piata in scadere”, afirma Dorel Radu.

Impactul cel mai mare odata cu preluarea de catre Lactalis a fost cresterea cotei de piata pe segmentul laptelui UHT la peste 40%, cu peste 10% mai mult fata de cota detinuta pana atunci, mai spune Radu.In plus, francezii au facut pasi importanti pentru dezvoltarea portofoliului, in special pe segmentul telemea, unde compania este acum in primii trei jucatori alaturi de Hochland si Friesland. Impreuna, cei trei producatori detin o cota de piata de 30% pe acest segment.

Totodata, odata cu intrarea Lactalis in actionariat capacitatea de procesare a crescut la peste 60 mil. litri de lapte. Intreaga materie prima este colectata de la peste 2.000 de ferme din zona Vatra Dornei, cantitate folosita in cadrul celor cinci unitati de productie detinute pe plan local (patru in nordul tarii si una in judetul Constanta, in comuna Mihail Kogalniceanu).

In luna iulie, Lactalis a decis sa renunte la fabrica de branzeturi de tip Cottage din Suceava, care avea 25 de angajati, relocand productia in Polonia. Motivul invocat a fost cererea mai mare pentru acest tip de produs pe piata poloneza.

Nu avem de gand sa plecam din Romania. Vrem sa subliniem acest lucru. Avem in pregatire investitii importante pentru cresterea capacitatii de productie”, explica Dorel Radu.

Fara a oferi date exacte, acesta a precizat ca in ultimii trei ani valoarea investitiilor realizate de grupul Lactalis in Romania se ridica la cateva “milioane de euro”, suma directionata catre lucrari de retehnologizare, extinderea portofoliului de produse, pregatirea personalului.

In prezent, LaDorna are aproximativ 800 de angajati. La momentul preluarii de catre Lactalis, compania numara 1.000 de angajati.

Produse bio si exporturi

LaDorna a afisat anul trecut afaceri de 40 mil. euro, iar prognoza pentru 2011 arata o crestere de 10%, afirma directorul general al companiei. Nici 2012 nu arata mai rau, producatorul estimand un avans de 5-10% a cifrei de afaceri “indiferent de conditiile de piata”. Cum explica seful LaDorna aceasta evolutie?

“Ne mentin pe crestere dezvoltarea portofoliului, pozitionarea la raft, distributia. De asemenea, avem doi piloni de dezvoltare – laptele UHT si telemeaua – care reprezinta peste 80% din vanzarile noastre. In acest sens, avem pregatite investitii in cresterea capacitatii de productie. Focusul va fi in special pe fabrica din Kogalniceanu, unde producem telemea”, declara Dorel Radu.

Totodata, o directie de dezvoltare o reprezinta si nisa produselor lactate bio, unde LaDorna activeaza din anul 2005. Laptele bio reprezinta in prezent 5% din vanzarile de lapte ale companiei, pondere care va creste in viitor, spun reprezentantii LaDorna.

“Consumatorul roman este inca neavizat in privinta acestui tip de produse, exista inca o lipsa de educatie, de unde si confuzia intre produse bio si produse ecologice. Credem totusi ca produsele bio vor reprezenta in 3-5 ani 10-15% din piata lactatelor”, adauga Ioana Moga, director de marketing al LaDorna.

Dezvoltarea portofoliului in zona produselor bio este strans legata si de exporturi. Daca in prezent, 1-2% din productie merge spre tari precum Italia, Spania, Grecia, Cehia, Polonia, in urmatoarea perioada compania isi propune o dublare a exporturilor.

Cantitatea de lapte consumata pe cap de locuitor a scazut pe plan local de la 37,4 litri in 2005, la 31,8 litri in 2010, in timp ce in tarile din Europa de Vest media cantitatii de lapte este de 62 de litri, dublu fata de Romania, arata raportul Tetra Pak Indexul lactatelor.

Cine este Dorel Radu

In varsta de 43 de ani, Dorel Radu a preluat conducerea LaDorna in urma cu un an, inlocuindu-l in functie pe Wilfried Lebas, cel care a condus timp de doi ani compania si unul dintre primii manageri expati adusi pe plan local de catre Lactalis.

Anterior acestei functii, Radu a condus timp de doi ani operatiunile unui producator de lactate din Bulgaria.

Dorel Radu a mai ocupat timp de doi ani pozitia de director de vanzari la nivel national in cadrul Friesland, respectiv sapte ani pe o pozitie similara in cadrul Nestle.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri