Petrom aduce in visteriile austriecilor de la OMV miliarde de dolari anual, in urma extractiei titeiului si vanzarii benzinei la preturi mult mai mari, inclusiv in Romania. De asemenea, cresterea cotatiilor barilului de petrol a dus la majorarea pretului la pompa si implicit la o majorare a profitului jucatorilor pe piata combustibililor, Rompetrol raportand anul trecut cel un profit record.

Odata cu preluarea Petrom, cel mai mare producator de titei si gaze din Europa de Sud – Est, de catre austriecii de la OMV, in 2005, pe piata romaneasca a avut loc liberalizarea completa a preturilor la carburanti, iar marile companii prezente in Romania pe piata carburantilor (Petrom-OMV, Rompetrol, Mol si Lukoil) au fost cele care au controlat preturile.

Tinand cont de faptul ca in economie se consumau anual 5,3 milioane tone carburant, este limpede ca locul ocupat de acest segment pe piata este important, reprezentand 6 la suta din PIB, adica aproape 7,3 miliarde de euro (in afara de carburanti, exista si un consum de combustibil, apreciat la un volum de 7,3 milioane tone, utilizat in industrie), se arata intr-o analiza intocmita de Rompres.

OMV vinde benzina de 15 ori mai scump decat titeiul extras de Petrom

OMV detine monopolul asupra zacamintelor romanesti, acest fapt fiind reflectat si in politica de preturi dusa de grupul austriac. La Petrom, 159 de litri de benzina (un baril) costa 197 de dolari. Pretul este de 15 ori mai mare decat cel cu care OMV, noul proprietar al Petrom, extrage titeiul din zacamintele romanesti. Daca la sonda un baril de titei valoreaza circa 12 de dolari, pe drumul dintre extractie si rafinarie, pretul se umfla la 46 de dolari. In raportul semestrial pe 2005, Petrom recunoaste ca aceasta majorare - numita "pret de transfer" - nu are nici o legatura cu costurile. Explicatia reprezentantilor companiei este ca vor sa aduca titeiul prelucrat in rafinariile Petrom la un cost apropiat de cel al altor rafinarii romanesti.

Insa, potrivit datelor prezentate in raportul pe primele sase luni ale lui 2005, in trimestrul doi al anului respectiv, costurile de productie, excluzand redeventa (cheltuieli de operare), au inregistrat o valoare de 12,49 dolari/baril, iar preturile medii realizate in segmentul de explorare-extractie (E&E) au fost de 46,39 dolari/baril. Concret, Petrom extrage petrolul cu 12,49 dolari pe baril, iar pe drumul pana la intrarea in rafinarie, barilul se scumpeste cu 32,8 dolari.

Afacerile Rompetrol au ajuns la nivelul record de 2,34 miliarde de dolari

Scumpirea carburantilor a adus un profit record pentru Rompetrol, care a raportat 164 milioane de dolari profit operational in 2005, in crestere cu 62% comparativ cu 2004, si o cifra de afaceri record de 2,34 miliarde de dolari, de asemenea in cresterea 45 de procente fata de anul precedent. In urma preluarii companiei Dyneff – cel mai mare distribuitor independent de produse petroliere din Franta, cifra de afaceri a Grupului Rompetrol (TRG) se va dubla, vanzarile consolidate la 2005 fiind de 4,85 miliarde USD. De asemenea, profitul operational consolidat atinge astfel 185 milioane dolari.

“Cererea de produse petroliere va fi din ce in ce mai mare, implicit investitiile pe care Grupul Rompetrol le va face in 2006 vor fi semnificative, pentru a consolida si diversifica oferta noastra. Ca urmare a intrarii pe piete cu risc financiar scazut, cum este cazul Frantei si Spaniei, Rompetrol care este o companie integrata si rentabila, va cauta cele mai ieftine resurse pe care sa le vindem, in continuare, pe pietele cele mai stabile. Toate acestea vor duce, si pe viitor, la rezultatele financiare extrem de bune ”, declara presedintele Rompetrol Dinu Patriciu, in momentul anuntarii rezultatelor financiare aferente anului 2005.

Citeste si:

Statul a apasat frana cresterii preturilor

De teama unei explozii a preturilor carburantilor, statul a fost nevoit sa intervina. Astfel, la sfirsitul lunii octombrie, Petrom a primit un avertisment neasteptat de la Consiliul Concurentei, in legatura cu preluarea a doi operatori de pe piata (SC Rafiserv Arpechim SA si SC Rafiserv Petrobrazi SA). A fost pentru a treia oara in doua luni cand Petrom a primit avertismente, fie din partea Consiliului Concurentei, fie chiar din partea Presedintiei, care si-a anuntat intentia de a cerceta privatizarea Petrom.

Drept urmare, la inceputul lunii noiembrie, Compania Petrom a anuntat, printr-un comunicat de presa, ca pretul benzinei va scadea cu 800 de lei vechi, la toate cele trei sortimente. In comunicatul Petrom se arata ca actualizarea se datoreaza variatiei cotatiilor produselor petroliere. La randul sau, Compania Rompetrol Downstream a redus si ea preturile la doua tipuri de benzina, Premium E Plus si Euro Standard fara plumb (ultima reducere a preturilor la aceste doua tipuri de benzina avusese loc in luna mai).

Reducerea nu a fost insa determinata doar de avertismentele amintite, ci si de evolutia preturilor pe piata internationala. Astfel, in a doua jumatate a lunii octombrie, pretul benzinei a scazut cu mai mult de 25 la suta pe galon (un galon are 3,78 litri), cel mai mare declin din ultimii 50 de ani, fiind aproape de nivelele de dinainte de Uraganul Katrina. Dupa ce preturile au atins, in august, pragul de 68 de dolari/baril, la 21 octombrie 2005, petrolul era cotat la valoarea de 59,67 de dolari pe baril (dpb), asadar sub plafonul de 60 dpb, conform Reuters. Desi diminuat, pretul benzinei de pe piata romaneasca ramane ridicat, in comparatie cu cifrele de mai sus. Sunt analisti care sustin ca, desi extrage titei ieftin din subsolul Romaniei, compania controlata de austriecii de la OMV mareste artificial cifrele prin introducerea "pretului de transfer".

Wolfgang Ruttenstorfer, presedintele OMV, a recunoscut, intr-un interviu recent acordat unui cotidian central, ca: "Am luat foarte in serios situatia din toamna ". El a anuntat ca se va mentine nivelul preturilor, chiar daca va creste cotatia internationala: "Incercam intotdeauna sa ne situam in jumatatea inferioara a preturilor din Uniunea Europeana pentru ca stim ca puterea de cumparare din Romania este inca scazuta. Dar, pe de alta parte, Romania se si dezvolta foarte repede. Sper ca ritmul de crestere economica sa fie de 5 - 6 la suta si in continuare pentru ca acesta este singurul mod in care se poate imbunatati situatia clientilor nostri".

Investitii de miliarde de euro

Petrom a anuntat de curand ca va investi 1 miliard de euro in modernizarea rafinariilor proprii, pentru obtinerea de carburanti de cea mai buna calitate. „In Petrom, modernizarea rafinariilor noastre se face intr-un ritm rapid si estimam sa investim circa 1 miliard de euro in acest scop, de acum pana in 2010. Noua unitate de Hidrotratare a Distilatului de Vid din Arpechim este un rezultat vizibil al programului de investitii”, a declarat Jeffrey Rinker, membru al Comitetului Executiv al Petrom, responsabil pentru activitatea de rafinare si produse petrochimice.

De asemenea, Petrom a platit 234 de milioane de euro pentru a achizitiona 99,9% din OMV Mineraloel Romania SRL, OMV Bulgaria EOOD si IMV Jugoslavija d.o.o, benzinarii detinute de OMV. Grupul Petrom-OMV si-a sporit astfel numarul benzinariilor la 178, intarindu-si astfel pozitia pe piata.

De asemenea, Rompetrol a anuntat investitii de 260 de milioane de dolari pentru modernizarea rafinariei Petromidia pana in 2007, urmand ca in acest interval capacitatea de procesare a acesteia sa se majoreze de la 3,8 la 5 milioane de tone pe an. De asemenea, Grupul Rompetrol are in plan investitii de 100 de milioane de dolari pentru repornirea platformei petrochimice de la Petromidia, capacitate neutilizata in ultimii 10 ani.