IToate au fost cumparate de Tarom, care nu le-a putut exploata pentru ca nu li s-a permis accesul pe aeroporturile occidentale, din cauza nivelului ridicat de zgomot, scrie Rompres. Drept urmare, ele au fost retrase si, la jumatatea anilor '90, Romaero s-a relansat, specializandu-se in productia de subansambluri pentru marii producatori de aeronave comerciale. Astfel, in acest moment, fabrica de la Baneasa are contracte cu Boeing, British Aerospace, Elbit, Gulfstream, Finmeccanica, Bombardier si modernizeaza avioanele Hercules (produse de Lockheed Martin), aflate in dotarea Armatei Romane.

Dar cel mai important lucru este ca , din acest an, dupa ce a semnat un contract pe zece ani cu firma suedeza SAAB, unul dintre principalii contractori ai Airbus, Romaero Baneasa livreaza, in calitate de subcontractor, o parte din componentele fuselajului lui Airbus A 380, cel mai mare avion de pasageri din lume. Contractul are o valoare de cinci milioane de dolari pentru urmatorii cinci-sapte ani dar, practic, se intinde pe zece ani, avand si o clauza de prelungire, daca Romaero isi satisface clientii.
       
Romaero are insa contracte directe si cu principalul concurent al Airbus, Boeing, iar livrarile sunt destinate chiar pentru modelul cu care americanii vor sa concureze cu A 380, adica Boeing 787 Dreamliner. in urma cu un an, primavara lui 2005, Romaero Bucuresti negocia si semna cu reprezentantii companiei americane Raytheon un contract privind participarea companiei romanesti la programul de rachete antiaeriene Hawk.

Contractul are si o componenta off-set, care prevede ca firma americana sa aiba subcontractori romani pentru fabricarea acestor sisteme", declara atunci Carmen Rafin, sefa biroului de relatii publice al Romaero. De mentionat ca Sistemul Hawk include rachete sol-aer cu raza medie de actiune coordonate de computer. Tot Romaero se ocupa si de modernizarea avioanelor Hercules C-130 din dotarea Armatei, incheind cu compania americana Lockheed Martin, in noiembrie 2004, un contract-cadru cu o valoare minima de 30 milioane de dolari. in ce priveste compania Aerostar Bacau, a carei productie era preponderent orientata spre aviatia militara, acum eforturile ei se indreapta spre aviatia civila, pe linia fabricatiei de componente, subansamble si aerostructuri, dar si pe linia mentenantei. Vanzarile in acest sector au crescut, productia destinata aviatiei civile depasind 15 la suta din totalul veniturilor.

De altfel, in domeniul mentenantei exista o veche colaborare cu mai multe companii romanesti, ca de exemplu Carpatair, in timp ce in domeniul productiei structurilor de aviatie civila, societatea bacauana opereaza pentru mai multe companii, cum este Fockker, pentru care furnizeaza piese si subansamble. Tot Aerostar produce si circa 160 de piese pentru rachetele ARIANNE, iar de curand a demarat si programul de colaborare cu EADS Germania, pentru componente de aviatie civila si piese pentru aeronavele Airbus.

Preocuparile in domeniul aviatiei civile, care au avut la baza o decizie strategica, s-au concretizat in identificarea pietelor civile pentru IAK-52, oferirea de variante configurate special pentru acest grup de utilizatori, dezvoltarea de avioane ultrausoare cum este WT-01, dezvoltarea avionului de firma ultrausor Festival. Printre partenerii sai se numara Elbit Systems, Thomson CSF Communications, DaimlerChrysler Aerospace. Actionarul principal al Aerostar este societatea Iarom Bucuresti, cu o participatie de peste 71 la suta. La randul sau, compania Turbomecanica, producator de subansamble si piese pentru motoare de aviatie, s-a relansat si produce pentru Rolls-Royce componente de motoare de aviatie.
       

Potrivit unui comunicat al Turbomecanica, contractul are o valoare de "ordinul milioanelor de dolari" si se va derula "pe o perioada de cativa ani", fara alte precizari, la solicitarea companiei britanice. Parteneriatul dintre cele doua companii dateaza de 30 de ani, odata cu acordarea licentei Rolls-Royce pentru fabricatia motorului Viper 632 cu postcombustie si a motorului turboreactor civil Spey, Turbomecanica devenind, dupa 1990, furnizor al companiei britanice.

Citeste si:

Lunga traditie pe care tara noastra o are in sectorul industriei aviatice precum si programele de educatie solide din acest domeniu au reusit sa atraga companii straine, care, in afara de parteneriate, vin si isi deschid filiale in Romania. Este cazul companiei olandeze Stork Aerospace, cu activitate in domeniul proiectarii si productiei de aerostructuri si sisteme electrice pentru avioane militare si comerciale, care a deschis o subsidiara in Bucuresti, purtand numele de Fokker Engineering.

Stork Aerospace incearca sa-si consolideze pozitia pe o piata in care este deja activa din martie 2003, cand Aerostar Bacau si divizia olandeza Stork Fokker Aesp BV au semnat documentele privind infiintarea unei societati mixte, profilata pe realizarea de componente mecanice pentru aeronave. si istoria dezvoltarii parteneriatului in domeniul aviatiei intre firme israeliene si cele din Romania este semnificativa.

In anul 1993, Romania a incheiat un contract cu Elbit Systems in valoare de 332 de milioane de dolari pentru modernizarea a 110 avioane de lupta MIG 21. Contractul, destul de controversat, a fost semnat prin intermediul Aerostar Bacau, dar beneficiarul era aviatia militara. Pentru Elbit, contractul cu Aerostar a fost punerea unui picior in industria romaneasca de aviatie.

In 1997 Elbit a castigat o licitatie pentru perfectionarea elicopterului PUMA 330, contractul fiind incheiat cu IAR Ghimbav, obiectul acestuia fiind modernizarea elicopeterelor de lupta ale Romaniei in vederea alinierii la standardele impuse de NATO. Dupa incetarea contractului, societatea IAR Ghimbav s-a confruntat cu reale probleme privind exporturile. Deoarece varianta privatizarii a esuat, singura solutie a fost asocierea cu o firma de renume, respectiv, Eurocopter Franta, parte a grupului EADS (European Aeronautic, Defense and Space Company) Europa. Asa a aparut Eurocopter Romania, firma rezultata din asocierea IAR Ghimbav cu Eurocopter-Franta, care functioneaza oficial din ianuarie 2001.

De atunci IAR Ghimbav a ramas cu acest statut, dar in martie acest an, Primul-Ministru Calin Popescu-Tariceanu s-a intalnit cu reprezentantii companiilor Eurocopter si EADS si a relansat discutiile privind privatizarea producatorului roman de elicoptere de la Ghimbav Brasov.