In anii ’90 Luchi Georgescu facea comert exterior, iar de la finalul anilor ’90 a inceput sa investeasca in afaceri care au facut-o una dintre cele mai puternice personalitati din lumea business-ului, infiintand producatorul de mezeluri Meda si cumparand Vincon.

“In primul an de Meda, mai aveam 70 de dolari. Dupa inca un an si jumatate mi-am recuperat investitia si am facut si profit, dar trebuie sa te zbati. Cand plateam TVA-ul imi cumparam cei mai ieftini biscuiti sa mananc. Nu pentru ca nu aveam ce sa mananc, doar asa din ambitie”, spunea anul trecut femeia de afaceri.

Metamorfoza unei companii de stat: patimile post-privatizare dupa 12 ani de investitii la Vincon

Metamorfoza unei companii de stat: patimile post-privatizare dupa...

Meda a pornit ca un experiment, afirma Luchi Georgescu, oferind drept motivatie nemultumirea pe care o avea in privinta gustului produselor consumate in casa.

“Cautam sa simt gustul produselor de dinainte de ’89. Produceam cateva sute de mezeluri pe zi, intr-un spatiu de 400 mp la parterul unei vile”, povesteste proprietara Meda.

Au urmat investitii de jumatate de milion de dolari. Meda ajunsese sa vanda 4-5 tone de mezeluri si treptat capacitatea a crescut la 14-15 tone.

“Nu stiam daca sa renunt sau sa continui. La inceput nu aveam constanta in calitatea produselor intrucat nu aveam tehnologia necesara. Imi era greu sa spun ca nu am reusit. Dorinta mea era o fabrica cu o capacitate de 1.000 de kg pe zi specializata in sunci, crenvursti si carnati”, mai spune Luchi Georgescu.

In anul 2006 capacitatea de productie s-a dublat, iar doi ani mai tarziu a urmat inaugurarea actualei unitati de productie, care are o suprafata de 8.000 mp si in care lucreaza 475 de angajati.

In prezent, capacitatea de productie este de 40 de tone pe zi. Distributia directa se realizeaza prin intermediul celor 3 depozite din Bucuresti, Craiova, Arad, Turda si Bacau.

Supravietuirea este deja o performanta. 2013 se anunta un an mai greu

Meda a incheiat anul trecut cu o cifra de afaceri de 27 mil. euro, iar pentru 2013 estimeaza un avans de 5% pe fondul investitiilor in echipamente de productie si a cresterii distributiei numerice. Cu toate acestea, primele 3 luni au marcat o scadere de 1,2% a vanzarilor.

Citeste si:

“Pe perioada acestei crize trebuie sa reusim sa supravietuim fara a trece pe pierdere si sa ne majoram cota de piata. 2013 se anunta un an mult mai greu, piata scade, bancile acorda bani din ce in ce mai greu, exista concurenta neloiala din partea micilor producatori. La toate acestea se adauga fluctuatiile cursului valutar”, precizeaza Florin Rizea, director general Meda.

Pentru acest an Rizea vorbeste despre mentinerea in top 5 jucatori in ceea ce priveste cota de piata valorica si pastrarea companiei pe profit. In 2012 Meda a afisat un profit de circa 75.000 de euro, de patru ori mai mic fata de 2010.

“Se preconiza o scadere semnificativa a profitului inca din a doua jumatate a anului 2006. In septembrie-octombrie 2012 au existat cresteri de preturi ale materiei prime cuprinse intre 30 si 60%. La membrane si condimente au existat cresteri de 60% a preturilor. Cresterile de pret la materie prima le-am acoperit prin reducerea profitabilitatii pe perioade scurte de timp”, spune directorul general Meda.

De asemenea, producatorul a renuntat la reteaua de magazine proprii pe fondul schimbarilor in obiceiurile de consum si extinderea agresiva a lanturilor de retail pe segmentul magazinelor de proximitate. Meda detinea in 2007 7 magazine proprii.

Compania a lansat anul acesta o noua gama de produse – 1 Mai – pe segmentul economic. Aceasta contine 22 de produse.

“Brandul 1 Mai a fost cerut de piata. Oamenii fie reduc din cantitatea produselor pe care le consuma fie trec la o categorie mai joasa de pret. Aceasta gama va genera sub 8% din total business. Am evitat marcile private pentru ca am vrut sa ne pastram independenta insa am considerat ca trebuie sa fim prezenti pe segmentul economic”, spune Luchi Georgescu.

Potrivit datelor Meda, media de consum a mezelurilor este in Romania de trei ori pe saptamana. Romanii cumpara aproximativ 200-300 de grame per achizitie. Perioada in care consumul de mezeluri este cel mai ridicat este toamna, acesta scazand in postul Craciunului, in luna ianuarie si in perioada Pastelui.

Ponderea cea mai mare in total business Meda o detine in continuare comertul traditional, compania urmarind in acest an cresterea distributiei pe zona de nord a Moldovei pentru a contrabalansa extinderea marilor lanturi de magazine, completeaza Florin Rizea.

Piata de mezeluri, cu o valoare estimata la 800 mil. euro, este dominata de jucatori precum Angst, CrisTim, Aldis, Agricola Bacau, Caroli Foods.