Privatizarea a redevenit un subiect fierbinte in Romania, mari companii fiind pe lista de vanzari a statului. Datoriile, problemele din operatiuni, lipsa investitiilor sau a indicatorilor de performanta sunt minusuri cunoscute ale acestor firme cu potential enorm, dar care in multe din cazuri, cumva, au devenit niste gauri negre din punct de vedere financiar. De multe ori uitam, insa, ca greul in aceste afaceri incepe abia dupa vanzare, iar investitorii, daca au intr-adevar dorinta de a pune afacerea pe picioare, trebuie sa se inhame intr-un proces costisitor, complex si dificil, ale carui rezultate se vad in ani.

wall-street.ro a dat curs invitatiei companiei Vincon Vrancea, companie privatizata in 1999, si a vizitat alaturi de managementul companiei cateva din podgoriile, cramele si centrele de vinificatie ale fostei societati de stat pentru a vedea cum a fost realizata o astfel de metamorfoza. Care au fost greutatile post-privatizare, ce a schimbat fundamental noul proprietar, unde a ajuns compania si ce planuri de investitii se vor pune in aplicare in urmatoarea perioada, a povestit Luchi Georgescu (foto), actionarul majoritar al Vincon.

Cum transformi o companie de stat?

Plata datoriilor, investitii masive, schimbari de strategie, determinare si un grup de oameni care dau totul pentru afacere sunt doar cateva dintre ingredientele folosite de Luchi Georgescu la Vincon Vrancea.

“Totul a fost dificil, doar ca exemplu, Vincon a fost singura societate privatizata fara plantatii de vie.Nu dai banii la inceput si pe urma incepi sa investesti cu milioanele”, spune Luchi Georgescu.

Ar mai avea curajul sa investeasca intr-o companie de stat? “Curaj am, dar nu am timp. La un moment dat cand ai prea multi pepeni, risti sa iti cada, asa ca prefer sa ma concentrez pe cat pot duce”, a declarat antreprenoarea.

Despre momentele dificile post-privatizare la Vincon, Georgescu spune ca in primul rand a fost o chestiune de a realiza unde esti ca business. “Stiam ca o sa fie greu, dar a fost mult mai dificil decat am prevazut, mai ales ca in aceeasi perioada am inceput si Meda (Meda Prod este unul dintre cei mai importanti producatori de mezeluri din Romania-n.r.). Ma gandeam sa imi vand si masina ca sa am bani sa cumpar melasa. Trebuie sa investesti si sa risti”, povesteste Georgescu.

“Conteaza mult determinarea si oamenii de langa tine. Eu am avut un grup de oameni care dadeau totul pentru business, iar acesti cativa oameni dedicati sunt aur pentru orice afacere, cu ei faci treaba. Trebuie, insa sa iti si placa ceea ce faci si sa fii putin masochist. Aici e frumusetea jocului. Nu totul sta in blanuri si calatorii la Paris”, a spus femeia de afaceri care munceste intre 12 si 14 ore pe zi.

Procesul la Vincon a fost unul extrem de complex. “Pe viticultura am luat totul de la zero si mi-a luat 5-6 ani sa construiesc podgoriile. Este nevoie de munca si implicare. Toate societatile in care sunt implicata le-am construit de sus in jos. Stiti cate perechi de cizme de cauciuc am? Munca imi place cel mai mult si ma inham’, spune femeia de afaceri.

Munca si investitiile sunt continue, iar lucruri de imbunatatit in Vincon exista chiar si acum, dupa 12 ani si investitii de zeci de milioane de euro. Luchi Georgescu a ales sa investeasca prudent, nu a luat si nu ia credite mari, face totul pas cu pas.

“Sunt anti-credite. Din 2008 la Vincon nu avem nicio datorie. Pentru investitii iau intr-adevar credite, dar nu pe termen lung”, spune femeia de afaceri.

Posibilitatea de a lua finantari mari exista insa, spre exemplu doar vinoteca companiei, care cuprinde circa 100.000 de sticle de vin ar permite obtinerea unor astfel de imprumuturi. Desi, Georgescu nu a oferit o estimare a valorii vinotecii, avand in vedere vechimea si numarul sticlelor, vorbim cu siguranta de ordinul zecilor de milioane de euro.

Cine este Luchi Georgescu?


Luchi Georgescu este una dintre cele mai influente femei de afaceri din Romania cu o avere estimata de Forbes, anul trecut, la circa 40 mil. euro. Cunoscuta atat in lumea de business cat si ci in cea mondena, in special ca urmare a relatiei pe care a avut-o timp de 20 de ani cu Gigi Netoiu, Luchi Georgescu este unul dintre cei mai fascinanti oameni de afaceri din Romania.

“Tot timpul am avut bani, chiar si inainte de revolutie, am facut parte dintr-o familie bogata”, ne povesteste femeia de afaceri dupa o vizita la vinoteca Vincon, aflata in crama Beciul Domnesc, un obiectiv UNESCO. De afaceri s-a apucat de tanara. “La 5 ani vindeam bujorii din curtea bunicii”, continua femeia de afaceri.

Totusi, tot ce are acum a obtinut prin forte proprii. In jurul varstei de 20 de ani a plecat de acasa, din cauza unor diferente de principii, si timp de cativa ani nu a avut nicio legatura cu parintii. “Nu aveam nimic, dormeam in gara si avea pungi peste incaltaminte, dar m-am luptat sa fac. In 2 ani, mi-am luat un apartament la Piata Resita si o masina vai de capul ei”, a mai povestit antreprenoarea. De acolo a tot urcat. In anii ’90 facea comert exterior, iar de la finalul anilor ’90 a inceput sa investeasca in afaceri care au facut-o una dintre cele mai puternice personalitati din lumea business-ului, infiintand producatorul de mezeluri Meda si cumparand Vincon.

“In primul an de Meda, mai aveam 70 de dolari. Dupa inca un an si jumatate mi-am recuperat investitia si am facut si profit, dar trebuie sa te zbati. Cand plateam TVA-ul imi cumparam cei mai ieftini biscuiti sa mananc. Nu pentru ca nu aveam ce sa mananc, doar asa din ambitie”, mai spune femeia de afaceri.

“Eu nu am avere, am active”, a mai spus ea.

Ce a transformat la Vincon?


Ambitia si puterea de munca au facut-o si sa transforme Vincon. “Este foarte greu. Aveam 2 calculatoare aici atunci cand am preluat. Acum avem SAP, cost controlling, implementam KPI. De studii de piata nici nu se punea problema. Mi-am luat o sapca si niste tenisi si m-am dus in mall Vitan, care tocmai se deschisese sa testez piata, sa vad ce cumpara clientul”, povesteste femeia de afaceri.

Luchi Georgescu a schimbat doua elemente fundamentale in Vincon. In primul rand a hotarat ca firma sa aiba propriile podgorii, pana la privatizare, compania ocupandu-se doar de vinificatie si materia prima cumparand-o integral, iar in al doilea rand a hotarat sa nu mai vanda vin vrac.

Daca initial compania nu detinea niciun hectar de vie, acum are aproape 1600 de hectare cu vie pe rod si alte cateva sute cu vita tanara. Initial, terenurile au fost luate in arenda, iar apoi Luchi Georgescu a inceput sa cumpere. In continuare Vincon are planuri de achizitii de vie, insa procesul este unul dificil, pe de o parte, ca urmare a comasarii terenurilor, cat si ca urmare a “ADN-ului” taranului. “Este in ADN-ul lor sa isi pastreze vin, iar atunci este o discutie de afectivitate, nu doar de pret”, spune Luchi Georgescu.

In ceea ce priveste vinul vrac, decizia a fost mai spontana decat in privinta podgoriilor. “Exportam mult in Germania si dupa ce au venit nemti cu o oferta extrem de mica am luat hotararea ca nu mai vindem vrac”.

In Vincon a investit circa 7 mil. euro, insa in permanenta a reinvestit profitul. “Dupa 12 ani eu nu mi-am luat dividende de la Vincon, toti banii au fost reinvestiti”, mai spune Georgescu.

Ce vrea sa faca in continuare

Provocarile din companie nu s-au incheiat nici dupa 12 ani de la privatizare, iar una dintre tintele din prezent este cresterea awareness-ului companiei. “N-am comunicat, pe de o parte din lipsa de timp si pe de alta parte, ca urmare a faptului ca nu imi place si de multe ori am perceput lucrurile necesare ca show-off. Acum mi-am angajat firma de PR ca sa ma forteze sa comunic. Sa fie ca un al cincilea job”, povesteste Georgescu.

Lipsa awareness-ului vine si din strategia anterioara privatizarii, vanzand vin vrac, receptia brandului si a companiei era aproape inexistenta.

Citeste si:

La nivel de strategie, femeia de afaceri mizeaza pe o extindere in zona super premium si pe o mai buna prezenta in HoReCa.

Planuri de investitii

Vincon Vrancea, cel mai mare producator de vin ca volum, si unul dintre cei mai mari ca cifra de afaceri, intentioneaza ca in perioada 2013-2014 sa realizeze o investitie de circa 3 mil. euro la Husi. Compania vrea sa dezvolte la Husi un centru de vinificatie pentru vinuri premium si super premium, care va costa 2 mil. euro, la care se adauga n sistem de fertilizare si un bazin de retentie a apei in valoare de peste 600.000 de euro.

In perioada 2010-2011, Vincon a investit peste 5,5 mil. euro din care 3,7 mil. euro in reconversia de vita de vie, plantatii tinere, 1,2 mil.euro pentru achizitia de utilaje, 250.000 euro in dezvoltarea parcului auto, 200.000 euro pentru achizitii de terenuri si restul in statia de epurare de la Carligele.

In 2012-2013 va continua programul de replantare de vita de soiuri nobile bugetul total fiind de 3,5 mil. ero. La sfarsitul acestei perioada suprafata replantata va depasi 800 de hectare. De la privatizarea din 1999, Vincon a investit peste 40 mil. euro in companie.

Strategia companiei din urmatorii ani vizeaza consolidarea pe segmentele premium si super premium. De altfel, compania are in plan ca pana la finalul acestui an sa lanseze un nou vin super premium, Ambrosio, dedicat segmentului HoReCa si retailului specializat.

Legat de acest nume, care difera mult ca origini fata de brandul lance al companiei- Beciul Domnesc, Georgescu spune ca “traditionalismul nu ajuta in HoReCa”

“Vrea sa vand mai mult vin de soi”, spune Luchi Georgescu, in contextul in care compania sa, desi lider pe volum este abia pe pozitia 3 sau 4 ca cifra de afaceri in topul producatorilor.

De asemenea, femeia de afaceri considera ca pe piata vinului trebuie sa inceapa o individualizare, in sensul in care brandurile ar trebui asezate pe rafturile magazinelor in functie de potential. Astfel, ar trebui branduri speciale pentru HoReCa si speciale pentru hipermarketuri, in opinia femeii de afaceri.

Obiectivul pe termen mediu este sa aduca Vincon pe prima pozitie si ca cifra de afaceri nu doar ca volum.

Cum evolueaza piata vinului

Afacerile Vincon s-au ridicat in 2011 la peste 30 mil. euro. Vanzarile din IKA au acoperit circa 45% din total, restul fiind HoReCa si comert traditional . Pe fondul scaderii pietei, compania estimeaza afaceri relativ egale cu cele din 2011 in acest an.

Piata vinului a scazut in 2011 la circa 350 mil. euro (vrac si imbuteliat), fata de perioada 2008-2009 cand era estimata la 450-500 mil. euro.

Vinurile de soi din segmentele premium si super premium reprezinta 52% in volum si 80% in valoare pe piata vinului.

In Romania productia de struguri este cu 40% mai mica decat potentialul viticol al tarii in acest an, potrivit sefei Vincon. Astfel, in prezent nu exista suficient vin pentru a acoperi cererea nationala, prin urmare vor avea loc scumpiri.

“Seceta ne-a rezolvat pe toti. Calitativ, vinul va fi mai bun, dar cantitativ nu este o situatie fericita”, mai spune Georgescu.

Probleme pe piata vinului imbuteliat apar si ca urmare a reaparitiei en-grosistilor, ceea ce face imposibila crearea unei strategii coerente in comertul traditional. A doua problema este reprezentata de reaparitia vinului vrac, dar si a asa-ziselor bauturi de tip vin.

Piata neagra e greu de cuantificat, dar autocunsumul este cu siguranta urias, avand in vedere ponderea locuitorilor din zonele rurale in Romania.

Planuri pe termen mai lung la Vincon

Luchi Georgescu ar mai dori si sa uneasca unele unitati din portofoliul Vincon pe viitor, astfel incat lantul de productie sa fie integrat intr-o singura unitate. Pentru o relocare, insa ar fi necesara o investitie de 8 mil. euro si ar presupune ca linia de vinificatie din Focsani in Odeobesti unde are loc conditionarea si imbutelierea. Investitia este insa doar la nivel de plan, in urmatoare perioada nu urmeaza sa aiba loc vrun demers concret.

Viziunea antreprenoriala: In tara asta cineva mai si trebuie sa faca ceva


In acest moment, Luchi Georgescu nu are in plan nici sa vanda vreun business, nici sa se implice in alte afaceri, daca ar fi insa un domeniu in care ar dori la un moment dat sa investeasca, acesta ar fi agricultura. “Dar nu orice fel de agricultura, ci agricultura dusa in lant trofic, pana la produsul final”, a mentionat femeia de afaceri.

“Nu ma gandesc sa vand. Pentru Vincon am avut o oferta in 2008 de la un fond de investitii american pentru 60 mil.euro, dar nu am putut sa vand. Nu poti sa lucrezi cu o fabrica doar cand este lapte si miere. Cunosc stilul asta de antreprenoriat romanesc, stai cand e bine si pe urma vinzi. Sunt firme muncite cu greu. Cineva mai si trebuie sa faca ceva, nu doar sa cheltuie banii in St. Tropez”, spune Luchi Georgescu.

“In perioada asta este o performanta sa existi”, a conchis femeia de afaceri.