In urma cu cativa ani termopanul la geam reprezenta un indicator al luxului. Astazi, rata de inlocuire a tamplariilor clasice din lemn cu cele termoizolante, care pot fi cu profile din PVC, aluminium sau lemn, este intr-o crestere constanta de la an la an. De asemenea, cresterea sectorului residential contribuie din plin la majorarea afacerilor din domeniu, care potrivit jucatorilor din piata ar putea sa atinga valoarea totala de 800 milioane de euro. “Putem realiza o estimare in jurul valorii de 750-800 milioane de euro, in crestere cu 20% fata de anul trecut”, a declarat pentru Wall-Street Zoltan Geza, director national de vanzari la Veka Romania SRL.

Tendinta de crestere este intarita si de un studiu realizat de firma de consultanta in marketing Neomar Consulting in randul a 508 de producatori de tamplarie PVC si aluminium, care au estimat o crestere in acest an de 27,4%. Este de asemenea notabil faptul ca dinamica acestui sector este superioara dinamicii altor ramuri din economie, circa 10% din companiile active in aceasta bransa asteptandu-se la cresteri de peste 50% in 2006 fata de 2005.

Termopanul inchide profiturile sticlei

Petrescu Valentin, membru in Consiliul Director al Patronatului Producatorilor de Tamplarie Termoizolanta (PPTT), estimeaza pentru acest an o crestere mai redusa, pana la valorea de 500 milioane de euro. Insa tendinta este aceeasi: productia de geamuri simple scade in timp ce productia de geamuri termopan creste constant.

“Dupa parerea mea, in primele luni ale acestui an nu s-a inregistrat o crestere semnificativa a pietei, probabil se situeaza undeva in jur de 8-9% fata de anul trecut. E normala tendinta de scadere a productiei de geamuri trase (n.red.: simple), consumatorul nemaidorind un geam simplu, normal. In acest sens anticipez o scadere de 10-12% a productiei de geamuri trase”, a explicat Petrescu pentru Wall-Street.

Potrivit unei estimari a Comisiei Nationale de Prognoza, citata de Rompres, productia de geamuri termopan a crescut in primele trei luni din 2006 cu peste 130% fata de perioada similara din 2005, in timp ce productia de geamuri simple a inregistrat o scadere de 41% fata de 2005. Aceste cifre nu sunt insa recunoscute si de catre PPTT care inca nu are rezultate legate de productia din acest an. Insa tendinta este aceeasi: productia de geamuri termopan creste in timp ce cea de geamuri simple scade.

Inflatie de companii

In urma cercetarilor Neomar Consulting a reiesit faptul ca piata este inca dominata de micii producatori de tamplarie, care au o capacitate de productie lunara de pana la 250 m2. Din PPTT fac parte aproximativ 150 de producatori de elemente ale tamplariei termoizolante. Insa numarul companiilor active pe piata este de peste 3.000, acestea luptandu-se pentru o cota de piata cat mai mare. Insa numai cateva dintre acestea conteaza cu adevarat cand vine vorba de inregistrarea profiturilor cu adevarat semnificative. Rehau, Veka, Gealan, Trocal sau Suki se numara printer cei mai importanti jucatori din piata, care vor atrage si o pondere mai mare din veniturile estimate.

“Estimam ca piata de tamplarie termoizolanta va continua sa creasca in urmatorii ani, chiar daca la rate de crestere mai mici decat in anii precedenti”, a precizat pentru Wall-Street Adin Tabacu, directorul de vanzari al Rehau Romania. Potrivit site-ului Ministerului de Finante, compania care face parte din concernul Rehau, a inregistrat 4,2 milioane de euro profit in 2004 la o cifra de afaceri de 27,56 milioane de euro. Cresterea cotei de piata nu este insa singurul obiectiv al companiei. Un alt obiectiv al Rehau Romania “este cresterea nivelului calitativ al tamplariei care se realizeaza in tara noastra”. Spre exemplu, producatorul doreste sa isi majoreze vanzarile pe segmental accesoriilor pentru tamplaria termoizolanta(rulouri exterioare, pervaze interioare si exterioare, sisteme de aerisire, etc), care potrivit lui Tabacu in Romania este intalnit la doar 10% din locuinte, comparativ cu Croatia unde se regaseste la 90% din locuintele cu tamplarie termoizolanta.

Suki isi propune pentru acest an o crestere de peste 50%. “In 2005 s-au vandut 50.000 mp tamplarie PVC, iar anul acesta ne propunem sa trecem de 80.000 mp”, a declarat Adina Costache, coordonator marketing - Suki Group SA. Compania, care a inregistrat in 2004 o cifra de afaceri de 4,62 milioane de euro potrivit Ministerului de Finante, si-a mai propus ca in acest an sa sa achizitioneze o noua linie automata de fabricatie a tamplariei termoizolante, in valoare de 0,5 milioane euro, care va duce la o crestere a productiei cu 80%.

Citeste si:

Retea de distributie intinsa = incasari mai mari

Pentru a se putea lupta de la egal la egal cu producatorii locali care beneficiaza de avantajul proximitatii spaltiale, marii jucatori au actionat pana acum in directia extinderii retelei de distributie in tara. “In 2005 am incheiat prima investitie majora de peste 1,5 milioane euro cand am dat in folosinta propriul centrul logistic in apropierea capitalei, situat langa autostrada Bucuresti-Pitesti”, a precizat Zoltan Geza, adaugand ca viitoarele investitii vor fi realizate in functie de politica companiei mama, concernul german Veka AG.

Si Rehau a actionat in aceeasi directie, largindu-si sistemul de distributie in teritoriu. “Dispunem in prezent de 4 depozite complexe in Romania, in orasele Bucuresti, Cluj-Napoca, Bacau si, incepand din acest an si in Timisoara. De asemenea exista o fabrica de tubulatura in orasul Cisnadie, cu 2 linii de extrudere pentru tevi de canalizare din PVC si pentru tevi de apa din PEHD (polietilena de inalta densitate)”, a mai declarat Adin Tabacu. Suki si-a dezvoltat de asemenea reteaua de showromm-uri, prin deschiderea unor birouri de ofertare Suki in Brasov, Targu Mures, Cluj-Napoca, Craiova, Pitesti, Ploiesti si Deva.

Aderarea la UE va face curatenie in piata

Iminenta aderare a Romaniei la Uniunea Europeana (UE) va aduce o serie noua de reglementari si de norme foarte stricte pe care producatorii locali vor trebui sa le respecte pentru a mai putea exist ape piata. Ce se va intampla de la 1 ianuarie? In opinia lui Valentin Petrescu, mazim 10% din cei prezenti in acest moment pe piata vor rezista.

Zoltan Geza considera ca va fi de asemenea greu sa incepi o afacere in acest domeniu. “Demararea unei afaceri in acest domeniu va fi din ce in ce mai dificila, mai birocratica. Vor fi mai putini oameni de afaceri interesati de a porni o productie de tamplarie termoziolatoare. Iar micii producatori neautorizati, poate chiar autorizati, care nu au o politica clara de dezvoltare pe baza unui plan de afaceri si cu minime cunostinte de management nu vor avea sansa de supravietuire si vor disparea treptat”, a explicat acesta pentru Wall-Street.

Profilele din PVC au detinut 70% din totalul pietei de tamplarie termoizolanta

Din studio realizat de Neomar Consulting mai reiese ca in 2005 tamplaria PVC a detinut suprematia pe piata tamplariilor termoizolante. Astfel, gratie utilizarii preponderente a tamplariei din PVC in cadrul constructiilor rezidentiale, circa 70% din piata profilelor pentru tamplarie termoizolanta este detinuta de catre profilele din PVC (aprox. 70%), urmate de profilele din aluminiu (29%). Aceste doua tipuri de profile detin peste 98% din totalul pietei, restul (lemn, otel) inregistrand cote de piata foarte reduse. Nu au fost luate in calcul ferestrele clasice, care nu sunt dotate cu geam termoizolant.

Ce se va intampla peste 10 ani? Sau mai bine zis, vor inlocui tamplariile termoizolante actualele tamplarii din lemn moale cu geamuri simple? Parerile in aceasta privinta sunt impartite. Luand in calcul si facilitatile oferite de autoritati pentru izolarea termica a locuintelor (acestea se ridica la circa 900 milioane de euro), unii jucatori spun ca in timp aceasta tendinta va deveni o realitate. “Ponderea acestui tip de tamplarie va creste semnificativ astfel incat peste zece ani tamplariile vechi vor fi o raritate”, este de parere reprezentantul Veka, Zoltan Geza.

Altii sunt insa mai realisti si observa ca desi gradul de inlocuire a tamplariilor vechi cu cele noi este ridicat si continua sa creasca, mai este un drum lung pana la atingerea unui procent apropiat de 100%. “Trebuie observat ca in Romania anului 2006 se construiesc inca in mediul rural case din chirpici...”, a conchis Adin Tabacu, director vanzari Rehau Romania.