Anul acesta retailerul Billa, partea a grupului german Rewe, a deschis zece noi magazine, intrand si in orase in care nu era prezent pana acum – Pitesti, Cernavoda sau Rasnov. Compania a mai deschis magazine in Constanta, Brasov, Timisoara sau Iasi.

In prezent, locatiile au suprafete cuprinse intre 500 mp (magazinele din centrul oraselor) si 1.500-2.000 mp.

“Incercam sa mergem in proximitatea clientilor. Marea majoritate a locatiilor sunt in marile orase, unde exista competitie si putere de cumparare”, spune Sorana Georgia, cea care conduce de aproximativ doi ani operatiunile Billa pe plan local.

Focusul pentru anul viitor vor fi locatiile pe suprafete mai mari, de 1.000-1.500 mp, explica CEO-ul companiei. 2014 va veni cu cel putin 10 noi locatii, reprezentand aproximativ 400 de noi angajati, ceea ce va urca numarul personalului la 3.900 de salariati.

“Vrem sa continuam expansiunea in ritm alert, in medie tot cum am mers in ultimii ani. Ca element de noutate vom incerca sa mergem si pe suprafete mai mari, e loc si pentru magazinele de 1.000-1.500 mp. Avem in plan si deschideri de magazine ridicate de la zero, fie de catre noi, fie de catre terti. Trebuie sa gasim locatiile. Nu este usor sa gasesti terenul potrivit din cauza ca pe piata imobiliara sunt oameni care au pus mana pe niste terenuri si tin la pret, preturi nerealiste. In acest caz nu facem deal-ul pentru ca avem criterii foarte clare. Am putea sa intram si in locatii scumpe insa de regula acestea sunt facute cadou clientilor sub forma de produse foarte scumpe si nu dorim lucrul acesta”, a explicat Soran Georgia.

De asemenea, retailerul va mentine ca directie de dezvoltare segmentul produselor proaspete, in conditiile in care anul acesta raionul de legume-fructe a afisat o crestere importanta venita atat pe fondul deschiderii in 2012 a platformei, cat si a raportului dintre produsele romanesti si cele de import.

“Avem la ora actuala producatori romani cu care lucram constant. Din pacate in Romania nu exista concentrare de agricultura, nu este de ajuns sa ne aduca doua lazi de rosii. Avem nevoie de producatori puternici care sa aduca produse in cantitati si la calitate standardizata. Noi vindem cu tirul. Avem furnizori in special din sud, mere luam din Itesti, legume din zona Ploiesti, Giurgiu, Targoviste, cartofi din Tara Fagarasului. Mai e de lucru pe partea de calitate, trebuie sa avem constanta”, spune Georgia.

Daca clientii s-au obisnuit cu marcile proprii si nu iti bati joc de ei, atunci obiceiul va ramane

Totodata, produsele proprii reprezinta o alta componenta importanta in strategia de dezvoltare a Billa, in acest an fiind inregistrata o crestere de peste 12% pe aceasta categorie, in mod special pentru produsele destinate consumului zilnic.

“Noi am introdus de curand in sortiment produsele marca proprie Billa, pe langa marca Clever. Billa sunt la nivelul produselor premium, insa cu 15-20% mai ieftine. Daca clientii s-au obisnuit cu marcile proprii si nu iti bati joc de ei, atunci obiceiul va ramane. Depinde foarte mult si de categorie. Vanzarile merg bine in cazul unor produse precum ulei, prosoape de bucatarie, bureti de vase, conserve”, mai declara CEO-ul Billa Romania.

Potrivit acesteia, cea mai buna forma de fidelizare pentru un retailer este prospetimea constanta, coroborata cu un raport bun calitate-pret.

“Pe legume-fructe trebuie sa fii gata sa arunci, nu poti sa tii marfa stricata pe raft. Este un departament profitabil, nu la acelasi nivel precum cel de non-food. Este un raion care are rolul de a aduce clientii frecvent in magazin. Ariel poate sa puna toata lumea pe raft, te diferentiaza numai pretul. Unde face diferenta este partea de prospetime, greu de imitat si greu de mentinut, respectiv vitrinele calde destinate omului modern”, argumenteaza Sorana Georgia.

Citeste si:

2013 a fost un an dificil pentru retail pe fondul scaderii consumului. Motivele de ingrijorare se mentin si pentru perioada urmatoare, in contextul cresterii accizei la carburanti, masura care se va traduce in intregul lant – de la produse de imbracaminte pana la mancare.

Exista pe final de an o retinere de a consuma. Clientii cumpara mai des si mai putin

"Ne creste numarul de bonuri, insa clientii sunt mai cumpatati in consum. Cand va creste dorinta de a consuma a clientilor vom putea afirma ca am depasit criza. 2013 a fost spectaculos, am deschis 7 magazine intr-o singura luna (octombrie). Ca business anul a fost dificil, ne-am luptat foarte tare, insa a fost cu succes. A fost dificil prin scaderea poftei de a cumpara a clientilor”, considera Sorana Georgia.

“To do list” in retail

Printre masurile luate de catre CEO-ul Billa pentru a mentine business-ul local competitiv se numara o comparatie saptamanala a preturilor cu alti retaileri importanti. Astfel, in fiecare saptamana Billa are indici de pret pentru circa 500 de produse importante in cosul de cumparaturi, astfel incat compania sa fie competitiva din punct de vedere al preturilor afisate.

Totodata, de doi ani de cand a preluat conducerea Billa Romania, angajatii din “linia a doua” din sediul central al companiei au obligatia sa faca practica in magazine timp de o saptamana.

“Masura pe care am introdus-o cand am venit in companie si nu este menita sa chinuie pe cineva, ci vreau sa ma asigur ca se pastreaza contactul cu realitatea din teren. Am facut acelasi lucru si in Polonia”, explica Sorana Georgia.

Mai mult, aceasta si-a rezervat in fiecare saptamana doua zile in care viziteaza magazinele din retea in tara si Bucuresti.

“De obicei fac poze de tipul “asa da” si “asa nu”. Nu sunt vizite anuntate. Un magazin nu il poti aduce pe linie in 5 minute daca a fost in dezordine. Nu e important sa mi se intinda un covor rosu inaintea mea, nu anunt unde apar si colegii nu o iau personal, au inteles ca dorim sa imbunatatim lucrurile, nu reactionez ca un tiran”, declara Georgia.

Billa este prezenta pe piata din Romania din februarie 1999, cand a deschis primul supermarket din Bucuresti, iar acum are o retea de 80 de magazine. Compania este parte a grupului german REWE care mai detine in Romania magazinele Penny Market si XXL Mega Discount.

Retailerul a avut anul trecut o cifra de afaceri de 1,26 miliarde lei (284 milioane euro), in crestere cu 12,3% fata de 2011, si un profit net de 3,6 milioane lei (820.000 euro), cu 30% mai mic. Cresterea inregistrata anul trecut vine dupa doi ani de scadere a vanzarilor, de 1,3% in 2011 fata de anul anterior si de 6,5% in 2010 comparativ cu 2009.

Potrivit unui studiu GfK, anul acesta a fost primul in care comertul modern a fost majoritar. Avand in vedere o crestere de circa 3 procente in fiecare an a comertului modern, ponderea acestuia ar putea ajunge la 55-60% in 2015.

Raluca Raschip, GFK: 2013 a fost primul an in care comertul modern a fost majoritar in retail, cu o cota de 53%

Raluca Raschip, GFK: 2013 a fost primul an in care comertul modern...

Printre cei mai importanti jucatori se numara si Carrefour, Cora, Kaufland, Mega Image.