„In ultimii ani industria romaneasca de imbuteliere a cunoscut o dezvoltare dinamica. Dar in ciuda potentialului ridicat al resurselor de apa minerala si a traditiei, Romania a produs in cursul anului trecut ceva mai mult de 950 de milioane de litri, ceea ce se traduce intr-un consum mediu anual pe cap de locuitor de circa 43 de litri. Totodata, tendinta de scadere a ratei de crestere anuala din ultimii trei ani s-a datorat faptului ca puterea de cumparare efectiva nu a mai crescut, dar si aparitiei pe piata a unor ape imbuteliate care sint mult mai ieftine“, spune Adrian Feru, director Cercetare Dezvoltare SNAM (Societatea Nationala a Apelor Minerale din Romania).

Vinzari de 260 de milioane de litri

Daca in urma cu 10 ani la noi se imbutelia doar apa minerala carbogazoasa, in prezent exista 8 companii care imbuteliaza ape minerale plate sau decarbogazeificate. Principalii jucatori au investit peste 500 de milioane de dolari si au vindut in 2005 circa 260 de milioane de litri de apa minerala. ‘’Din analiza productiei repartizata pe operatorii din domeniu se observa ca primele 10 marci de apa detin peste 82% din cota de piata, ceea ce indica un grad ridicat de concentrare a productiei pe citeva mari companii. Borsec este liderul marcilor de apa minerala carbogazoasa, in timp ce Izvorul Minunilor detine primul loc pe piata in cazul apelor minerale plate si carbogazificate. Alte marci cu o pondere importanta pe piata sint Dorna, Perla Harghitei, Biborteni, Bucovina, Izvorul Alb, Izvorul Harghita’’, mai spune Feru.

Creste PET-ul

Potrivit datelor SNAM, 83% din productie sint imbuteliate in recipiente din PET, iar 17% in butelii de sticla, remarcindu-se in ultimii ani o crestere spectaculoasa a tendintei de utilizare a recipientelor din PET. Daca inainte de 1992 apa minerala se imbutelia doar in recipiente din sticla, ponderea utilizarii acestui tip de ambalaj a scazut la 69% in 1997, 33% in 2001, ca sa ajunga anul trecut la 17%.

Citeste si:

Bem apa romaneste

O caracteristica a pietei este ca se consuma cu preponderenta apa minerala carbonatata, respectiv 70% din consumul total de apa minerala, fata de unele tari europene, unde cea carbonatata nu are nici 10%. De asemenea, pentru un roman apa reprezinta doar 7% din nevoia sa de lichide anual, restul de 93% fiind reprezentat de alte lichide. In alta ordine de idei, desi este cunoscut faptul ca peste o treime din apele minerale ale Europei se gasesc in Ro-mania, acestea sint distribuite in proportie de peste 90% pe piata interna, exportul neexistind din cauza cheltuielilor mari de transport.

‘’Dupa integrare, nu vor fi probleme mari, pentru ca sintem deja aliniati. Vom consuma mai mult si va exista insa o tendinta de coagulare a pietei, ca si in alte tari europene’’, declara Feru.

Jumatate din volumul pietei bauturilor racoritoare

Potrivit unui studiu realizat in 2004 de Institutul de Consultanta Canadian, piata bauturilor racoritoare din Romania este impartita in citeva categorii, respectiv apa imbuteliata, care detine 50% din volumul pietei, apoi bauturile racoritoare carbonatate, cu 42% din piata, bauturile necarbonatate, cu 7% din volumul pietei, precum si bauturile tonifiante, cu 1%.

Sursa: http://www.cotidianul.ro/index.php?id=5987&art=14719&cHash=286a1fed3b