Ioan Popa a ales sa construiasca de la zero o afacere intr-un domeniu strans legat de experienta sa. Absolvent al Facultatii de Zootehnie si Medicina Veterinara din Cluj-Napoca, s-a angajat intai la Inreprinderea Avicola de Stat din Sfantu Gheorghe ca inginer zootehnist, ajungand intr-un an sef de ferma. A ales apoi sa mearga pe cont propriu, si in 1991 amenaja propria ferma de pui intr-un vechi CAP. Cu cei cinci angajati de atunci producea cat realizeaza acum Transavia in numai patru ore.

De atunci a investit constant, ajungand in prezent sa detina o afacere evaluata la 200 de milioane de euro, a carei cifra de afaceri si profit s-au aflat chiar si pe perioada de criza pe crestere. Secretul sta in oamenii care i-au fost alaturi de-a lungul timpului, mai exact cei cinci frati si surori, implicate si ei in afacere.

“Business-urile de familie sunt cele mai valoroase, de-a lungul istoriei ele au fost foarte rar obiectul unor tranzactii. Sunt cele mai sanatoase business-uri. In 2007 am primit o oferta colosala din partea unei companii straine pentru a vinde si am refuzat-o. De vanzare sunt doar business-urile bolnave. Lucrul alaturi de familie nu are dezavantaje, atata timp cat stii sa impui regulile”, spune Ioan Popa.

Incepand cu acest an, omul de afaceri o are alaturi in companie si pe fiica sa, singurul copil al familiei Popa. Theodora Popa-Bucur se pregateste la numai 23 de ani pentru o cariera de lunga durata in cadrul imperiului Transavia. Optimist si increzator, Ioan Popa declara fara ezitare ca fiica sa va fi apta pentru a conduce compania in 2-3 ani.

“Desigur, eu voi fi aici pentru a o ajuta. Theodora are un birou langa al meu, insa nu il va ocupa pana nu va parcurge toate etapele si toate procesele din cadrul firmei. De la ferma pana la administrativ”, adauga Popa.

Teodora Popa

Theodora Popa-Bucur a absolvit Facultatea de Studii Economice din cadrul Universitatii Babes Bolyai din Cluj-Napoca. “La 2 ani ma jucam cu un telefon de jucarie si il imitam pe tatal meu. Eram foarte atenta cand vorbea la telefon diverse chestiuni de serviciu si eu transpuneam discutiile in joaca, ceream furaje pentru gaini, vorbeam la abator sa mai taie pasari. Sunt alaturi de tatal meu de la 16 ani, insa am inceput sa ma implic mai serios din ianuarie anul acesta. Intregul proces de invatare dureaza aproape un an. Acum sunt la partea de reproductie”, spune aceasta.

Exemplul sau nu este insa unul singular. Ana Patriciu, fiica cea mare a miliardarului Dinu Patriciu, are 31 de ani si conduce restaurantele Madame Pogany si Heritage. Si Ioana Sucu, fiica de 26 de ani a Cameliei Sucu, proprietara Class Living, intra in afaceri la doar 18 ani. Mai mult, Adina Niculae, fiica omului de afaceri Ioan Niculae, ocupa la 24 de ani pozitia de vicepresedinte al grupului InterAgro, cu afaceri in agricultura, industrie alimentara si productie chimica.

Cine sunt mostenitorii miliardarilor din Romania

Cine sunt mostenitorii miliardarilor din Romania

Potrivit unui studiu al PricewaterhouseCoopers, 52% din proprietarii unor afaceri de familie iau in considerare transferul business-ului catre noua generatie. 19% se gandesc la transmiterea proprietatii catre noua generatie, dar la aducerea unui management profesionist, in timp ce 23% au in vedere vanzarea afacerii sau listarea acesteia.

Nu excludem achizitii, avem de unde alege

Dupa ce in 2007 Transavia a achizitionat Avicola Brasov, Ioan Popa declara ca nu exclude noi achizitii, in conditiile in care multi jucatori din industrie se afla intr-o situatie dificila.

“Foarte multe firme din industrie sunt in insolventa. Chiar ieri am primit informatii ca noua firme mari sunt in procedura de insolventa, avem de unde alege. Insolventa insa nu rezolva problemele unei companii, multi opteaza pentru ea pentru a evita platile si ii mai baga si pe altii in faliment. Cunosc firme care nici dupa zece ani de insolventa nu au un plan de reorganizare”, spune Popa.

In prezent, Transavia produce peste 55.000 de tone de carne de pui in facilitatile pe care le detine in Alba, Sibiu, Brasov, Harghita si Cluj. Grupul mai detine doua ferme vegetale la Spring (jud. Alba) si la Rediu (jud. Cluj), 15 ferme de crestere pui de carne, doua ferme de reproductie, doua statii de incubatie si doua abatoare la Alba si Brasov. In fiecare an compania creste 25 milioane de pui si incubeaza 30 de milioane de oua.

Citeste si:

Anul trecut grupul condus de Ioan Popa a inregistrat o cifra de afaceri de 135 de milioane de euro si un profit de 13 milioane de euro. Pentru anul acesta omul de afaceri vorbeste despre crestere, insa nu ofera detalii suplimentare. Mai mult, mentine suspansul privind planurile de dezvoltare pentru acest an.

“Ne-am propus investitii de opt milioane de euro, insa cred ca vom depasi acest buget. Avem planuri mari, insa sunt surprize pe care le voi anunta la momentul potrivit”, rezuma omul de afaceri.

Exportul nu asigura o piata stabila.

85% din business este sustinut in prezent de vanzarile de pe piata locala, in timp ce restul reprezinta exporturile in tari precum Marea Britanie, Franta, Croatia, Bulgaria sau tarile arabe. Daca la export cele mai cautate produse sunt cele procesate si pieptul de pui, pe plan local produsul-vedeta este pieptul de pui. Pentru acest an Transavia isi propune sa extinda livrarile spre Ungaria, Bulgaria si chiar Austria.

Abator Transavia

In timp ce multi jucatori s-au orientat spre export, Ioan Popa pariaza in continuare pe piata locala, chiar daca anul trecut “vanzarile au mers greu”, iar presiunea pe pret se mentine si in 2014.

“Pe cei care se uita la export ca la un colac de salvare ii anunt ca este gaurit, exportul nu asigura o piata stabila, sunt multi jucatori. Baza este piata interna”, sustine Ioan Popa.

Potrivit estimarilor sale, industria carnii de pui a atins valoarea de un miliard de euro, principala problema cu care se confrunta jucatorii fiind evaziunea fiscala. “Cred in scaderea TVA la 19%, masura care va impulsiona consumul. Din 2010, consumul de carne de pui a scazut pe plan local cu 19,9% ca urmare a majorarii TVA”, afirma omul de afaceri.

In 2012, consumul de carne de pui era in Romania de 20 de kilograme per capita.

Livram catre KCF. Negociem si cu McDonald’s

85% din vanzarile Transavia au loc pe plan local in retelele de retail modern, cel mai mare client fiind Metro Cash&Carry, urmat de Carrefour si Cora. In plus, lantul de restaurante fast-food KFC preia de la producator piept de pui si aripioare. In prezent, compania se afla in discutii si cu gigantul McDonald’s pentru a realiza o serie de produse pentru restaurantele din Romania.

Intrebat despre planurile companiei in zona de marca privata, Ioan Popa a sustinut ca nu intentioneaza sa realizeze astfel de produse, decizie care l-a “costat” prezenta in doua lanturi mari de retail. “Cine face marca privata nu se mai regaseste in magazine, eu pur si simplu nu vreau sa fac marca privata”, adauga Popa.

Pe radarul investitiilor sale nu se afla nici o retea proprie de magazine, intrucat nu crede in rentabilitatea unui astfel de business. “Este exclus. Trebuie sa ai cel putin 1.000 de produse intr-un magazin, altfel nu se justifica. Magazinele mici care exista si care incearca sa reziste in piata sunt ramasite ale perioadei comuniste, batalia este prea mare, iar retailerii mari te strang cu usa”, considera presedintele Transavia.

10.000 de hectare de teren. Urmeaza noi achizitii

In prezent, grupul Transavia detine 10.000 de hectare de teren in arenda in judetele Cluj si Alba unde cultiva porumb, grau si orzoaica. Compania intentioneaza sa mai achizitioneze terenuri in judetele Satu Mare si Timis.

“Suntem in teste pentru cultura de soia, vom vedea cum evolueaza. Suntem in negocieri pentru achizitionarea unor terenuri mai mari, de 2-3.000 de hectare. Am cumparat la bursa de la Chicago 20.000 de tone de soia, cu 575 euro pe tona. Mai vrem 5.000 de tone”, spune Ioan Popa.

Care sunt cele 7 elemente care definesc ADN-ul succesului in afacerile de familie

Care sunt cele 7 elemente care definesc ADN-ul succesului in afacerile de familie

Care sunt cele 7 elemente care definesc ADN-ul succesului in...