O pondere de 92% din afacerile de familie din Europa Centrala si de Est sunt inca gestionate de generatia fondatoare, in contrast cu 70% din afacerile din Europa Occidentala. Ceea ce inseamna ca o majoritate covarsitoare a familiilor antreprenoriale nu au trecut inca prin etapa succesiunii, adica nu au depasit faza critica a transferului intre generatii, o procedura extrem de complexa si provocatoare. In aceasta situatie, cunostintele si experienta necesara pentru a gestiona si rezolva provocarile acestui proces tipic afacerilor de familie sunt minime si destul de limitate in cadrul afacerilor de familie din Europa Centrala si de Est, inclusiv din Romania.

Lansate imediat dupa Revolutie, un numar important dintre afacerile romanesti reprezinta afaceri de familie, care se afla in procesul de succesiune la generatia a doua. Dar, "succesiunea, ca atare, comporta o serie intreaga de provocari cum ar fi disponibilitatea fondatorilor de a realiza succesiunea, in ce masura acestia au succesori, cum sa-i aleaga pe acei succesori, cum pot planifica in timp util respectivul proces, ca si optimizarea dintr-o perspectiva juridica si fiscala a acestuia.", afirma Bogdan Ion, country managing partner, EY Romania si Moldova.

De aceea, in opinia sa, pentru ca aceasta tranzitie la noua generatie sa se realizeze cu succes, este nevoie de un plan de succesiune bine gandit, prevazut din timp (chiar cu zeci de ani inainte) si perfect executat. Comunicarea succesorului este, de asemenea, critica pentru mentinerea increderii in business a partilor interesate, de la angajati pana la clienti, furnizori si banci. Managerul EY aduga faptul ca Romania se afla intr-o situatie speciala, in care cele doua generatii intre care se realizeaza succesiunea au fost educate in doua perioade foarte diferite din punct de vedere cultural, cu viziuni dramatic diferite: in timpul comunismului si post-1989.

Afacerile de familie, cruciale pentru stabilitatea economiei

"Guvernele incep sa acorde mai multa atentie afacerilor de familie, ca unei entitati separate (in mod diferit fata de IMM-uri in general sau de afacerile obisnuite cu capital privat), in principal datorita contributiei acestora la economie si la viata sociala in general. In plus, afacerea de familie este un subiect de interes in lumea academica. In cele mai multe tari vest-europene exista catedre universitare dedicate afacerilor de familie sau centre de afaceri de familie care se ocupa de cercetare si educatie asupra acestui domeniu, puternic sprijinit de grupuri de advocacy extrem de active si influente", sustine Gabriel Marin, presedinte Family Business Network Romania.

Declaratiile au fost facute in cadrul evenimentului Pastrarea averii peste generatii, organizat de catre asociatia Family Business Network Romania, Bank Gutmann AG si EY Romania.

Citeste si:

Family Business Network Romania (FBN Romania) asigura membrilor sai cadrul necesar impartasirii experientelor personale in domeniul administrarii afacerii de familie si intelegerii problemelor specifice cu care se confrunta familiile in activitatile lor antreprenoriale, prin intermedierea intalnirilor si accesului la evenimente de networking locale si internationale si a contactului cu specialisti, consultanti si furnizori de know-how de specialitate. FBN Romania sustine conceptul si interesele afacerilor de familie in fata autoritatilor locale, centrale si internationale, sustine implicarea si sprijinirea unor activitati social-culturale, comunitare, filantropice sau de reprezentare a intereselor comunitatii de afaceri.

Prezent la eveniment, Johannes Volpini de Maestri, managing director EY Austria Private Client Service, specializat in problemele afacerilor de familie, s-a axat asupra marilor obstacole in afacerile de familie, subliniind faptul ca 33% dintre cele mai mari afaceri de familie din lume sunt localizate in Europa, in timp ce afacerile de familie din Europa reprezinta 85% din numarul total de companii si angajeaza mai mult de 144 milioane de persoane.

"Afacerile de familie s-au dovedit cruciale pentru stabilitatea economiei europene. Aceste companii au un numar record de angajati in acest moment si au continuat sa investeasca in capitalul uman intr-un moment in care Europa se confrunta cu rate mari de somaj. Dar, in ciuda contributiei lor majore la economia europeana, multe afaceri de familie considera mediul de reglementare presant, mai ales din punctul de vedere al impozitarii", a declarat Johannes Volpini de Maestri.