Inainte de a lansa afacerea Sofiaman in 1994, la Bacau, Mihai Mihailiasa a fost cadru militar, iar sotia sa Teodora invatatoare. Au inceput cu o investitie initiala de 20.000 de dolari in productia de pulovere, relocandu-se dupa doi ani la Targu-Neamt, moment care a coincis cu tranzitia la productia de confectii de tricot de bumbac, mai exact, pijamale.

Daca la inceput pentru Sofiaman lucrau doar cinci angajati, in momentul de fata numarul acestora se ridica la 98, dintre care 62 lucreaza in productie. Acestora li se alatura inca 110 angajati din patru fabrici partenere. Compania produce vestimentatie de interior, imbracaminte de noapte, lenjerie intima, articole pentru bebelusi si copii, tricouri casual de barbati si bluze usoare de dama (fabricate doar in sezonul de vara. Materia prima este achizitionata din Turcia, Germania si Italia.

La inceput una din principalele provocari a fost accesul limitat la finantare

Anual compania produce aproximativ 175.000 de bucati de pijamale, iar 14% din cifra de afaceri este generata de exporturi in tari precum Slovenia, Croatia, Cehia, Slovacia si Spania.

"La inceput una din principalele provocari a fost accesul limitat la finantare, generat de un mix de factori ce a inclus dobanzi bancare foarte mari si fluctuatii puternice ale cursului valutar. De asemenea, vreau sa mentionez si lipsa furnizorilor nationali de materie prima si accesorii. In momentul lansarii business-ului, aproape tot sectorul industriei textile primare din tara disparuse, ceea ce a lasat in urma o nevoie acuta pentru astfel de produse, conducand, in final, la necesitatea de a ne aproviziona din alte tari. Nu in ultimul rand, o alta provocare a fost lipsa clientilor specializati in domeniul lenjeriei", explica Florin Cucu, director general Sofiaman.

Compania a incheiat anul trecut cu o cifra de afaceri de peste 9 mil. lei, in timp ce profitul a depasit 240.000 lei. Pentru 2014, directorul general estimeaza o cifra de afaceri de 10,5 mil. lei si un profit de 260.000 lei. Totodata, compania va implementa un nou concept de retail pentru magazinele proprii in trei dintre locatiile existente si dezvoltarea retelei de magazine, atat proprii, cat si in franciza.

Citeste si:

"In urmatorii 5 ani ne propunem sa dezvoltam afacerea pe mai multi piloni, atat offline, cat si online. Vorbim aici de dezvoltarea retelei de magazine pana la un numar de 25 de locatii, cresterea exportului pe noi piete, dezvoltarea unui centru de creatie extern companiei, cresterea cotei de piata prin extinderea gamei de produse. De asemenea, extinderea noastra vizeaza si mediul online, atat printr-o crestere a expunerii la nivel national, cat si european", spune Florin Cucu.

In prezent, vanzarile online, lansate in urma cu doi ani, genereaza 3% din cifra de afaceri a companiei.

Nu este usor sa fii antreprenor in Romania

In Romania, pe segmentul homewear & lingerie, principalii competititori ai companiei sunt grupul Inditex, H&M, dar si Jolidon. "Nu este usor sa fii antreprenor in Romania. Acest lucru este determinat de un mix de factori si provocari. Segmentul de piata al tipurilor de articole produse de noi este unul destul de restrans. In plus, consumatorul roman are o afinitate pentru brandurile internationale, acesta fiind mai reticent atunci cand este vorba de produse textile romanesti. De asemenea, ne confruntam cu o fiscalitate ridicata si cu o oferta limitata pe piata fortei de munca de personal calificat, incepand de la angajatii in productie si pana la vanzari sau merchandising", completeaza Florin Cucu.

Florin Cucu, director general al Sofiaman, este unul dintre speakerii celei de-a doua editii a conferintei retailArena, unul dintre cele mai importante evenimente dedicate comertului traditional si online, organizat de wall-street.ro.