Dedeman, Arabesque, Praktiker, Hornbach si Ambient - au depasit anul trecut 1,6 miliarde de euro, reiese din bilanturile financiare depuse la Ministerul Finantelor Publice. Dedeman, compania fratilor Dragos si Adrian Paval, a ramas liderul detasat al pietei de bricolaj autohtone, cu o cifra de afaceri de 981 milioane de euro (calcul la cursul mediu anual din 2015), in crestere cu 27,8% comparativ cu 2014, potrivit News.ro.

Profitul net raportat de bacauani, care au ajuns sa aiba incasari mai mari decat toti competitorii la un loc, a crescut cu 35,1% in 2015, depasind 126,6 milioane de euro. Dedeman a fost singurul mare retailer din industria romaneasca de bricolaj care s-a extins intr-un ritm accelerat tocmai pe timp de criza. Si exista o evidenta a cifrelor: compania fratilor Dragos si Adrian Paval avea 13 magazine la finalul lui 2008, iar acum numara 42, in urma unor investitii de peste 400 milioane deeuro.

Cu peste 7.600 de angajati, Dedeman este al doilea cel mai mare angajator din Romania dintre companiile cu capital 100% autohton, dupa RCS-RDS. Dupa cifrele de afaceri din 2015, a doua pozitie a podiumului este ocupata de Arabesque. Compania s-a dezvoltat puternic pe vremea cresterii economice, crescand de la 60 milioane de euro in 2002 la peste 348 milioane de euro in 2015, cifra de afaceri cu circa 3% mai mare fata de anul anterior.

Distribuitorul de materiale de constructii, controlat de antreprenorul Cezar Rapotan, a incheiat 2015 cu un profit net de 10 milioane de euro. De altfel, Arabesque este si una dintre putinele companii romanesti care s-au extins peste hotare. Fondata in 1994, in Galati, Arabesque are 2.700 de angajati si o retea de 34 centre comerciale si depozite din Romania, Ucraina, Bulgaria si Republica Moldova. Topul retailerilor din bricolaj este completat de nemtii de la Praktiker, care detin pe piata locala 28 de magazine, iar anul trecut au avut vanzari in crestere cu 3,2%, pana la 136,7 milioane de euro, potrivit datelor raportate la Finante.

In schimb, retailerul a trecut pe pierderi in 2015, cu un rezultat negativ de aproape 2,4 milioane de euro, de la un profit de peste 20,4 milioane de euro in anul anterior, arata acelelasi date. Compania are in jur de 1.500 de angajati si din 2014 este controlata de distribuitorului de materiale de constructii Search Chemicals, la care este actionar si Omer Susli, presedinte al Asociatiei Oamenilor de Afaceri Turci.

Pe pozitia a patra in top este Hornbach Romania, care a raportat un profit de peste 1,2 milioane de euro in 2015. Retailerul german de bricolaj, prezent cu sase magazine in Romania si 770 de angajati, si-a crescut anul trecut afacerile cu 13%, de la circa 108 milioane euro venituri raportate la Ministerul Finantelor in 2014, la 121,8 milioane de euro in 2015, compania bifand astfel un al treilea an consecutiv de crestere organica. In schimb, Ambientul omului de afaceri sibian Ioan Ciolan a intrat din nou intr-o zona de turbulente.

Citeste si:

Distribuitorul de materiale de constructii Ambient a incheiat 2015 cu un declin de 56,5% al vanzarilor, care au coborat la 48,6 milioane de euro. Reteaua Ambient, concentrata preponderent in zona Transilvaniei, unde numara 12 centre comerciale, si-a adancit anul trecut pierderile la 25,8 milioane de euro, de la un profit de circa 8,2 milioane de euro in 2013. Businessul Ambient, fondat de Ioan Ciolan la inceputul anilor ’90, a trecut printr-un amplu proces de restructurare in ultimii ani, care a implicat diverse masuri pentru reducerea gradului de indatorare.

In 2014, Ciolan si-a diminuat participatia detinuta in cadrul Ambient la 70%, dupa ce a cedat un pachet de actiuni unui fond de investitii controlat de BCR, in schimbul stingerii unei creante de circa 4,5 milioane euro. Si afacerile Brico Expert, operatorul magazinelor retailerului francez Mr. Bricolage din Romania, au scazut anul trecut cu aproape 12%, pana la 10,5 milioane de euro. De asemenea, retailerul a raportat pierderi de circa 177.000 de euro in 2015. Cei mai mari actionari ai Brico Expert sunt Cezar Rapotan, proprietarul distribuitorului de materiale de constructii Arabesque, cu o participatie de 80,4%, si francezii de la Mr. Bricolage, cu 13,3%.

Pana la publicarea acestei stiri, informatiile financiare ale Leroy Merlin si ale Bricostore Romania, compania care opereaza lantul de magazine de bricolaj Brico Depot pentru anul 2015 nu erau actualizate pe site-ul Ministerului de Finante. Din datele publicate pana acum, anul 2015 le-a adus jucatorilor din piata romaneasca a bricolajului cresteri ale vanzarilor cuprinse intre 5% si 30%. In total, peste 15.000 de angajati lucreaza pentru cele opt mari retele de bricolaj prezente pe piata din Romania. Piata locala de bricolaj, estimata la 2-3 miliarde de euro anual, a fost in ultimii ani martora mai multor exit-uri.

Achizitia, in 2013, a Bricostore de catre grupul britanic Kingfisher, cel mai mare lant european de magazine de bricolaj, a declansat concentrarea unei piete pana atunci prin excelenta fragmentata. 2014 a fost marcat de exitul nemtilor de la Obi, dar si de doua tranzactii importante: omul de afaceri turc Omer Susli a achizitionat magazinele Praktiker Romania, iar grupul francez Adeo, proprietarul magazinelor Leroy Merlin, a cumparat cele 15 unitati ale austriecilor de la bauMax.

In acelasi an au fost derulate investitii de peste 60 de milioane euro in magazine noi si a aparut un nou brand pe piata - Brico Depot - in locul magazinelor Bricostore. In prezent, trei companii autohtone - Dedeman, Arabesque si Ambient - isi disputa cu cinci multinationale - Praktiker, Kingfisher (a cumparat Bricostore), Leroy Merlin (a cumparat bauMax), Hornbach si Mr. Bricolage - piata romaneasca de distributie a materialelor de constructii si bricolaj, in care micile firme au o pondere de circa 30%.