O marca deja cunoscuta pe piata, know-how-ul necesar punerii pe picioare a afacerii precum si asistenta ulterioara reprezinta doar cateva din avantajele pe care care un investitor le primeste in momentul in care doreste contractarea unei francize.

In schimb, el trebuie sa detina resursele financiare necesare initierii afacerii, sa corespunda profilului definit de francizor si, dupa caz, sa aiba in proprietate sau inchiriat spatiul unde va fi implementat conceptul. In plus, va plati o taxa de intrare in sistemul de franciza (practit pretul platit pentru folosirea marcii si primirea asistentei) si o parte anuala din profitul inregistrat. Uneori se plateste si o taxa de publicitate, ca o contributie la bugetul de publicitate al companiei a carei franciza a fost achizitionata.

Sistemul este preferat de tot mai multi investitori, numarul francizelor fiind aproape dublu in 2006 comparativ cu 2005. “Dinamica pietei va fi mult impulsionata acum, dupa intrarea Romaniei in Uniunea Europeana. 'Afacerile la cheie' trec de un miliard de euroVa fi impulsionata de caderea unor bariere vamale, de facilitarea comunicarii si de alinierea cadrului legislativ. Estimarea noastra este ca trendul observat la finele anului trecut, de 30 – 35%, se va pastra pentru urmatorii doi – trei ani”, a declarat pentru Wall-Street Razvan Blid, director CHR Consulting, companie care ofera consultanta pe piata francizelor. CHR Consulting a inregistrat anul trecut o cifra de afaceri de 250.000 de euro, estimarile pentru 2007 vizand o dublare la 500.000 de euro.

In prezent exista aproximativ 300 de “afaceri la cheie” care deruleaza impreuna afaceri ce au trecut in 2006 de pragul de un miliard de dolari. Succesul francizelor nu este insa garantat 100%, existand si companii care dau faliment desi incep o afacere care s-a dovedit profitabila initial. Cauzele pot fi multiple, de la incapacitatea francizatului de a gestiona businessul achizitionat si din cauza unei comunicari defectuoase dintre francizor si francizat, pana la lipsei asistentei francizorului si incompatibilitatile conceptului cu piata romaneasca.

Mc'Donalds, Ikea, Pizza Hut, Fornetti, Zara sau Ikea sunt branduri internationale care sau impus si pe piata autohtona, fiind printre cele mai cunoscute francize. Interesant este faptul ca tot mai multe companii autohtone aleg sa se extinda prin aceasta metoda. 'Afacerile la cheie' trec de un miliard de euro“Sunt si firme autohtone care au inceput sa foloseasca franciza ca o modalitate de a se extinde teritorial si a isi spori cota de piata“, spune la randul sau Adrian Gheorghe, managing director Thinkbig Franchise Consultants, companie care ofera de asemenea consultanta in domeniu. Euro GSM, GETTS, Medicis, Wu Xing, Silvian sau Ana Pan sunt doar cateva dintre companiile autohtone care au ales potrivit lui Razvan Blid sa se extinda prin aceasta metoda.

Desi nu aduc profiturile cele mai mari, francizele preferate de investitorii autohtoni sunt in general cele care cer o investitie mica. “Cel mai mare succes din piata il au francizele cu investitii mici, sub 10. 000 Euro acestea au cel mai mare numar de unitati deschise sub acelasi brand si sunt preferate de o buna parte din persoanele care aleg sa inceapa o afacere in franciza”, a mai spus pentru Wall-Street oficialul Thinkbig Franchise Consultants.

Spre exemplu, compania autohtona Frido, prezenta pe piata pet-shop-urilor dar si a produselor de gradinarit, a ales sa se extinda teriorial prin sistemul de franciza. Taxa de franciza este de 2.000 de euro, fiind necesar si un capital de 5.000 de euro pentru achizitionarea stocului de hrana pentru un an. De asemenea, doritorul acestei francize trebuie sa dispuna de un spatiu de 25-30 metrii patrati. Francizorul ofera dreptul de a folosi marca Frido, consultanta in amenajarea spatiului si in traing-ul vanzatorilor si editarea de brosuri pentru informarea si promovarea magazinului.

Exista insa si “afaceri la cheie” care necesita sume mult mai mari, atat pentru taxe cat si pentru investitia in echipamente sau in amenajare. Benvenuti, retailer oradean pe segmentul de incaltaminte si marochinarie, care are 16 magazine proprii si doua magazine deschise in franciza, a ales sa se extinda prin acest sistem. Lansarea oficiala a francizei va fi facuta la Salonul International RoFrancize 2007, care va debuta astazi la Romexpo si va fi deschis pe toata perioada weekendului. Francizatul trebuie sa detina un magazin de 150-200 metrii patrati, intr-un mall sau pe o artera comerciala, taxa de intrare in sistemul de franciza fiind de 5.000 euro la care se adauga o investitie initiala de aproximativ 120.000 euro: 60.000 euro reprezinta amenajarea magazinului, iar 60.000 euro sunt necesari pentru achitarea partiala a stocului initial de marfa. Potrivit oficialilor companiei, investitia va fi amortizata in trei ani.

'Afacerile la cheie' trec de un miliard de euroCele mai multe francize sunt deschise in retail si servicii, iar piata de food, desi este foarte vizibila, este departe de a atinge un nivel de saturatie. "Industria de food are la baza o piata cu multe nise, unele dintre ele fiind foarte putin acoperite inca in Romania. Daca vom compara industriile din SUA de Food si FastFood cu cele autohtone vom constata ca suntem inca la inceput. Sunt industrii de baza intr-o economie si este firesc sa fie competitive insa in Romania este prea devreme sa se vorbeasca de o saturatie a pietei”, mai spune Adrian Gheorghe.

Citeste si:

Exista insa si posibilitatea sa fiti refuzat de catre francizor, desi dispuneti de sumele necesare si va doriti sa deschideti o afacere in sistem de franciza. “In general negocierile dureaza in medie de la trei la patru luni. Negocierile pot esua datorita neacceptarii de catre francizat a conditiilor contractuale, datorita inflexibilitatii francizorului in raport cu cerintele impuse francizatului, datorita neindeplinirii criteriilor de eligibilitate de catre francizat, datorita neidentificarii unui spatiu adecvat, datorita rezultatelor negative ale analizei pietei locale in raport cu specificul businessului”, afirma Razvan Blid.

In ceea ce priveste taxa de intrare, aceasta variaza foarte mult, de la un domeniu la altul dar si in functie de alte criterii, cum ar fi notorietatea brandului, scopul pentru care ea este impusa - pentru a acoperi anumite cheltuieli ale francizorului in perioada premergatoare deschiderii unei noi locatii, este folosita ca si garantie, interesul francizorului de a intra pe o piata etc. Valoarea investitiei variaza si ea in functie de mai multi parametri, precum spatiul necesar deschiderii unei francize, decorarea acestuia, asigurarea stocului de marfa sau a echipamentelor tehnologice.

• Broaster Chicken - food (taxa de franciza 12.000 euro, investitia 30 - 40.000 euro, in functie de echipamente si dotari, consultant Thinkbig Franchise Consultants)

• Sprandi – retail (taxa de franciza 2.500 euro, investitia globala 30 - 50.000 euro, consultant Thinkbig Franchise Consultant)

• WSI – servicii (taxa de franciza 7.500 euro, investitia globala 10.000 euro - include taxa de franciza, consultant Thinkbig Franchise Consultant)

• Pizza Nova – food (taxa de franciza 5.000 euro, investitie globala 200.000 euro, redeventa 10% din vanzarile totale, consultant CHR Consulting)

• Balloide Photo - (taxa de franciza 20.000 de euro, investitie globala 60.000 euro, consultant CHR Consulting)

• Cumpana – (taxa de franciza 10.000 euro, investitie globala 23.000 euro, consultant CHR Consulting)