"Saptamana trecuta s-a decis in plenul Consiliului Concurentei pornirea unei investigatii pentru a analiza pietei industriei alimentare, atat asupra hipermarketurilor cat si a producatorilor. Analiza se va efectua pe piata comercializarii bunurilor alimentare pentru ca in ultima vreme au existat acuze reciproce", a spus Gheorghe Oprescu.

Gheorghe Oprescu, a mai declarat ca autoritatea de concurenta are nevoie de probe pentru a actiona in acest caz. "Nu putem da solutii de azi pe maine deoarece avem nevoie de probe", a spus Oprescu.
Pe data de 6 martie a.c., patronatele din industria alimentara au solicitat CC sa verifice piata de retail.

"Vom solicita CC sa ne comunice punctul de vedere pe care-l va obtine in urma analizei pe care o va face. Penalitatile pot ajunge la 10% din cifra de afaceri inregistrata in anul anterior. Noi nu dorim ca supermarketurile sa fie amendate, ci numai sa se aseze la masa cu noi si sa inceteze abuzul de putere. Cerem ca analiza sa fie confidentiala pentru ca oricum exista riscul ca unii producatori sa fie delistati, ca urmare a demersului nostru", a afirmat presedintele Patronatului National al Vitei de Vie si Viticulturii, Ovidiu Gheorghe.

De asemenea, patronatele si sindicatele din industria alimentara au propus elaborarea unui Cod de Bune Practici Comerciale in vederea eliminarii abuzurilor de putere exercitate de supermarketurile din Romania asupra producatorilor nationali prin impunerea unor conditii contractuale excesive.

Citeste si:

Astfel, patronatele si sindicatele sustin ca supermarketurile folosesc in relatiile cu furnizorii un sistem de practici discriminatorii si anticoncurentiale impunand producatorilor sa nu comercializeze altor magazine produse la preturi mai mici.

De asemenea, "lipsa de transparenta" a constituirii pretului de raft creeaza confuzie in randul consumatorilor in ceea ce priveste adaosul comercial real. Prin folosirea "taxelor ascunse" se ajunge la o crestere artificiala a preturilor de vanzare, iar profitabilitatea supermarketurilor poate ajunge pana la 60%, in timp ce producatorii si consumatorii inregistreaza pierderi.

Prin urmare, patronatele si sindicatele din industria alimentara vor demara o serie de actiuni comune precum: elaborarea unui Cod de Bune Practici Comerciale pentru supermarketuri, avizat de Consiliul Concurentei, Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale si Ministerul Economiei si Finantelor; incheierea unui accord intre reprezentantii industriei alimentare din Romania si cei ai supermarketurilor privind practicile comerciale; solicitarea unei reglementari legislativa in domeniul practicilor comerciale si extinderii supermarketurilor.