Potrivit lui Gelu Andrei (foto), administratorul Parking Experts, problema parcarilor stradale din centrul Bucurestiului ar putea fi rezolvata pana la sfarsitul lui 2009, printr-o investitie de cateva sute de mii de euro, urmata de extinderea spre celelalte zone ale orasului si constructia unor parcari supra si subterane.

Compania Parking Experts a fost fondata in urma cu un an de catre antreprenorul Gelu Andrei si cei patru parteneri ai casei de investii Capital Partners. Practic, Andrei venea cu know-how-ul, realizat in anii in care a comercializat dispozitive electronice pentru parcarile cu plata. Capital Partners, actionar majoritar al companiei, a oferit sustinerea financiara.

“Obiectivul nostru e urmatorul: vrem sa ne facem mana putin pe niste proiecte mai micute si apoi sa initiem o relatie cu municipalitatile, pentru administrarea parcarilor pe un intreg oras, sa spunem. Am inceput demersuri in sensul asta”, ne-a declarat Gelu Andrei.

Proiectele “micute” includ clienti cu capital privat – hoteluri, centre comerciale, cladiri de birouri. Parking Experts administreaza in prezent parcarea de circa doua sute de locuri a hotelului Phoenicia din nordul Bucurestiului si poarta discutii cu alti potentiali clienti care ar putea sa le dubleze afacerile in urmatoarele luni. Cifra de afaceri estimata pentru 2008 depaseste 500.000 de euro.

Insa miza cea mare raman miile de locuri de parcare aflate in administratia primariilor din marile orase ale tarii. “Am purtat discutii cu Primaria Municipiului Bucuresti si altele din tara. In acest moment, prioritatea Primariei Municipiului Bucuresti este sa relaxeze centrul orasului. Sa nu mai fie atat de multe masini in centrul Bucurestiului, sa fie o zona in speta dedicata pietonilor”, spune Andrei.

Respectiva “relaxare” ar putea fi obtinuta prin construirea a 4-5000 locuri de parcare stradala si eficientizarea celor deja existente. Practic, ar trebui instalate niste parcometre – aparate unde clientul introduce monezi in schimbul unor tichete de parcare. Un asemenea dispozitiv se autoalimenteaza cu energie solara si poate administra intre 20 si 70 de locuri de parcare. Pe langa instalarea aparaturii, parcarile stradale au nevoie de asfaltare si decupare.

Pentru un sector al Capitalei, organizarea unei parcari stradale cu aproximativ 500 de locuri costa pana in 300.000 de euro si dureaza cateva luni, potrivit lui Gelu Andrei.

Dalli vs. Parking Experts, in licitatia pentru parcarile Bucurestiului

In prezent, peste 50 de parcari din centrul Capitalei se afla in administratia firmei Dalli, care a castigat licitatia organizata de Primaria Municipiului Bucuresti in 2005. Recent, primarul Capitalei, Sorin Oprescu, a cerut rezilierea contractului cu Dalli, care expira, teoretic, in anul 2010.

“Se spunea ca Dalli ar fi detinut monopolul asupra parcarilor din Bucuresti. Adevarul e ca nici nu erau foarte multe parcari administrate si amenajate profesionist in Bucuresti, dar era si singurul operator pe piata”, spune Andrei, managerul celei de a doua companii care se ocupa cu administrarea parcarilor cu plata din Bucuresti.

Parking Experts isi propune sa participe la urmatoarea licitatie organizata de primarie, in urma caruia spera sa obtina concesionarea locurilor de parcare din cateva sectoare ale Capitalei. “Ma indoiesc ca se va organiza o lictatie pentru parcarile din intreg Bucurestiul pentru ca acum nu se mai doreste un asa-zis monopol”, spune Andrei.

Citeste si:

In lupta cu Dalli si cu alti potentiali jucatori, Parking Experts mizeaza pe un atu care ar putea fi decisiv – banii pentru investitii. Altfel spus, strategia companiei este nu doar sa administreze locurile de parcare obtinute prin concesionare, ci sa si investeasca milioane de euro in parcari noi, atat stradale cat si “off-street” – parcari supraterane si subterane.

Potrivit managerului, finantarea proiectelor Parking Experts se va produce, cel mai probabil, prin intermediul casei de investitii Capital Partners, care a fost cumparata recent de grupul financiar Piraeus, in schimbul sumei de 32 de milioane de euro.

Parcari de 10 milioane de euro

Fondurile de care vor dispune Parking Experts vor fi directionate in primul rand parcarilor stradale, pentru ca “mai intai trebuie sa facem ordine pe strazi”. Echipamentele electronice pentru parcarile “on-street” vor fi cumparate de la producatorul francez Parkeon, lider mondial in domeniu, care ocupa peste 60% din piata globala de parcare stradala.

Dupa organizarea parcarilor stradale, care solicita investitii de pana la 300.000 de euro/sector, compania isi propune sa se concentreze pe zona de parcari “off-street” – construirea si echiparea parcarilor supra si subterane, care poate ajunge la peste 10 milioane de euro pentru constructia unei parcari cu mai multe sute de locuri.

Aparatura “off-street”, care include bariere, sisteme de securitate si taxatoare, va fi cumparata de la compania austriaca Skidata, care a vandut peste 5.000 de astfel de sisteme in intreaga lume.

Investitiile de ordinul milioanelor de euro vor fi recuperate prin negocierea concesionarii noilor parcari pe perioade lungi de timp – maximum 49 de ani, conform legislatiei europene. “O construim, o administram, ne recuperam investitia, scoatem profit, iar la sfarsitul celor 49 de ani, structura respectiva ramane in proprietatea municipalitatii”, explica Gelu Andrei.

Profitul obtinut din afacerea cu parcari se imparte intre companie si municipalitate, dupa un raport prestabilit. In cazurile in care intreaga investitie este asumata de companie, primariei ii revine un procent de 20-30% din profit.

Automatizarea, pe model occidental

“Strategia noastra in momentul de fata este sa automatizam, folosind cele mai bune aparate existente pe piata”, spune Gelu Andrei. Acesta este si motivul pentru care managerul s-a orientat spre Skidata si Parkeon – producatori de aparatura premium.

Automatizarea este necesara din trei motive principale, spune managerul. In primul rand, toate platile se concentreaza intr-un singur loc. Apoi, se previne frauda, posibila daca parcarea este administrata de catre angajati. Nu in ultimul rand, sistemul de raportare catre terta parte – in speta, municipalitatea – este mai simplu si mai transparent, deoarece aparatele din parcari realizeaza singure rapoarte zilnice sau lunare, ce pot fi consultate cu usurinta.

Boom-ul anilor 2000 pe piata parcarilor

Inca nu s-a conturat o piata a administratorilor de parcari, crede Gelu Andrei. Exista diferita companii in mai multe orase din tara, mai mult sau mai putin profesioniste. Insa necesitatea unor parcari organizate s-a resimtit doar in ultimii ani, crede managerul.

“In 2000-2001 a avut loc un «boom» odata cu relaxarea sistemelor de creditare si leasing. Atunci a devenit o problema si administrarea parcarii stradale. Tot atunci au rasarit si cateva companii, dar pana acum nu cred ca a fost o prioritate sa automatizezi. Dar spre asta se va tinde pentru ca doar asa poti administra eficient. Acesta este modelul in strainatate si asa va fi si la noi”, conchide Andrei.