“In acest moment, cel putin 10 cafenele din Capitala sunt scoase la vanzare, insa nu cred ca isi vor gasi cumparatori in vremurile acestea. Cred ca pana la sfarsitul lui 2009 circa 20%-30% dintre cafenelele si restaurantele bucurestene se vor inchide pentru ca nu mai au clienti”, a declarat, pentru Wall-Street, Catalin Mahu, proprietarul Trotter Restaurant, care a adaugat ca marjele de profit din aceasta industrie sunt mult sub ceea ce se vehiculeaza, de 7%-12%.

Mahu nu considera micsorarea preturilor o solutie viabila pe timp de criza. “Sunt restaurante care au scazut cu pana la 50% pretul meniurilor, iar de aici se pot trage doua concluzii: fie in trecut isi pacaleau clientii cu preturi mult peste ceea ce ofereau, fie acum scad din calitatea serviciilor pentru a-si permite asemenea reduceri de preturi”, a declarat proprietarul La Mama.

El a adaugat ca preturile in cadrul lantului de restaurante pe care il detine au scazut nesemnificativ, cu pana la 4% in ultimele luni.

Desi e foarte greu de estimat in ce procent va scadea numarul clientilor restaurantelor, Mahu a observat deja un declin de circa 5% in ultimele luni.

Nici reducerea numarului de angajati nu este o optiune pentru Trotter Restaurant. “Avem in prezent circa 470-480 de angajati, iar obiectivul meu pentru 2009 este sa nu concediez nicio persoana din cauza crizei, adica pentru a reduce costurile. Concedierile se vor efectua ca si pana acum din motive de ineficienta sau neprofesionalism”, mai spune Mahu, care crede ca unul dintre partile pozitive ale acestei crize este sfarsitul dictaturii angajatului.

“In ultimii ani, am trait intr-o era a angajatilor care, pe fondul deficitului de forta de munca, isi doreau sa aiba un salariu mare fara sa faca nimic. Nu spun ca acum trebuie sa ne transformam in stapani de sclavi, insa in perioada urmatoare oamenii trebuie sa munceasca mult mai mult pentru a-si mentine locurile de munca”, considera acesta.

In ceea ce priveste planurile de extindere atat ale restaurantelor La Mama, cat si ale lantului de cafenele Cafepedia, acestea vor continua, dar nu sunt inca definitivate. “Cu siguranta vom extinde atat reteaua de restaurante, cat si cea de cafenele, insa depinde foarte mult de evolutia pietei imobiliare. In urmatoarele luni vom deschide o cafenea la Iasi, iar in rest ramane de vazut”, a mai afirmat Mahu, care spune ca toate investiile viitorare vor fi sustinute din resurse proprii pentru ca finantarea este foarte scumpa si nerentabila in prezent.

Compania Trotter Restaurant a inregistrat anul trecut o cifra de afaceri 9-10 milioane euro, iar anul acesta isi propune mentinerea valorii in lei a acestei cifre. “Nu pot da o estimare a cifrei de afaceri in euro pentru ca nu se stie cum va evolua cursul, insa vrem sa ne mentinem la echivalentul valorii in lei a cifrei de afaceri din 2008”, mai declara proprietarul La Mama si Cafepedia.

Acesta nu are in plan achizitia unor jucatori care nu vor putea face fata conditiilor economice actuale, dar nici dezvoltarea a noi branduri. “Nu cred ca diversitatea este o solutie pentru ca nu poti face multe lucruri la fel de bine. Nu inseamna ca daca ai o firma deasupra unui restaurant ai un brand. Brandul trebuie sa treaca proba timpului, degeaba deschizi un nou restaurant daca il inchizi in urmatoarele luni”, declara reprezentantul Trotter Restaurant.

La Mama a fost lansat in februarie 1999. In prezent, exista sapte restaurante La Mama, unul dintre ele in Mamaia.

Trotter Restaurant opereaza patru cafenele Cafepedia si intentioneaza sa deschida cel putin inca una pana la sfarsitul anului.

Pe piata restaurantelor si a cafenelelor Mahu activeaza alaturi de Dragos Petrescu, care conduce City Grill si City Cafe, sau Tudor Dragomir Niculescu, care dezvolta lantul Turabo.