Astfel, pe primul loc se mentine Metro, care a raportat vanzari de 2,13 miliarde euro anul trecut, in crestere cu peste 9% fata de anul precedent.

Acest avans se datoreaza in principal expansiunii diviziei Real a retailerului german care anul trecut a inaugurat nu mai putin de 6 unitati, ajungand la 20 de hypermarketuri la sfarsitul anului trecut. Astfel, divizia de hipermarketuri a grupului a avut in 2008 vanzari de 638 milioane euro in Romania, in crestere cu 74% fata de 2007.

In ceea ce priveste divizia de cash &carry, aceasta a inregistrat un declin in euro de circa 6% pe piata locala, pana la 1,49 miliarde euro, dar o crestere de 5% in moneda locala.

Cel de-al doilea jucator de pe piata, Rewe, a rulat, prin cele trei divizii ale sale active in prezent pe piata romaneasca, Selgros Cash & Carry, Billa si Penny Market, afaceri de 5,51 miliarde lei (1,5 miliarde euro) anul trecut, in crestere cu circa 18% fata de cele 4,64 miliarde lei (1,4 miliarde euro) raportate in 2007.

Afacerile Selgros au urcat cu 15%, la 3,16 miliarde lei (858 mil. euro), iar veniturile Billa au avansat cu 10%, pana la 320 milioane lei (87 mil. euro).

La sfarsitul anului trecut, Rewe detinea in Romania 17 unitati Selgros, 34 de supermarketuri Billa si 72 de magazine de discount Penny Market si Penny Market XXL.

Carrefour completeaza topul primilor trei jucatori din retailul modern in 2008, cu afaceri de 1,19 miliarde euro in 2008, ceea ce inseamna un avans de 51,8% fata de 2007, la un curs de schimb constant. Astfel, Carrefour Romania a inregistrat in 2008 cea mai mare crestere a vanzarilor anuale la nivel mondial, magazinul Carrefour Orhideea fiind cel de-al treilea magazin Carrefour la nivel global din punct de vedere al vanzarilor.

Luand in considerare fluctuatiile de curs valutar, vanzarile Carrefour de pe piata romaneasca au crescut cu 37,4% in 2008.

Perspectivele pentru 2009


In ceea ce priveste estimarile pentru acest an, retailerii raman foarte rezervati, vanzarile acestora mergand mana in mana cu evolutia actualei crize mondiale.

„Ne asteptam ca vanzarile din Romania in primul trimestru, in euro si cu ajustarile date de efectele calendaristice, sa fie la un nivel aproximativ celui din anul precedent”, declara reprezentantii Metro Romania.

Acestia declara ca luna ianuarie a fost una cu o activitate comerciala dezvoltata, vanzarile din februarie fiind trase putin in jos de lipsa unei zile de activitate fata de anul trecut, 2009 fiind un an bisect. Dezvoltarea din luna martie este influentata, in mare masura, de adaptarea la Sarbatorile Pascale.

Cu toate acestea, o previziune certa pentru intreg anul financiar 2009 nu este realizabila in acest moment, in opinia celor de la Metro Group.
Pe termen mediu, Metro Group se asteapta ca vanzarile sa creasca cu peste 6% pe an.

In privinta veniturilor operationale (EBIT) inainte de elementele speciale, retailerul se asteapta la o crestere de peste 8% pe termen mediu.
Pentru a eficientiza costurile in actualul context economic Metro are in plan disponibilizari masive in urmatoarea perioada. „La nivel de grup, Metro AG va concedia 15.000 de angajati, ca parte din planul de reducere a costurilor, intitulat Shape 2012, care va afecta si piata locala”, au mai declarat reprezentantii companiei.

Nici reprezentantii Carrefour nu au inca estimari clare privitoare la evolutia afacerilor anul acesta. “Evolutia pietei de retail depinde foarte mult de factori externi, cum ar fi, de pilda, daca Guvernul va decide sau nu inghetarea salariilor”, a declarat, intr-un interviu acordat Wall-Street, Andreea Mihai, marketing manager Carrefour Romania.