Totodata, sectoarele electrocasnice mari, electronice si IT au trecut printr-o descrestere de aproximativ o treime.

Piata globala de bunuri electrice monitorizata de catre GfK Temax a atins valoarea de 356 milioane de euro in primul trimestru al acestui an, cea mai mica valoare din ultimii doi ani. Declinul total de 33,4% comparativ cu acelasi trimestru al anului 2008 (534 mil. euro) poate fi atribuit scaderii vanzarilor pe toate segmentele de piata.

Aparatura electrocasnica mica a fost categoria cea mai putin afectata in perioada mentionata, coborand totusi cu 16%, in timp ce telecomunicatiile au scazut cu 26,7%. Electrocasnicele mari, electronicele de larg consum si produsele IT au aratat scaderi mai accentuate, pierzand 35.9%, 34,4% si, respectiv, 34,3%.

De asemenea, scaderi au raportat si sectorul foto (41,5%) si cel de echipamente de birou (44,9%).



Comparativ cu alte sectoare, aparatura electrocasnica mica a inregistrat o performanta mai buna in primul trimestru al anului 2009. Cu toate acestea, vanzarile scazute din lunile februarie si martie au contribuit la un declin de 16% la nivelul intregului segment.

Pe de alta parte, piata de telecom s-a comprimat cu 26,7 in primul trimestru, declinul vanzarilor fiind compensat de performanta telefoanelor Smart Phone. Astfel, piata de telecom se situa la finele primului trimestru din 2009 la valoarea de 64 mil. euro.

A doua cea mai importanta piata din sectoarele monitorizate de GfK Temax-aparatura electrocasnica mare-a inregistrat o scadere de 35,9% pentru primul trimestru din 2009, pana la 66 de milioane de euro.

"Dinamica declinului vanzarilor este similara pentru toate grupele de produse din aceasta categorie; numai segmentul incorporabilelor a dat semne incurajatoare. Acest lucru se poate atribui, in principal, nu numai unui declin mai putin intens in ceea ce priveste cererea, cauzata de preferinta actuala a consumatorilor spre acest segment, dar si unei mai slabe deprecieri a pretului comparativ cu evolutia pe segmentul electrocasnicelor clasice, de sine statatoare", se arata in raport.

Piata TV - declin de 34,4%. Cerere in crestere pentru notebook-uri

In primul trimestru al acestui an, piata de electronice a totalizat 59 milioane de euro, in scadere cu 34,4% fata de aceeasi perioada a anului trecut. Vanzarile de televizoare cu plasma si LCD au inregistrat cote de crestere negative, de doua cifre, in primele doua luni ale anului, categoria cea mai afectata fiind plasmele.

La randul sau, sectorul IT a scazut cu 34,3% in primul trimestru al anului, pana la 129 mil. euro, pe fondul declinului vanzarilor pentru monitoare si calculatoare desktop. In schimb, notebook-urile au fost cel mai putin influentate de criza datorita cererii in crestere de laptopuri cu pret mic (notebook-uri de dimensiune mica si portabilitate ridicata).

Cu vanzari totalizand 7 milioane de euro, piata foto a scazut cu 41,5% in comparatie cu perioada similara din 2008. Cea mai mare parte a vanzarilor din acest sector este generata de aparatele foto digitale compacte, categorie care a raportat o descrestere valorica de aproximativ 40%.

Sectorul echipamentelor de birou a generat o valoare de 14 milioane de euro in T1 din 2009, ceea ce se traduce printr-o scadere de 44,9% comparativ cu aceeasi perioada a anului precedent.

Potrivit raportului GfK, tranzitia catre imprimantele multifunctionale, produse cu evolutie mai buna, nu a fost suficienta pentru a compensa declinul vanzarilor de imprimante.

In euro milioane T2 2008 T3 2008 T4 2008 T1 2009 Evolutie % T1 2008 vs. T1 2009
Electronice de larg consum 103 101 155 59 -34,4%
Foto 16 20 16 7 -41,5%
Electrocasnice mari 128 155 147 66 -35,9%
Electrocasnice mici 22 25 27 17 -16%
IT 213 205 258 129 -34,3%
Telecomunicatii 73 92 110 64 -26,7%
Echipamente de birou&Consumabile 24 23 29 14 -44,9%

Sursa: GfK Temax Romania, GfK Retail and Technology

GfK Temax este un indicator dezvoltat de GfK Retail and Technology pentru a monitoriza piata produselor de folosinta indelungata. Raportul este publicat la nivel international, iar concluziile se bazeaza pe studiile efectuate in panelul de retail al GfK Retail and Technology.

Panelul de retail include date de vanzari de la peste 190.000 de magazine din intreaga lume.

Compania de cercetare de piata GfK Romania a incheiat anul trecut cu o cifra de afaceri de 9.1 milioane euro in 2008.

Infiintat in 1934, grupul GfK este unul dintre liderii mondiali in domeniul cercetarilor de piata, cu 130 reprezentante, birouri si participari in peste 90 de tari si aproximativ 10.000 de angajati. Activitatile grupului GfK sunt impartite in trei segmente: cercetare Ad Hoc (Custom Research), cercetare continua pentru bunuri electronice si electrocasnice (Retail and Technology) si Media.