Alina Apetrei, Paula Alexandrescu14 August 2009 in Companii

Cum vad managerii din Romania rezultatele economiei din T2


Cum vad managerii din Romania rezultatele economiei din T2
Jean Valvis, creatorul brandului LaDorna, considera ca acum este momentul unei competitivitati concrete din partea fortelor economice autohtone.

“De mult timp economia romaneasca s-a bazat pe aportul investitiilor straine. Acum este momentul unor schimbari de structura. Gaurile trebuie sa fie inchise prin competitivitatea fortelor economice autohtone. Aceasta inrautatire a economiei romanesti ar trebui sa sune clopotelele liderilor politici. Considera ca etica in afaceri, reducerea birocratiei ar trebui sa primeze. Eu imi exprim dorinta continuarii investitiilor in domeniile pe care le consider strategice”, a declarat Valvis.

In opinia lui Ovidiu Wencz, directorul general al Tabco-Campofrio, evolutia economiei romanesti in cel de-al doilea trimestru reprezinta un raspuns realist la toate declaratiile “cosmetizate” ale politicienilor.

“Acestea sunt semnele reale ale recesiunii severe in care ne aflam. Vorbim de actiuni insuficient de substantiale ale politicienilor romani in raport cu amploarea recesiunii prin care trecem. Guvernantii sunt total condamnabili. Nu a existat o anticipatie, o viziune a crizei. Tot ce am vazut pe scena politica au fost interese, disensiuni. Guvernul nu este la carma jocului”, spune Wencz.

Totodata, afirmatia BNR potrivit careia Romania a atins deja punctul minim de scadere economica este catalogata drept o declaratie “cu caracter linistitor, indusa politic”.

“S-a consumat mult prea multa energie si atentie asupra segmentului politic si prea putin asupra verbului «a face». Cred ca in trimestrul 4 sau in trimestrul 1 din 2010 vom atinge punctul minim de scadere economica. Non-actiunea ne-a costat. Solutia trebuia luata in urma cu 4-5 luni si anume reducerea drastica a cheltuielilor bugetare. Acum aceste masuri se aseamana cu o operatie pe viu. De asemenea, ar trebui sa continue sa investeasca in agricultura, o cenusareasa a economiei noastre”, explica Ovidiu Wencz.

El nu vede semne de revenire economica decat dupa cel de-al doilea trimestru din 2010, in cazul in care masurile anticriza vor fi luate cat mai rapid.

“Lunile de iarna si primavara, din start mai dificile pentru afaceri, vor fi dure. Iarna aceasta ne va prinde nepregatiti. Cei care au avut o politica investitionala nechibzuita vor suferi, intrucat acum 1 mil. euro face cat 5 mil. euro acum. Afacerile Campofrio sunt in stagnare in trimestrul doi, nu am dat oameni afara, volumele au inregistrat o scadere rezonabila”, afirma Wencz.

Pe de alta parte, Andrew Taylor, vicepresedinte comercial Caroli Foods, declara ca, desi toate sectoarele economiei au fost afectate de recesiune, piata locala a mezelurilor ar putea afisa un declin mai mic, de aproximativ 5% in 2009.

“Este greu de estimat cand vom atinge punctul minim de scadere economica, insa credem ca piata mezelurilor furnizeaza produse indispensabile, astfel incat declinul nu va fi resimtit atat de tare precum in alte sectoare. Oamenii au nevoie de alimente, trebuie sa le intelegem grija pentru bugetele lor si sa venim cu mesajul corect si un portofoliu de produse adecvat”, spune Andrew Taylor.

“Business-ul Caroli Foods rezista, suntem in linie cu tot ce ne-am propus si chiar la un nivel usor mai bun decat anul trecut. Am incercat sa profitam de toate oportunitatile pe care piata ni le ofera: distributia (a fost imbunatatita prin focus asupra zonelor cheie), produse (lansarea de noi sortimente si produse in concordanta cu tendinta consumatorilor de a se indrepta spre categoria economic), marketing (continuarea investitiilor in branduri prin lansarea unei noi platforme de comunicare), PR si corporate (procesul de rebranding al tuturor brandurilor Caroli Foods).

Potrivit lui Matanya Schwartz, directorul Strauss Romania, magnitudinea recesiunii prin care trece tara noastra este comparabila cu ritmul de crestere al economiei din ultimii ani.

“Chiar daca acesti ani de crestere economica record au adus multe beneficii societatii romanesti, au amplificat in acelasi timp instabilitatea. Ceea ce asistam astazi in Romania este o ajustare a acestor dezechilibre”, declara Matanya Schwartz.

De asemenea, acesta subliniaza faptul ca Romania ramane pentru compania pe care o conduce o tara cu un potential ridicat de crestere, datorita numarului mare de locuitori si consumului inca redus de cafea per capita.

“Piata de cafea a fost mai putin afectata de criza economica, intrucat consumatorii renunta foarte greu la acest produs. Potrivit unor studii de piata recente (Eurodata Management-Daedalus Group), piata locala de cafea a cunoscut in primul trimestru din 2009 o crestere similara cu cea din aceeasi perioada din 2008, atat in volum, cat si in valoare. Cu toate acestea, ne asteptam la o incetinire a ritmului de crestere ca urmare a contextului economic”, spune Schwartz.

Chiar daca ii este dificil sa ofere estimari asupra evolutiei economiei in urmatoarele trimestre din 2009, directorul Strauss Romania sustine ca in momentul in care marile economii vor reincepe sa creasca si Romania va urma aceeasi tendinta.

“In tarile din vest si de asemenea in Extremul Orient sau Brazilia, am trecut deja de punctul minim de scadere. In aceste conditii ma astept la o imbunatatire continua a mediului economic. In cazul Romaniei, 2010 va continua sa fie un an cu multe provocari, cel putin pana in ultimul trimestru. Guvernul ar trebui sa opereze masuri drastice, in special in cazul sectorului privat, pentru a impulsiona revenirea economica”, afirma Matanya Schwartz.

Ce spun asiguratorii despre contractia economica?


Aceasta contractie a PIB-ului a fost asteptata in piata, potrivit Corneliei Coman, CEO ING Asigurari de Viata, care a fost pregatita in oarecare masura de revizuirea prognozei pentru acest an de catre Fondul Monetar International si Guvern la -8,5%.

Potrivit executivilor din sistem, evolutia economiei a influentat negativ si piata autohtona a asigurarilor.

Astfel, in opinia Corneliei Coman, efectele s-au concretizat in scaderea vanzarilor noi, cresterea numarului de rezilieri de contracte si respectiv rascumparari, ceea ce a dus la scaderea primelor brute subscrise cu 2,9% in semestrul I, in zona asigurarilor de viata.

Un alt efect, spune Coman, consta in cresterea ponderii vanzarilor de produse traditionale, cu garantii, in detrimentul celor cu componenta investitionala, unde gradul de risc este mai mare.

“Desi nu exista inca date detaliate pe sectoare productive, pe baza indicatorilor lunari se poate estima ca evolutia PIB a fost afectata in sens negativ in special de componenta de consum si servicii, reflectata de inrautatirea dinamicii cifrei de afaceri din comert”, explica Coman.

De asemenea, spune sefa ING Asigurari de Viata, constructiile au avut o evolutie puternic descendenta in trimestrul II fata de trimestrul I (dinamica anuala de la +2,7% in T1, la -15,4% in T2), cu toate ca luna iunie a consemnat o evolutie imbunatatita in acest domeniu, posibil si datorita asteptarilor pozitive legate de programul “Prima Casa”.

“Sectorul industrial a inregistrat in trimestrul II o relativa revenire, contractia anuala a activitatii scazand la -8,7%, ceea ce reprezinta o imbunatatire semnificativa fata de -12% in trimestrul I 2009. Un rol deosebit de important l-a jucat producatorul intern de automobile Dacia Renault care a inregistrat vanzari pe fondul ameliorarii cererii externe in contextul atenuarii sau chiar inversarii tendintei de contractie economica pe pietele externe”, detaliaza Coman.

Spre exemplu, adauga ea, PIB-ul Frantei a inregistrat in cel de-al doilea trimestru o crestere pozitiva de 0,3%, dupa 4 trimestre consecutive de scadere economica. De asemenea, Germania a inregistrat o crestere de 0,3% a PIB-ului.

In ceea ce priveste piata asigurarilor din Romania in urmatoarele doua semestre, oficialul ING estimeaza ca se va putea observa o evolutie in comportamentul consumatorilor si in functie de masurile guvernamentale care vor fi luate in perioada urmatoare.

La randul sau, Theodor Alexandrescu, directorul general al AIG Life, crede ca una din problemele tarii noastre care afecteaza domeniul asigurarilor de viata este lipsa stimulentelor financiare pentru economisirea pe termen lung. ”Introducerea unor asemenea stimulente ar reintoarce banii in economie si ar sprijini investitiile in programe de infrastructura. In particular, asigurarile constituie unul din principalele instrumente care ofera investitii in stat pe termen lung”, declara Alexandrescu.

“De asemenea, industria poate fi influentata de succesul progamului “Prima Casa”, care va debloca sectorul creditarii si, deci, si segmentul bancassurance. Desi estimez ca piata asigurarilor de viata va evolua, ma astept la o stagnare”, adauga Coman.

Cativa factori determinanti ar fi amanarea de catre unele persoane a deciziei de achizitionare a unei asigurari de viata din cauza incertitudinii viitorului financiar, dar si scaderea volumului creditarii, afectand astfel sectorul bancassurance.

Totusi, in pofida situatiei economice in care se afla Romania, nevoia de asigurare a romanilor nu scade, astfel ca oamenii vor avea, in continuare, nevoie, potrivit declaratiilor lui Alexandrescu, de beneficiile politelor.

„Accidentele se intampla, imbolnavirea nu poate fi prevenita intotdeauna si cu totii ne vom retrage la un moment dat din activitate pentru a beneficia de o pensie. Prin urmare, consideram ca situatia economica actuala este temporara, asigurarea de viata fiind o investitie pe termen lung. Planul financiar cu protectie si economisire pe termen lung, in parteneriat cu o companie puternica, sustine stabilitatea financiara a familiei, dincolo de cicluri economice si turbulente inerente acestui termen lung”, detaliaza Alexandrescu.

In ceea ce priveste compania pe care o conduce, Cornelia Coman a declarat, pentru Wall-Street, faptul ca a sesizat deja o serie de semnale pozitive odata cu trimestrul al doilea.

„De exemplu, clientii care incheie asigurari de viata aloca resurse financiare mai importante, astfel crescand valoarea primei medii cu 10% atat pentru produsele traditionale, cat si in cazul celor unit linked, iar veniturile din investitii au crescut cu 31% in perioada aprilie-iunie fata de aceeasi perioada a anului trecut. Asteptam asadar o continuare a acestor semnale de imbunatatire si pentru restul anului si ne propunem sa ne mentinem cota de piata”, adauga sefa liderului pietei asigurarilor si pensiilor private din Romania.





Recomandare Oamenii de afaceri: Scaderea economica este rezultatul a ceea ce a facut Guvernul pentru mediul de afaceri




Citeste si

mai multe articole din Companii