Piata de training, care a atins un maxim record la sfarsitul anului trecut, in ciuda impactului avut de criza financiara internationala, va resimti socul recesiunii inca 2-3 ani, apreciaza reprezentantii furnizorului de servicii profesionale Interact, unul din cei mai importanti jucatori de profil din Romania.
“Apreciez ca in urmatorii 2-3 ani, piata de training nu va mai reusi sa atinga nivelul din 2008. Perioada in care o firma de training lua un credit pentru a-si infiinta unul sau mai multe sedii a trecut”, a declarat, pentru Wall-Street, Georgeta Dendrino, managing director si actionarul majoritar al Interact.

Spre deosebire de alte firme de training de pe piata locala, Interact nu detine birouri proprii la nivel national, ci doar un sediu inchiriat, situat in centrul Bucurestiului, cheltuielile fixe anuale fiind minime.

Cu toate acestea, la inceputul anului, compania a renogociat atat contractul de inchiriere, cat si contractele semnate cu anumiti furnizori.

“Cred ca aveam o evolutie mai buna a afacerilor din 2009 daca reduceam costurile chiar de la inceputul anului si nu din aprilie. Am amanat decizia de miscorare a cheltuielilor, deoarece in primele luni ale anului a trebuit sa livram foarte multe cursuri”, afirma Dendrino.

Interact a inregistrat o scadere cu 40% a businessului in primele noua luni ale anului, comparativ cu aceeasi perioada a lui 2008.

“In ceea ce priveste afacerile pe 2009, ne dorim sa nu pierdem bani si credem ca vom putea realiza acest lucru, in ciuda scaderii business-ului. Tinta noastra este ca in 2010 sa avem un profit semnificativ”, spune Dendrino.

Interact a avut o cifra de afaceri de circa 1,4 milioane de euro in 2008, clasandu-se pe locul al cincilea in topul celor mai importanti jucatori din piata locala de training, potrivit datelor financiare inregistrate pe site-ul Ministerului de Finante.

Pe primul loc in topul pe 2008 al furnizorilor de servicii profesionale s-a plasat compania Codecs, cu o cifra de afaceri de 4,7 milioane de euro, urmata de Ascendis – 4,6 mil. euro, TMI Romania – 2,1 mil. euro si United Business Development – 1,7 mil. euro.

Alti jucatori importanti din piata de training sunt Human Invest, Trend Consult, For People, Exec-Edu sau Corporate Dynamics. [Trainerii - Inovatori pe o piata scufundata]

Pentru 2009, furnizorul de servicii de formare profesionala mizeaza pe o cifra de afaceri de 0,8-0,9 milioane de euro.

Chiar daca a resimtit din plin efectele crizei financiare, compania a reusit sa livreze cursuri in Franta, asa cum planificase inca de la sfarsitul lui 2008. Interact nu are un birou in Franta, dar are un angajat permanent care livreaza cursuri.

Recesiunea a amanat planurile companiei de a tine traininguri in Olanda si San Francisco (SUA), doua din tintele externe anuntate in 2008.

“Deocamdata, proiectele din Olanda si Statele Unite au fost puse pe hold (in asteptare - n.red.). Ne propunem insa ca anul viitor sa tinem cursuri in tari europene cu o economie comparabila cu cea a Romaniei, cum ar fi Serbia sau Croatia”, mentioneaza Dendrino.

Interact nu este singura compania romaneasca de training prezenta si pe alte piete europene. Grupul de firme Trend Consult, cu afaceri de 1,1 milioane de euro in 2008, a inaugurat anul trecut primul birou extern de training, in Austria, in urma unei investitii de 300.000 de euro.

Cea mai dificila perioada pe care a traversat-o furnizorul de servicii de formare profesionala in 2009 a fost in lunile de vara.

“Luna iunie a fost foarte grea pentru noi, iar in iulie si august am crescut putin fata de iunie. Activitatea a inceput sa functioneze insa mult mai bine incepand cu septembrie. Din fericire, avem semnate contracte atat pentru sfarsitul anului, cat si pentru inceputul lui 2010”, subliniaza Lucian Mihai (foto jos), managing partner Interact.

Cei mai importanti clienti ai firmei de training sunt Petrom, Nestle sau Vodafone. Tarifele medii practicate de Interact pentru o zi de training se ridica la 1.500-2.000 de euro, in scadere cu 20-25% fata de anul trecut.

Infiintata in 1997, Interact a devenit mult mai cunoscuta pe piata locala dupa ce, in 2007, l-a adus in Romania pe Michael Porter, profesor la Harvard Business School si unul din cei mai cunoscuti ganditori de business la nivel mondial.

“A durat ceva pana l-am convins pe Porter sa vina in Romania. In plus, am avut surprinderea ca multi oameni de afaceri sa fi auzit de el, lucru care a ingreunat putin toata organizarea. Cu doi ani inainte ca Porter sa vina in Romania, am vrut sa-l aducem pe Jack Welch, dar nu am reusit din cauza anumitor cerinte ale acestuia. De exemplu, dorea sa se cazeze la un hotel din lantul Four Seasons, imposibil de gasit in Romania”, mentioneaza Dendrino.

Jack Welch a sosit pana la urma in Romania anul trecut, dupa ce sotii Octavian si Mihaela Pantis, care conduc firmele de training TMI Romania si Qualins, au reusit sa-l convinga pe fostul CEO al General Electric sa le vorbeasca managerilor de pe piata locala.

La inceputul anului, reprezentantii Interact doreau ca in aceasta toamna sa organizeze un alt eveniment la care sa participe mai multi ganditori de business, printre care si Edward de Bono.

“Criza financiara ne-a fortat sa nu mai realizam acest eveniment. Ne dorim insa ca anul viitor sa putem organiza un eveniment similar cu cel pe care doream sa-l facem in 2009”, mai spune Georgeta Dendrino.

Topul celor mai mari cinci jucatori din piata de training
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri