Dezvoltarea "varfurilor" din companii, adica a executivilor, ramane prioritara, iar acest lucru se observa si in bugetele pe care organizatiile le aloca an de an. Paradoxal, desi tehnologia a patruns puternic in acest sector si multe programe de dezvoltare se desfasoara in fata PC-ul, se pare ca inca se pune accent pe intalnirile clasice dintre coach si client. Iar o sedinta de coaching "unu la unu" a ajuns sa depaseasca in Romania si 1.000 de euro, potrivit specialistilor in coaching consultati de wall-street.ro.

"Din cererile pe care le-am primit, am observat o crestere a dorintei oamenilor pentru a accesa serviciile de coaching si mentoring, dar exista destul de putine statistici in aceasta arie de activitate. Aceasta crestere se datoreaza unei comunicari mai bune asupra ce inseamna coachingul din partea presei si a comunicarilor de pe retele de socializare", a declarat pentru wall-street.ro Mihai Stanescu, unul dintre cei mai cunoscuti specialisti in coaching din Romania, fondatorul RoCoach.

In 2018 a existat o crestere de peste 30% fata de 2017, atingand un prag de 20 de milioane de euro, potrivit estimarilor, pentru procesele de dezvoltare organizationala.

Si Mihaela Feodorof, specialist in coaching, considera ca cererea de coaching este in crestere, in contextul in care piata din Romania este mai pregatita, an de an, pentru a accesa metode de dezvoltare moderne.

Citeste si:
Cum profita specialistii in coaching de pe urma crizei financiare
Cum profita specialistii in...

"Coachingul este un proces practicat de peste 10-15 ani in mediul de business, dar si in alte domenii. Cred cu tarie ca aceasta formula este imbratisata de un numar din ce in ce mai mare de persoane si organizatii in primul rand datorita faptului ca produce rezultate masurabile. (...) Cererea este in crestere, iar miza este din ce in ce mai importanta", a explicat Mihaela Feodorof, fondatoarea Yourway.

"Daca ne uitam la o evolutie de la an la an, constatam ca in ciuda digitalizarii si accesului din ce in ce mai facil la informatii, oamenii au nevoie de sesiuni de tip one on one cat se poate de analogice. Interactiunea in aceasta forma devine din ce in ce mai pretioasa", a explicat Petru Pacuraru, fondator si managing partner al HPDI.

Directorii generali si antreprenorii, rasfatatii coachingului

Programele de coaching se adreseaza, de regula, celor aflati in managementul sau in top managementul unei companii. Si antreprenorii sunt din ce in ce mai interesati de coaching.

Citeste si:
Goana dupa joburi: managerii, cei mai dornici de schimbare
Managerii au fost, in 2019,...

"Acest lucru se intampla pentru ca ei influenteaza cel mai mult cultura organizationala. Oamenii fac ce fac managerii nu ce spun managerii, asadar sunt modele pentru restul organizatiei", a precizat Pacuraru.

O tendinta recenta, timida insa, este ca programele de coaching sa fie facute accesibile si angajatilor performanti din companii, chiar daca acestia nu au functii de conducere.

"Eu lucrez doar cu proprietari si cu directori generali, dar stand de vorba cu ei, sunt foarte interesati de coachingul pentru high performerii care au excelat in trecut si acum stagneaza sau regreseaza. Pe de alta parte, mai cred ca fiecare angajator are nevoie de angajati care sa aiba un grad crescut de autonomie si atunci nevoile sunt la orice nivel", a explicat Petre Nicolae, coach si seful companiei de training si consultanta CBC Romania.

Citeste si:
Cati soferi CleverGo, Bolt, Uber si Yango mai sunt astazi in aplicatie
Cati soferi CleverGo, Bolt,...

Specialistii in coaching trag un semnal de alarma si scot in evidenta faptul ca destul de multe organizatii trimit managerii la coaching in mod reactiv, ca ultima solutie de motivare sau ca urmare a unei crize interne de dezvoltare.

"Acest lucru plaseaza Romania in coada evolutiei accesarii ideii de coaching (acest fenomen se intampla in tarile dezvoltate pe partea de coaching in anii 90-2000). Vestea buna este ca organizatiile au inceput sa-si dezvolte nu numai liderii functionali, de nivel CxO, ci si managerii midlevel si seniori", a precizat Mihai Stanescu.

Cat costa o sedinta cu un coach din Romania

Parerile specialistilor in coaching sunt impartite cand vine vorba despre costurile unei sedinte de coaching. Un lucru este sigur, acela ca preturile variaza in functie de nivelul de senioritate al specialistului si de complexitatea provocarilor "tratate". Astfel, preturile incep de la 50 de euro si pot ajunge la 1.200 de euro pe ora/sedinta.

"Sesiunea de coaching sau ora, in functie de modul in care se stabileste cu clientul, costa minim 150 de euro. In ceea ce priveste limita superioara cred ca fiecare dintre cei care activeaza in rolul de coach si specificul proiectelor, poate varia intre 300-500 euro/sesiune, sau si mai mult", a aratat Mihaela Feodorof.

Petru Pacuraru, HPDI, sustine ca o sesiune de coaching se incadreaza intre 300 si chiar 1.000 de euro, in functie de structura, durata, catre cine este adresata si de cat de mult este pregatita in prealabil.

Pe de alta parte, Mihai Stanescu arata ca o ora de coaching poate varia intre 50 euro pe ora, pentru un coach cu cativa ani de experienta, pana la 400 euro pentru un coach executiv, cu o experienta de peste 10 ani in acest domeniu.

Pot spune ca media per o sesiune de o ora este in jur de 150 – 200 euro

Petre Nicolae sustine ca sedintele cu directori generali si proprietari de companii pot ajunge la 1.200 de euro.

"Eu taxez o sedinta de coaching cu 650 euro, dar preturile sunt stabilite pentru fiecare nivel ierarhic si de competenta. Am identificat sedinte de coaching cu preturi cuprinse intre 120 de euro si 1.200 de euro. Pentru angajatii de pe nivelurile ierarhice trei si patru, preturile se situeaza intre 120 si 150 euro. Pentru middle management, preturile se situeaza intre 150 si 200 de euro. Pentru top management, preturile sunt situate intre 220 si 450 euro. Pentru general manageri si proprietari de companii, preturile se situeaza intre 250 si 1200 euro, in functie de marimea companiei, tipul de expertiza al coach-ului, etc.", a explicat Petre Nicolae.

Provocarile managerilor

"Coachingul a fost folosit in trecut ca sa raspunda la o nevoie de a repara ceva, de a schimba un comportament perceput ca nepotrivit, ceea ce a pus o stigma negativa asupra coachingului si oamenii au devenit reticenti la acest tip de serviciu. Pot spune ca managerii de top nu vin dintr-o nevoie anume, ci dintr-o dorinta de a se auto-depasi, de a-si atinge potentialul maxim de performanta si de a deveni mai buni in ceea ce fac", a precizat Mihai Stanescu.

Acest lucru se realizeaza prin eliminarea interferentelor care pot aparea in gandirea managerilor, depasirea auto limitarii si prin gasirea unor raspunsuri noi la intrebarile care preseaza pana si pe cei mai performanti lideri de organizatie.

Pe de alta parte, Petru Pacuraru sustine ca principalele motive cred ca tin de nevoia de a imbunatati performantele companiei din punct de vedere al abilitatilor de a conduce oamenii, de a invata cum sa comunice mai bine cu angajatii, cum sa identifice si sa valorifice punctele forte ale angajatilor, atat la nivel personal cat si la nivel de echipa.

"Am constatat, cu bucurie, ca tot mai multi manageri realizeaza ca buna relationare in interiorul organizatiei sta la baza succesului. Insa zona care este cel mai complex explorata este dezvoltarea unei relatii armonioase cu sinele si valorificarea pontentialului, in consecinta. Cu alte cuvinte, in sesiunile de coaching, managerii invata sa renunte la himere, aparente si sa aiba o relatie mai cinstita cu ei, pentru a intelege si aprofunda ce au cu adevarat de facut in acel context", a detaliat Petru Pacuraru.

Inainte era la moda sa fii inginer, acum a devenit o moda sa fii coach

In contextul tarifelor de mai sus, daca stam sa ne gandim ca mai mult de 1 din 4 romani incaseaza salariul minim in Romania, respectiv 1.263 de lei, respectiv echivalentul sedintelor ieftine de coaching, nu este de mirare ca tot mai multe persoane vor sa lucreze ca speciasti in coaching.

"Este la moda in aceasta perioada sa te faci coach. Au aparut multe scoli de coaching, pare ca oricine poate sa isi faca o scoala si sa scoata specialisti in doar cateva saptamani. Nu stiu daca e bine sau nu. Clientii sunt cei care vor decide cine conteaza pe aceasta piata, iar procesul de triere se va face in timp. A fost o vreme cand era la moda sa fii inginer. Putini oameni au facut atunci Politehnica pentru ca asta le placea, era o profesie utilitara. Acum este la moda sa fii coach", a explicat Georgeta Dendrino, sefa companiei de training al Interact, cu peste 22 ani de experienta in domeniul trainingului si consultantei, precum si 10 ani in executive coaching.

Potrivit acesteia, multi oameni, insa, au ajuns sa respinga ideea de coaching tocmai pentru ca s-au saturat sa tot auda de alte si alte persoane care isi abandoneaza un job, o profesie, ca sa devina coach.

"Din exterior, poate ca pare usor sa faci coaching. Din interior, pot spune ca nu este asa de usor, daca iti asumi autentic responsabilitatea a ceea ce faci. Clientii sunt din ce in ce mai solicitanti, mai conectati la informatii, incat nu mai sunt dispusi sa accepte orice atunci cand vor sa aiba partener de discutie un coach. Acesta din urma trebuie sa devina el insusi mai bine informat, mai sofisticat, sa aiba o minte deschisa si suficient de multe resurse incat sa se poata folosi pe sine ca pe un instrument. Rafinarea expertizei de coach cred ca va veni nu din aplicarea intocmai a unui model creat de o mare firma de consultanta, ci din abilitatea de a functiona ca o biblioteca ambulanta, din capacitatea de a scoate la lumina acele resurse potrivite fiecarui client", a precizat Dendrino.

Sursa foto Mihai Stanescu: Ovidiu Udrescu

Sursa foto: Shutterstock

Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Cariere »



Citeste si