”Lumea o luase razna. Sistemul bancar, segmentul imobiliar au fost cele mai vizate. Tot ce vedem zilnic sunt taxe peste taxe, impozite peste impozite, fapt ce afecteaza in special producatorii locali. Acestia lupta cu forte proprii, nu au sustinere din partea actualei conduceri. Fara suport financiar si imagine, producatorii locali ies rapid din joc”, declara, intr-un interviu acordat Wall-Street, Halil Bulut (foto).

Omul de afaceri, care a venit in Romania la inceputul anilor 90 in calitate de importator de masline, biscuiti si sapun din Turcia si Dubai, a
anticipat impactul crizei economice si a luat masuri de eficientizare a afacerii din timp. Acelasi sfat il ofera si producatorilor locali. ”Nu exista speranta ca va fi mai bine foarte curand. In perioada de criza tarile cu un guvern stabil au trecut mai usor, dar din pacate la noi exista numai scandal, pe guvernanti nu ii interezeaza de oameni. Fiti controlati, economisiti, nu va extindeti si aveti rabdare”, spune Bulut.

Ce a facut RoStar in aceste conditii? ”In primul rand s-au luat masuri de evitare a blocajului financiar prin renegocierea conditiilor contractuale cu partenerii nostri tinand cont de ritmul incasarilor si de termenul maxim in care trebuie efectuate platile. De asemenea, s-a urmarit micsoararea productiei stocate pana la un nivel care sa permita onorarea comenzilor fara costuri suplimentare”, explica seful RoStar.

De asemenea, producatorul de biscuiti a luat si decizii cu impact imediat in diminuare costurilor: stoparea investitiilor, scurtarea programului de lucru cu 8 ore saptamanal, inghetarea salariilor si concedieri. Anul acesta RoStar a renuntat la 120 de angajati, iar in cazul in care situatia economica se va inrautati producatorul va continua procesul de disponibilizari. Compania are in prezent 350 de angajati. Fabirca RoStar din Bragadiru, langa Bucuresti, are o capacitate maxima de productie de 70-75 de tone, in prezent functionand cu o capacitate de pana in 20 de tone.

O alta investitie amanata a fost cea in extinderea si modernizarea parcului logistic RoStar din Blejoi, judetul Prahova, inceputa in anul 2007. In toamna anului 2008 investitia era finalizata in proportie de 80%, insa planurile s-au schimbat in condtiile in care cel mai mare chirias al parcului, Coca-Cola, a decis sa paraseasca locatia.

Optiunile de mutare a productiei in alta tara sau vanzare a companiei sunt din start excluse, sustine Halil Bulut. ”Suntem o firma romaneasca, nu vom muta niciodata productia in alta tara, chiar daca asta ar reprezenta costuri mai mici de productie. Ramanem aici. Cat despre vanzarea RoStar, este adevarat ca am avut multe oferte pe care insa le-am refuzat. RoStar este o afacere de suflet, o afacere de familie, nu o voi vinde niciodata”, explica Bulut.

RoStar, companie care a incheiat 2008 cu afaceri de 360 mil. lei (97,8 mil. euro), vizeaza pentru anul acesta o majorare a cifrei de afaceri in lei de pana in 10%.

Totodata, 2010 va marca o crestere a exporturilor, sustine Bulut, pe fondul materializarii unor discutii actuale, participarea la targuri internationale marind portofoliul de posibili clienti. In prezent, aproximativ 2-3% din cifra de afaceri a companiei este realizata de exporturi. RoStar exporta in Spania, Italia si Suedia.

Piata de biscuiti se intoarce in 2004

Potrivit sefului RoStar, piata de biscuiti din Romania ar putea atinge anul acesta valoarea de 220 mil. lei (50 mil. euro), nivel similar cu cel atins in anul 2004.

”Cifrele pe trimestrul III ar putea arata mai rau decat in trimestrul II. Ultimul trimestru din acesta an va fi tot negative, dar probabil va arata mai bine tinand cont de faptul ca s-a atins nivelul maxim al crizei. Cred ca in primele luni din 2010 putem vedea o aplatizare, astfel incat trimestrele II si III sa fie positive”, declara Halil Bulut.

Anul acesta producatorii au mizat in continuare pe distributia traditionala, care masoara aproximativ 55% din comertul total, neglijand insa canalul de hipermarketuri. Acest segment este in crestere fata de 2008 ajungand la 45% din comertul total.

Totodata, pretul a fost, este si va fi un factor decisiv in procesul de achizitie.

”La nivelul pietei de biscuiti putem vorbi in anul 2009 de o segmentare a consumatorilor. Se constata ca puterea de cumparare pe diferite zone ale tarii sau pe mediul urban si rural se manifesta in tendinte precum calitate, ambalajul si ingredientele naturale folosite pentru produsele adresate mediului urban, in timp ce in mediul rural consumatorii prefera produsele ieftine si biscuitii vrac. Avand in vedere ca UE a impus norme precise in prezent si viitor se mizeaza pe produse ambalate de calitate superioara”, explica Bulut.

In prezent, piata este impartita in biscuiti simpli, dulci si semidulci, umpluti sau tip sandwich, acesta reprezentand aproximativ 95% din total, restul procentelor fiind impartite intre cookies si biscuiti asortati (cu ciocolata, susan, glazurati, jeleu).

Consumul cantitativ per capita este de aproximativ 700g/an si valoric este de 7 lei/an.

Printre cei mai importanti jucatori de pe piata locala de biscuiti se numara Ulker, Kraft Foods si Romdil.