“In Romania, oamenii din companii nu vad ce anume aduce valoare unui business si nu stiu cum sa ia decizii. Ma refer aici, in special, la cei aflati la conducerea companiilor de stat, care nu au fost inca privatizate integral. In Belgia, de exemplu, sefii companiilor au trecut de mult peste etapa asta, iar gandirea lor de business e mult mai evoluata”, afirma Kock, care incaseaza peste 100.000 de euro din taxele pe care le plateste furnizorul roman de training Interact, pentru simularile de business de care benficiaza de la Business Today.

Interact a avut o cifra de afaceri de circa 1,4 milioane de euro in 2008, clasandu-se pe locul al cincilea in topul celor mai importanti jucatori din piata locala de training, potrivit datelor financiare inregistrate pe site-ul Ministerului de Finante.

Kock, care tine cursuri de formare profesionala si in Romania, este foarte familiarizat cu pietele de training din Turcia si Belgia. “Cele mai cautate simulari de business in Turcia sunt care care ating sectoare ce energia sau financiar-bancar. Managerii de acolo au nevoie de ajutor in aceasta directie pentru ca legislatia se schimba, cel putin in domeniul energiei, iar piata se liberalizeaza”, spune Kock.

Tarifele medii pe care le practica trainerul olandez se ridica in jurul a catorva mii de euro zilnic. De exemplu, in Belgia pretul simularilor de business pe care le tine este de 4.000 de euro/zi/grupa de participanti, iar in Turcia – 2.500 de euro. “In general, tarifele pe care le practic in Romania sunt mai mici, si se situeaza la circa 1.500 – 2.000 de euro, dar au fost si cazuri in care am cerut 25.0000 de euro, pentru trei zile”, subliniaza trainerul olandez.

In timpul cursurilor de formare profesionala pe care le-a tinut in Europa, Kock a observat ca Managerii din Belgia sunt rigizi si au gandirea orientata doar intr-o anumita directie, in vreme ce managerii romani sunt mult mai comunicativi si mai deschisi catre nou.

“Antreprenorii romani sunt bine definiti, avand destule oportunitati, in ciuda criza, pe care nu le-am vazut in alte tari. Unul dintre exemplele de antreprenoriat romanesc este o cafenea in care am fost, care era organizata intr-un mod unic, asa cum nu am vazut nicaieri in lume”, spune Kock, cel care calatoreste pe tot cuprinsul mapamondului in decursul unui an.

El considera ca, pentru a pentru a supravietui in criza, e nevoie de disciplina, executie, implementare si strategie. De aceea, companiile care vor reusi sa impuna o disciplina care sa duca la o buna executie, vor putea implementa strategia necesara iesirii din criza

“Din cate am observat inainte de criza, oamenii din Romania spuneau ca nu vor fi loviti de recesiune. Chiar daca erau semne ca in SUA lucrurile nu merg bine, romanii avea o mentalitate de genul << nu ni se poate intampla noua acest lucru>>”, subliniaza CEO-ul Business Today International.

Business Today a avut o cifra de afaceri de circa 9 milioane de euro in 2008, fiind prezenta in 42 de tari.

Cei mai importanti jucatori de pe piata locala de training sunt Ascendis, TMI Romania, United Business Development (UBD), Codecs, Interact, Trend Consult sau Human Invest.