„Problema cu care s-au confruntat multi dintre retailerii din Romania este ca se asteptau la cresteri de peste 20% si de fapt s-au confruntat cu scaderi de peste 20% in unele cazuri. La modul general, ceea ce majoritatea retailerilor din Romania nu au anticipat este ca acea crestere pe care am observat-o pana anul trecut era oricum bazata pe un consum excesiv si deci nesustenabila, iar criza nu a facut decat sa exacerbeze o calmare a pietei”, este de parere Bogdan Belciu (foto).

Calmarea pietei de retail s-a tradus prin erodarea marjelor de profit, si asa destul de mici, pana la un nivel la care nu a mai fost posibila acoperirea costurilor fixe ori evitarea acumularii de datorii. „Daca inainte nu se vedea decat varful aisbergului, in 2009 problemele au inceput sa apara in adevarata lor magnitudine”, spune Belciu. Care sunt cele mai arzatoare dintre ele?

Seful A. T. Kearney Romania asaza in fruntea listei costurile cu chiriile – „spatii excedentare, la preturi care nu au fost renegociate la timp”, apoi ineficienta in logistica si in gestiunea stocurilor, dar si politicile de achizitii care nu s-au bazat pe criterii fundamentale precum profitabilitatea produselor vandute. La acestea s-au adaugat si dificultatile in planificarea si utilizarea fortei de munca, lipsa unei strategii privind sortimentatia de produse si adaptarea la cerere, mai ales in conditiile restrangerii puterii de cumparare. In numai cateva luni, afacerile retailerilor romani au inceput sa fie devitalizate de lipsa de lichiditati – atat pe fondul scaderii consumului, dar si al lipsei de finantare, sansele atragerii unor infuzii de capital fiind extrem de reduse in momentul de fata.

„Datoriile au inceput sa devina o povara din ce in ce mai greu de suportat chiar si pentru lanturile internationale, dar situatia este mult mai dificila pentru actionarii romani, care nu au putut beneficia de capital suplimentar din alte surse”, afirma Bogdan Belciu. Lipsa de bani gheata este cu atat mai greu de suportat pentru retaileri cu cat "acestia au in general la dispozitie sume mari de cash, incasand la vedere de la clienti si platind la cateva luni furnizorii".

Fara finantare si fara sprijinul unui grup international, tot mai multe business-uri locale de retail supravietuiesc cu greu crizei economice, lanturi de magazine precum Spar, Trident sau PIC intrand deja in procedura de insolventa. Cu datorii de sute de milioane de euro (PIC a “mostenit” de anul trecut datorii de 90 de milioane de euro la afaceri de 150 de milioane de euro), vanzari intrate pe o panta periculoasa si sanse mici de atragere a unei finantari, ce ar trebui sa faca retailerii romani pentru a-si salva business-urile?

Bogdan Belciu este de parere ca iesirea din criza este, teoretic, posibila, dar ca practic lipseste acut expertiza din domeniu. “In Romania s-au facut lichidari, insa foarte putine restructurari reale pana acum”, afirma analistul, adaugand ca masurile drastice sunt necesare, urgente si solicita cunostinte profunde de business, atat din punct de vedere strategic, cat si operational si financiar. Solutiile pot parea simple la prima vedere, considera Belciu, care vorbeste despre o gestiune extrem de riguroasa a fluxului de lichiditati, a costurilor la toate nivelele, optimizarea spatiului de lucru disponibil si a fortei de lucru, precum si adaptarea sortimentatiei de produse.

“Totusi, solutiile acestea sunt mai complexe decat par, motiv pentur care multi retaileri au ajuns intr-o situatie precara”, conchide oficialul A. T. Kearney. De la expansiune, crestere agresiva si volume mari de vanzari, cuvintele-cheie pentru retailerii romani sunt acum suport financiar, know-how si putere de negociere cu furnizorii.

Cititi ce anume i-a determinat pe actionarii PIC sa ceara intrarea in insolventa.


Cum a cedat imperiul fratilor Penescu sub presiunea crizei

Cum a cedat imperiul fratilor Penescu sub presiunea crizei