Betty Ice a inregistrat anul trecut afaceri de 80 mil. lei (19 mil. euro), in crestere cu 20% fata de 2008, respectiv un profit similar cu cel din 2008 (890.000 euro). “Am traversat un an de criza autentica. Cu toate acestea, am avut crestere a cifrei de afaceri si un profit similar, daca nu chiar mai bun decat cel din 2008”, declara Vasile Armenean (foto).

In schimb, afacerile producatorului pe segmentul HoReCa au fost puternic influentate de scaderea veniturilor consumatorilor. In prezent, acest segment are o pondere de 8-10% din totalul afacerilor Betty Ice.“Am scazut din cauza faptului ca s-a pierdut din clientela, din afaceri. Restaurantele au fost vizitate mai rar, facturile au fost mai mici. Din discutiile cu unii proprietari de restaurante am inteles ca declinul a fost chiar de 40-50%”, spune Armenean.

Compania, care are o unitatea de productie in Suceava, cu o capacitate de 120 de tone pe zi, a investit in 2009 aproximativ 3 mil. euro in extinderea facilitatilor si dezvoltarea retelei de distributie (suport, congelatoare, camioane). Pentru acest an Betty Ice a alocat acelasi buget pentru investitii, suma care va fi directionata catre reteaua de distributie si constructia de noi depozite.

“In zonele in care avem cumparate terenuri ne propunem sa construim anual unul sau doua depozite. Exista orase in care avem propriile depozite si zone in care acestea sunt inchiriate. Un efect pozitiv al crizei a constat in scaderea chiriilor pentru aceste depozite, cu pana la 20-30%”, afirma proprietarul Betty Ice.

Producatorul utilizeaza in prezent 60-65% din capacitatea de productie. Numarul de angajati variaza, astfel incat in timpul sezonului Betty Ice are peste 500 de angajati, iar in extrasezon numarul acestora se ridica la 300-350 de angajati.

“Nu am recurs la disponibilizari si nici nu avem in plan o astfel de masura. Am angajat acolo unde am avut nevoie. Salariile au ramas la nivelul din 2008. Nu ne-am confruntat nici cu fluctuatii de personal in 2009. In 2007-2008 ne confruntam cu lipsa personalului calificat, era foarte greu sa gasesti oameni buni, care sa si ramana in companie, lucru care afecteaza mult o afacere de distributie, unde exista legaturi directe cu magazinele si clientii. In 2009 ne-am facut mai usor treaba din acest punct de vedere”, spune Vasile Armenean.

Un alt aspect care a influentat business-ul producatorului de inghetata, de data aceasta in mod negativ, a fost reprezentat de blocajele din retail. “Am fost afectati de inchiderea multor magazine si aici nu ma refer la Spar sau Pic, afaceri cu o pondere mica in business-ul nostru, ci ma refer la magazinele mici. S-au inchis mii de astfel de magazine, in toata tara, la fel si restaurante”, explica Armenean.

Piata inghetatei, estimata la 130 mil. euro in 2009, este dominata in prezent de companii romanesti, printre cei mai importanti producatori numarandu-se Alpin 57 Lux si Top Gel. Din aceasta piata, Betty Ice detine o felie de 18%, potrivit directorului general al companiei.
Consumul anual de inghetata per capita se ridica la 1,7 kg, unul dintre cele mai scazute la nivel european.

Competitia s-a amplificat incepand cu 2009, odata cu intrarea in industria de profil a diviziei Algida detinuta de Unilever si achizitia brandului Napoca de la Friesland Foods. Cu toate acestea, Vasile Armenean considera ca unul din cele mai importante avantaje ale producatorilor romani in lupta cu multinationalele consta intr-o mai mare flexibilitate.

“Companiile locale sunt mult mai flexibile decat multinationalele. In inghetata, vorbind de un produs cu grad mare de sezonalitate, trebuie sa fii foarte flexibil. Noi, jucatorii locali, actionam mai rapid si luam deciziile mult mai repede. De asemenea, cunoastem piata mult mai bine decat cei care vin din exterior, avem costuri mai eficiente, in conditiile in care ei produc in special afara, importa. Aici trebuie actionat foarte rapid. Daca azi se anunta o saptamana de canicula trebuie sa actionezi imediat”, explica Armenean.

Betty Ice merge la export din acest an

Anul acesta producatorul de inghetata va continua sa isi extinda portofoliul de produse, introducand din acest an un nou produs, “serie limitata”, care va fi comercializat pe durata unui sezon. Printre sortimentele care inregistreaza cele mai mari vanzari se numara fructe de padure, vanilie sau ciocolata.

De asemenea, compania va incepe de anul acesta si exporturile, pentru inceput vizand o singura piata de desfacere.

“Avem in vizor mai multe piete, insa asteptam sa vedem cum vor evolua afacerile. Vom intra pe o singura piata pentru inceput, din 3 alese. Exporturile sunt o sansa pentru orice producator, insa are la randul sau probleme, ca orice iesire din tara. Vorbim de o alta piata, o alta mentalitate, trebuie sa-ti adaptezi produsele pentru zona respectiva, trebuie timp si analiza. Insa, obligatoriu trebuie sa iesim si in afara Romaniei”, spune Armenean.

Pentru acest an, oficialul Betty Ice lucreaza cu doua scenarii, ambele dependente de conditiile meteorologice din timpul verii. “Un scenariu pesimist este sa avem vreme proasta. Nu suntem optimisti ca situatia economica se va schimba peste noapte, astfel incat speranta sta in vreme. Daca vom avea vreme proasta, asortata si cu conditiile de criza, va fi foarte rau. Daca factorul vreme va fi favorabil, cred ca vom face o crestere similara cu 2009, in jur de 20%. Daca va fi vremea proasta putem sa incheiem si pe minus”, declara Vasile Armenean.

Acesta estimeaza o imbunatatire a situatiei economice incepand cu 2011. “Producatorii de inghetata incep 2010 din martie, suntem in continuare «mineri», sapam, mergem la vale. Nu vad cand sa se schimbe in bine pana in august-septembrie, cand inchidem sezonul”, crede Armenean.

In opinia sa, in 2010 cuvantul de ordine va fi seriozitatea in mediul de afaceri romanesc. “Cine a fost oportunist in 2009 a avut de pierdut. Fiecare, cand a trebuit sa isi redimensioneze business-ul, s-a debarasat prima data de oportunisti si si-a pastrat clientii seriosi. La fel se va intampla si anul acesta”, considera Vasile Armenean.

Un alt aspect de care a tinut cont a fost mentinerea unei relatii bune cu institutiile bancare.

“In inghetata iti trebuie foarte mult capital cand incepi un sezon. Sa poti sa umpli peste 20.000 de congelatoare in martie, cand incepe sezonul, iti trebuie foarte multi bani dintr-un foc. Altfel, le umpli pe rand si te prinde mijlocul verii pana cand termini. Noi am pastrat aceeasi legatura cu 2 banci, chiar daca poate in 2007-2008 au existat institutii bancare ce ofereau conditii mai bune. In 2009 aceasta strategie a reprezentat un avantaj. Cand altora li s-au taiat sursele de creditare, noi nu am avut probleme. In 2009, in plin an de criza in 7 zile am luat un credit, din momentul in care l-am solicitat si pana cand am avut banii in cont”, povesteste Armenean.